15.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: perästään pidempi perheauto – Kia Ceed SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed on farmarimallina muunneltava, mutta muuten luokassaan varsin tavanomainen toteutus. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ajoasento, ohjaamon ergonomia. Huonoa: suhteellisen matala tavaratila, niukahkot takapolvitilat, moottorin ja vaihteiston yhteispeli. Viime kesänä uudistunut Kia Ceed saapui heti perään kauppoihin myös farmarimallina. Konsepti on toteutettu sikäli yksinkertaisella kaavalla, että akseliväli on tismalleen sama kuin viistoperäisessä hatchback-mallissa. Näin ollen 29 sentin pituusero sijoittuu kokonaisuudessaan auton peräylitykseen. Mittasuhteet tulevat hyvin esiin jo farkkua suoraan sivusta katsottaessa: takaosa näyttää pitkältä ja akseliväli samalla turhankin lyhyeltä. Visuaalisen ilmeen lisäksi ratkaisu vaikuttaa myös Ceed SW:n tilankäyttöön. Jo viistoperässä takaistuimen polvitilat edustavat alemman keskiluokan niukempaa päätä, ja farkussa niitä voi pitää jo suorastaan ahtaina suhteutettuna auton 4,6 metrin kokonaispituuteen. Pääntilaa onneksi järjestyy hyvin, eikä muissakaan tiloissa ole valittamista. Edessä asiat ovat tuttuun korealaistapaan hyvin: ergonomia on superselkeää, ja ajoasento luonteva pitkällekin matkalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kontti pikkutavaroille Tavaratilaa löytyy ilmoitettujen VDA-litrojen valossa 625 litraa, mikä on reippaasti enemmän kuin viistoperän 395 litran lukema. Valitettavasti tässäkin kohdin tilankäyttö voisi olla tehokkaampaa, sillä nyt perusmuotoinen kontti on suhteellisen matala. Välipohjan alla on toki lisätilaa erilaisten lokeroiden muodossa, mutta se ei auta, jos kuskattavana on astetta korkeampaa tavaraa. Eräiden kilpailijoiden käyttämä kahteen eri tasoon säätyvä tavaratilan välipohja olisi joustavampi ratkaisu. Itse tila on kyllä selkeän suorakulmaiseksi muotoiltu, ja muunneltavuutta voi kiitellä. Selkänojan puolikkaat vapautuvat näppärästi tavaratilan puolelta vivuista. Kolmessa osassa laajeneva kontti muodostuu tasaiseksi, ja sisältää siis samalla suksiluukun. Kuormaverkon paikka löytyy myös laajennetun tilan edestä eli etuistuinten takaa, mistä turvallisuuskiitos. Kuormansidontalenkitkin on SW:ssä kiinnitetty auton runkoon, siis huomattavasti fiksummin kuin viistoperässä, missä ne ovat jostain käsittämättömästä syystä yhteydessä ainoastaan kontin irtonaiseen välipohjaan. Kolmella koneella SW:hen tarjotaan hieman suppeampaa mallivalikoimaa kuin viistoperäiseen Ceediin, mutta perusperheautoa hakevalle tällä ei ole niin suurta merkitystä, sillä vajaus koskee vain 204-hevosvoimaisia GT-sporttiversioita. Jäljelle jäävät siis bensapuolella litrainen 120 hevosvoiman kolmisylinterinen manuaalivaihteisena, jollainen Ceed osallistui viistoperäisenä parivertailuumme uuden Ford Focuksen kanssa, sekä 1,4 litran 140-heppainen nelikko joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Dieselit tarjoavat joko 115 tai 136 hv. Koeajoautoamme vauhditti tehokkaampi bensakone, jonka yhteistyötä seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa moitimme jo viime kesänä vastaavan viistoperäversion koeajossa. Vaikka suorituskykyä käskemällä löytyykin, voimalinjaan kaipaisi lisää elastisuutta. Manuaalivaihteistolla koneen ominaisuuksista saaneekin selvästi enemmän irti. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.kia.com/ceed-sportswagon Kia Ceed SW 1.4 T-GDI ISG 140 hv Business Premium DCT A/T Ecodynamics Hinta alkaen 31 175 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 175 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 410/600 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt