10.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: perheen kanssa pistokkeelle – Kia Optima 2.0 GDI PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylemmän keskiluokan ladattavia hybridifarkkuja ei ole liiaksi tarjolla. Kia Optima PHEV SW on yksi harvoista. Hyvää: jouhevuus taajamassa, kojelaudan ergonomia, yleinen helppokäyttöisyys. Huonoa: matala tavaratila, korkeahko melutaso. Ladattavat hybridit yleistyvät kaiken aikaa, mutta perinteisten perheautojen luokassa niiden tarjonta on toistaiseksi vähäistä. Kun korimalliksi vaaditaan iso farmari, kohtuuhintaisempien vaihtoehtojen määrä rajautuu vain kahteen autoon, joista toinen on Volkswagen Passat Variant GTE ja toinen nyt koeajettu Kia Optima PHEV SW.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeatasoisempi konttiLadattava farmari-Optima tuli mallistossa jo aiemmin olleen porrasperäversion rinnalle. Teknisenä lähtökohtana molemmissa on kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori yhdistettynä sähkömoottoriin, joka puolestaan on sijoitettu yleiseen hybridiautojen tapaan automaattivaihteiston momentinmuuntimen paikalle.Erojakin farkusta ja sedanista löytyy: ensin mainitussa akun energiasisältö on suurempi, 11,26 vastaan 9,8 kilowattituntia. Niinpä myös ilmoitettu toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on pidempi, 62 vastaan 54 kilometriä.Tästä huolimatta tavaratilaa on enemmän, valmistajan mukaan 440 vastaan 307 litraa. Ja siinä missä hybriditekniikka on vienyt porrasperäisestä kääntyvän takaselkänojan kokonaan pois, farkussa kolmessa osassa taittuva muunneltavuus on ennallaan.Pelkällä polttomoottorilla kulkevaan farkkuun verrattuna konttilitroja on silti 112 vähemmän, osittain tavaratilan korkeammasta lattiasta johtuen. Sen alla olevat lokerot on myöskin menetetty ekotalkoisiin. Pääpiirteittäin ruuma on kuitenkin samanmuotoinen, eikä perusversionkaan konttia ei voi kutsua erityisen korkeaksi.Selkeä sähköviestiYksinkertaisuus, siis sanan positiivisessa merkityksessä, on ladattavassa Optimassa paljon muutakin kuin yleismiellyttävää muotoilua, mistä ei liene useimmilla pahaa sanottavaa. Korkean tila-automaisuuden sijaan SW-farkku antaa matalan ja menevän vaikutelman.Kuljettajan työympäristö on vielä ulkokuortakin rauhallisempi. Korealaisautojen tapaan kaikki on selkeää, symbolit suurikokoisia ja toiminnot loogisia. Edes osittaiseen sähkötekniikkaan siirtyminen ei ole tuonut hallintalaitteisiin mitään käsittämätöntä.Mittaristo liittyy simppeliin linjaan. Selkeiden akun varaustila- ja polttonestemääräviisarien ohella näyttöön saa samanaikaisesti näkyviin kilometrin tarkkuudella toimintamatkan pelkällä sähköllä, bensiinillä sekä näiden yhdistelmänä. Lisäksi kojelaudan keskinäytöstä voi vastaanottaa infoa toimintamatkasta navigaattorin karttaan sijoitettuna sekä läheisistä lataus- ja bensiiniasemista. Ja jälleen kerran, kaikki toteutettuna mahdollisimman selkeällä grafiikalla ja typografialla.Oikeastaan ainoana parannuksena näkisimme suomenkieliset valikot – nyt käyttäjältä vaaditaan englantilaisen hybridi- ja lataussanaston hallintaa. Helppoa hybridiajoaOptima PHEV:llä ajaminen on taajamassa erinomaisen miellyttävää, mistä pitää sähkömoottorin runsas vääntö osaltaan huolen. Ladattavan hybridin – ja hybridin ylipäätään – hankintaa voi siis perustella paitsi taloudellisuus-, myös mukavuusseikoin.Täyteläinen voimantunne säilyy myös maantiellä, mutta ei Optima PHEV tietysti mikään raketti ole, pikemminkin vaivaton ja eleetön kulkupeli. Myös ohjaus sopii paremmin suoraan matka-ajoon kuin urheiluhenkiseen mutkakanttailuun.Valitettavasti melutaso ei täysin täytä tämän autoluokan vaatimuksia. Tietynlainen yleiskohina on koko ajan läsnä, ja soratiellä kivien ropina on häiritsevän voimakasta. Onneksi rengasäänet eivät sentään vaihtele hallitsemattomasti asvaltin karkeudesta riippuen.Myös jousitus sekä istuinten pintamateriaali ovat aika topakkaa sorttia. Ajoasentoa sen sijaan voi varauksetta kiitellä; säätövarat reisitukineen ovat oivat, ja tilaa kuljettajan ympärillä on väljästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataus laskelmoidenAkut ladataan täyteen vasemmassa etulokasuojassa olevasta pistokkeesta. Kokeilimme kapasiteettia lähtemällä maantiematkalle hybridimoodissa 99-prosenttisiksi yön aikana varatuilla akuilla.Reitillämme olleen alun muutaman kilometrin nykivämmän taajama-ajon jälkeen maantie alkoi avautua, ja liikenne soljui vaihtelevaa mutta verkkaista 60–100 km/h vauhtia. Akuissa riitti lopulta virtaa 53 kilometrin verran, ja valtaosa tästä taitettiin pelkällä sähköllä, sillä ajotietokone ilmoitti bensiinin kulutukseksi ainoastaan 1,1 litraa sadalla.Juuri tässä piilee ladattavan hybridin ydin. Jos päivittäiset ajoreitit solahtavat sähkökäytön toimintamatkoihin, voi saavuttaa huomattavaakin kustannus- ja ympäristösäästöä. Varauksia voi näihin tietysti asettaa – ensin mainittuun ”toistaiseksi” ja jälkimmäiseen ”paikallisesti”.Optiman sähkömoottorin voima riittää kevyisiin kiihdytyksiin vaikkapa kolmion takaa maantielle liityttäessä, mutta enemmän kuormatun auton tiukemmat vedot vaativat luonnollisesti polttomoottorin potkun puuttumista peliin. Maksimissaan sähköllä voi yltää meikäläisiin moottoritienopeuksiin eli 120 km/h vauhtiin saakka.Kaikille kansanosilleOptiman avuksi ekokisassa voi nähdä – farkkukorin ohella – edellä mainitun simppelin olemuksen, jolla on juuri tässä ladattavien hybridien luokassa kauaskantoisempikin merkitys.Uusi tekniikka nimittäin tunnetusti arveluttaa monia autoilijoita, ja heistä konservatiivisimmat tuntuvat olevan sähköautokeskusteluissa niitä kaikkein kriittisimpiä. Näin ollen on vain hyvä, ettei moderneja sisuskaluja ole vuorattu nörttimäisiin kuoriin, vaan ne annostellaan helpommin omaksuttavammassa muodossa – ja vieläpä pitkällä takuulla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/optima-phev Kia Optima 2.0 GDI PHEV Business Luxury SW A/T Hinta alkaen 48 505 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 505 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 189 Nm (5000 r/min) Teho 50 kW, 205 r/min Vääntö 189 Nm (5000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 151 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?