15.1.2019

Koeajo: perästään pidempi perheauto – Kia Ceed SW

Kia Ceed SW

Kia Ceed on farmarimallina muunneltava, mutta muuten luokassaan varsin tavanomainen toteutus. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ajoasento, ohjaamon ergonomia. Huonoa: suhteellisen matala tavaratila, niukahkot takapolvitilat, moottorin ja vaihteiston yhteispeli.

Viime kesänä uudistunut Kia Ceed saapui heti perään kauppoihin myös farmarimallina. Konsepti on toteutettu sikäli yksinkertaisella kaavalla, että akseliväli on tismalleen sama kuin viistoperäisessä hatchback-mallissa.

Näin ollen 29 sentin pituusero sijoittuu kokonaisuudessaan auton peräylitykseen. Mittasuhteet tulevat hyvin esiin jo farkkua suoraan sivusta katsottaessa: takaosa näyttää pitkältä ja akseliväli samalla turhankin lyhyeltä.

Kia Ceed SW

Visuaalisen ilmeen lisäksi ratkaisu vaikuttaa myös Ceed SW:n tilankäyttöön. Jo viistoperässä takaistuimen polvitilat edustavat alemman keskiluokan niukempaa päätä, ja farkussa niitä voi pitää jo suorastaan ahtaina suhteutettuna auton 4,6 metrin kokonaispituuteen.

Pääntilaa onneksi järjestyy hyvin, eikä muissakaan tiloissa ole valittamista. Edessä asiat ovat tuttuun korealaistapaan hyvin: ergonomia on superselkeää, ja ajoasento luonteva pitkällekin matkalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kontti pikkutavaroille

Tavaratilaa löytyy ilmoitettujen VDA-litrojen valossa 625 litraa, mikä on reippaasti enemmän kuin viistoperän 395 litran lukema. Valitettavasti tässäkin kohdin tilankäyttö voisi olla tehokkaampaa, sillä nyt perusmuotoinen kontti on suhteellisen matala.

Välipohjan alla on toki lisätilaa erilaisten lokeroiden muodossa, mutta se ei auta, jos kuskattavana on astetta korkeampaa tavaraa. Eräiden kilpailijoiden käyttämä kahteen eri tasoon säätyvä tavaratilan välipohja olisi joustavampi ratkaisu.

Itse tila on kyllä selkeän suorakulmaiseksi muotoiltu, ja muunneltavuutta voi kiitellä. Selkänojan puolikkaat vapautuvat näppärästi tavaratilan puolelta vivuista. Kolmessa osassa laajeneva kontti muodostuu tasaiseksi, ja sisältää siis samalla suksiluukun.

Kuormaverkon paikka löytyy myös laajennetun tilan edestä eli etuistuinten takaa, mistä turvallisuuskiitos. Kuormansidontalenkitkin on SW:ssä kiinnitetty auton runkoon, siis huomattavasti fiksummin kuin viistoperässä, missä ne ovat jostain käsittämättömästä syystä yhteydessä ainoastaan kontin irtonaiseen välipohjaan.

Kolmella koneella

SW:hen tarjotaan hieman suppeampaa mallivalikoimaa kuin viistoperäiseen Ceediin, mutta perusperheautoa hakevalle tällä ei ole niin suurta merkitystä, sillä vajaus koskee vain 204-hevosvoimaisia GT-sporttiversioita.

Kia Ceed SW

Jäljelle jäävät siis bensapuolella litrainen 120 hevosvoiman kolmisylinterinen manuaalivaihteisena, jollainen Ceed osallistui viistoperäisenä parivertailuumme uuden Ford Focuksen kanssa, sekä 1,4 litran 140-heppainen nelikko joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Dieselit tarjoavat joko 115 tai 136 hv.

Koeajoautoamme vauhditti tehokkaampi bensakone, jonka yhteistyötä seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa moitimme jo viime kesänä vastaavan viistoperäversion koeajossa. Vaikka suorituskykyä käskemällä löytyykin, voimalinjaan kaipaisi lisää elastisuutta. Manuaalivaihteistolla koneen ominaisuuksista saaneekin selvästi enemmän irti.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.kia.com/ceed-sportswagon

Kia Ceed SW 1.4 T-GDI ISG 140 hv Business Premium DCT A/T Ecodynamics

Hinta alkaen

31 175 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 175 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 6000 r/min

Vääntö

242 Nm (1500–3200 r/min)

Vääntö

242 Nm (1500–3200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

206 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

144 g/km

Mitat

pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm

Muu tieto

Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 410/600 kg.

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat