Koeajo: päivitetty Peugeot 5008 on aina 7-paikkainen, ja entistä uljaampi
Peugeot 5008 tarjoaa jatkossa aina seitsemän paikkaa, ja syömähampaat on teroitettu entistä uljaampaan asuun. Hyvää: tilat. Huonoa: lämmönsäätö kosketusnäytöllä.
Ajoimme uudistetun Peugeot 3008 Hybridin jo aiemmin keväällä, ja nyt käsittelyn alla on astetta suuremman Peugeot 5008 -sisarmallin vastaava päivitys. Sen tärkein tarina liittyy tiloihin: auto on nyt aina seitsenpaikkainen.
Toisella istuinrivillä on aikuisellekin hyvät tilat, ja istuimia voi liikutella pituussuunnassa. Kolmannen rivin istuimet soveltuvat tämänkokoisten autojen tapaan parhaiten lapsille. Takimmaiset istuimet kääntyvät piiloon yhdellä nykäisyllä, ja ne voi myös irrottaa.
Tavaratila on viiden hengen kuormalla 780-litrainen. Myös etumatkustajan istuin taittuu alas, jolloin matkaan mahtuu jopa 3,2 metriä pitkä esine. Kaksi jälkimmäistä riviä alas kaatamalla muodostuu täysin tasainen pohja.
Ratin yli valikkoon
Kuljettaja katselee hieman futurististelta näyttävää digimittaristoa ohjauspyörän yli. Tämä osa autoa on kestänyt hyvin aikaa. Istuma-asento on varsin pysty, jolloin keho ei väsy pitkillä matkoilla.
Tietoviihdejärjestelmän valikot hirvittävät myös aikaisempaa suuremmalta 10-tuumaiselta näytöltä. Kun asetukset saa kerran kohdalleen ja peilaa puhelimen Android Auton tai Apple CarPlayn avulla, asiat ovat huomattavasti paremmin. Kosketusnäytöllä sijaitseva ilmastoinnin lämmönsäätö tosin vaatii valikkoon sukeltamisen, mikä aiheuttaa liikenteessä turhan riskin.
Turvavarustelua on lisätty mm. automaattisella hätäjarrutuksella, aktiivisella kaista-avustimella, kaukovaloavustimella, katveavustimella, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä törmäysvaroittimella. Lisäksi auto havaitsee infrapunakameran avulla pimeässä piilevät eläimet tai ihmiset jopa 250 metrin etäisyydeltä.
Ajossa siivo
Koeajossa oli 1,5-litrainen, miellyttävä ja siivosti käyvä diesel, joka soveltuu edelleen erinomaisesti etenkin paljon ajaville. 300 newtonmetrin vääntö riittää, mutta voimaa ei ole suureen autoon yhtään liikaakaan. Kulutusmittari näytti koeajon päätteeksi 5,4 l/100 km.
Ohjaus kertoo liukkaalla yllättävänkin hyvin pidon puuttumisesta, vaikka on muuten lievästi tunnoton. Melutaso ja mukavuus edustavat luokan keskitasoa, mikä riittänee suurimmalle osalle käyttäjistä.
Kasvojenkohotukset onnistuvat harvoin, mutta tällä kertaa näin on päässyt käymään. Ledein toteutetut takavalot näyttävät siltä, mitä autossa olisi pitänyt alun perinkin olla. Keulamaski on uusi ja etupään ledit muodostavat nyt syömähampaat. Isollekin perheelle soveltuvan seitsenpaikkaisen rattiin hypätessä ei siis tarvitse hävetä auton sieluttomuutta – jo se on kova kilpailuvaltti.