7.6.2021

Koeajo: päivitetty Peugeot 5008 on aina 7-paikkainen, ja entistä uljaampi

Peugeot 5008

Peugeot 5008 tarjoaa jatkossa aina seitsemän paikkaa, ja syömähampaat on teroitettu entistä uljaampaan asuun. Hyvää: tilat. Huonoa: lämmönsäätö kosketusnäytöllä.

Ajoimme uudistetun Peugeot 3008 Hybridin jo aiemmin keväällä, ja nyt käsittelyn alla on astetta suuremman Peugeot 5008 -sisarmallin vastaava päivitys. Sen tärkein tarina liittyy tiloihin: auto on nyt aina seitsenpaikkainen.

Peugeot 5008

Toisella istuinrivillä on aikuisellekin hyvät tilat, ja istuimia voi liikutella pituussuunnassa. Kolmannen rivin istuimet soveltuvat tämänkokoisten autojen tapaan parhaiten lapsille. Takimmaiset istuimet kääntyvät piiloon yhdellä nykäisyllä, ja ne voi myös irrottaa.

Peugeot 5008

Tavaratila on viiden hengen kuormalla 780-litrainen. Myös etumatkustajan istuin taittuu alas, jolloin matkaan mahtuu jopa 3,2 metriä pitkä esine. Kaksi jälkimmäistä riviä alas kaatamalla muodostuu täysin tasainen pohja.

Peugeot 5008

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ratin yli valikkoon

Kuljettaja katselee hieman futurististelta näyttävää digimittaristoa ohjauspyörän yli. Tämä osa autoa on kestänyt hyvin aikaa. Istuma-asento on varsin pysty, jolloin keho ei väsy pitkillä matkoilla.

Peugeot 5008

Tietoviihdejärjestelmän valikot hirvittävät myös aikaisempaa suuremmalta 10-tuumaiselta näytöltä. Kun asetukset saa kerran kohdalleen ja peilaa puhelimen Android Auton tai Apple CarPlayn avulla, asiat ovat huomattavasti paremmin. Kosketusnäytöllä sijaitseva ilmastoinnin lämmönsäätö tosin vaatii valikkoon sukeltamisen, mikä aiheuttaa liikenteessä turhan riskin.

Peugeot 5008

Turvavarustelua on lisätty mm. automaattisella hätäjarrutuksella, aktiivisella kaista-avustimella, kaukovaloavustimella, katveavustimella, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä törmäysvaroittimella. Lisäksi auto havaitsee infrapunakameran avulla pimeässä piilevät eläimet tai ihmiset jopa 250 metrin etäisyydeltä.

Peugeot 5008

Ajossa siivo

Koeajossa oli 1,5-litrainen, miellyttävä ja siivosti käyvä diesel, joka soveltuu edelleen erinomaisesti etenkin paljon ajaville. 300 newtonmetrin vääntö riittää, mutta voimaa ei ole suureen autoon yhtään liikaakaan. Kulutusmittari näytti koeajon päätteeksi 5,4 l/100 km.

Peugeot 5008

Ohjaus kertoo liukkaalla yllättävänkin hyvin pidon puuttumisesta, vaikka on muuten lievästi tunnoton. Melutaso ja mukavuus edustavat luokan keskitasoa, mikä riittänee suurimmalle osalle käyttäjistä.

Peugeot 5008

Kasvojenkohotukset onnistuvat harvoin, mutta tällä kertaa näin on päässyt käymään. Ledein toteutetut takavalot näyttävät siltä, mitä autossa olisi pitänyt alun perinkin olla. Keulamaski on uusi ja etupään ledit muodostavat nyt syömähampaat. Isollekin perheelle soveltuvan seitsenpaikkaisen rattiin hypätessä ei siis tarvitse hävetä auton sieluttomuutta – jo se on kova kilpailuvaltti.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Peugeot 5008 Allure Blue HDi 130 EAT8

Hinta alkaen

38 536 €

Moottori

Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 3750 r/min

Vääntö

300 Nm (1750 r/min)

Vääntö

300 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,4 (yhd.)

CO2-päästöt

142 g/km

Mitat

pituus 4641 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1646 mm, akseliväli 2840 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat