10.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: perheen kanssa pistokkeelle – Kia Optima 2.0 GDI PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylemmän keskiluokan ladattavia hybridifarkkuja ei ole liiaksi tarjolla. Kia Optima PHEV SW on yksi harvoista. Hyvää: jouhevuus taajamassa, kojelaudan ergonomia, yleinen helppokäyttöisyys. Huonoa: matala tavaratila, korkeahko melutaso. Ladattavat hybridit yleistyvät kaiken aikaa, mutta perinteisten perheautojen luokassa niiden tarjonta on toistaiseksi vähäistä. Kun korimalliksi vaaditaan iso farmari, kohtuuhintaisempien vaihtoehtojen määrä rajautuu vain kahteen autoon, joista toinen on Volkswagen Passat Variant GTE ja toinen nyt koeajettu Kia Optima PHEV SW. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korkeatasoisempi kontti Ladattava farmari-Optima tuli mallistossa jo aiemmin olleen porrasperäversion rinnalle. Teknisenä lähtökohtana molemmissa on kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori yhdistettynä sähkömoottoriin, joka puolestaan on sijoitettu yleiseen hybridiautojen tapaan automaattivaihteiston momentinmuuntimen paikalle. Erojakin farkusta ja sedanista löytyy: ensin mainitussa akun energiasisältö on suurempi, 11,26 vastaan 9,8 kilowattituntia. Niinpä myös ilmoitettu toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on pidempi, 62 vastaan 54 kilometriä. Tästä huolimatta tavaratilaa on enemmän, valmistajan mukaan 440 vastaan 307 litraa. Ja siinä missä hybriditekniikka on vienyt porrasperäisestä kääntyvän takaselkänojan kokonaan pois, farkussa kolmessa osassa taittuva muunneltavuus on ennallaan. Pelkällä polttomoottorilla kulkevaan farkkuun verrattuna konttilitroja on silti 112 vähemmän, osittain tavaratilan korkeammasta lattiasta johtuen. Sen alla olevat lokerot on myöskin menetetty ekotalkoisiin. Pääpiirteittäin ruuma on kuitenkin samanmuotoinen, eikä perusversionkaan konttia ei voi kutsua erityisen korkeaksi. Selkeä sähköviesti Yksinkertaisuus, siis sanan positiivisessa merkityksessä, on ladattavassa Optimassa paljon muutakin kuin yleismiellyttävää muotoilua, mistä ei liene useimmilla pahaa sanottavaa. Korkean tila-automaisuuden sijaan SW-farkku antaa matalan ja menevän vaikutelman. Kuljettajan työympäristö on vielä ulkokuortakin rauhallisempi. Korealaisautojen tapaan kaikki on selkeää, symbolit suurikokoisia ja toiminnot loogisia. Edes osittaiseen sähkötekniikkaan siirtyminen ei ole tuonut hallintalaitteisiin mitään käsittämätöntä. Mittaristo liittyy simppeliin linjaan. Selkeiden akun varaustila- ja polttonestemääräviisarien ohella näyttöön saa samanaikaisesti näkyviin kilometrin tarkkuudella toimintamatkan pelkällä sähköllä, bensiinillä sekä näiden yhdistelmänä. Lisäksi kojelaudan keskinäytöstä voi vastaanottaa infoa toimintamatkasta navigaattorin karttaan sijoitettuna sekä läheisistä lataus- ja bensiiniasemista. Ja jälleen kerran, kaikki toteutettuna mahdollisimman selkeällä grafiikalla ja typografialla. Oikeastaan ainoana parannuksena näkisimme suomenkieliset valikot – nyt käyttäjältä vaaditaan englantilaisen hybridi- ja lataussanaston hallintaa. Helppoa hybridiajoa Optima PHEV:llä ajaminen on taajamassa erinomaisen miellyttävää, mistä pitää sähkömoottorin runsas vääntö osaltaan huolen. Ladattavan hybridin – ja hybridin ylipäätään – hankintaa voi siis perustella paitsi taloudellisuus-, myös mukavuusseikoin. Täyteläinen voimantunne säilyy myös maantiellä, mutta ei Optima PHEV tietysti mikään raketti ole, pikemminkin vaivaton ja eleetön kulkupeli. Myös ohjaus sopii paremmin suoraan matka-ajoon kuin urheiluhenkiseen mutkakanttailuun. Valitettavasti melutaso ei täysin täytä tämän autoluokan vaatimuksia. Tietynlainen yleiskohina on koko ajan läsnä, ja soratiellä kivien ropina on häiritsevän voimakasta. Onneksi rengasäänet eivät sentään vaihtele hallitsemattomasti asvaltin karkeudesta riippuen. Myös jousitus sekä istuinten pintamateriaali ovat aika topakkaa sorttia. Ajoasentoa sen sijaan voi varauksetta kiitellä; säätövarat reisitukineen ovat oivat, ja tilaa kuljettajan ympärillä on väljästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataus laskelmoiden Akut ladataan täyteen vasemmassa etulokasuojassa olevasta pistokkeesta. Kokeilimme kapasiteettia lähtemällä maantiematkalle hybridimoodissa 99-prosenttisiksi yön aikana varatuilla akuilla. Reitillämme olleen alun muutaman kilometrin nykivämmän taajama-ajon jälkeen maantie alkoi avautua, ja liikenne soljui vaihtelevaa mutta verkkaista 60–100 km/h vauhtia. Akuissa riitti lopulta virtaa 53 kilometrin verran, ja valtaosa tästä taitettiin pelkällä sähköllä, sillä ajotietokone ilmoitti bensiinin kulutukseksi ainoastaan 1,1 litraa sadalla. Juuri tässä piilee ladattavan hybridin ydin. Jos päivittäiset ajoreitit solahtavat sähkökäytön toimintamatkoihin, voi saavuttaa huomattavaakin kustannus- ja ympäristösäästöä. Varauksia voi näihin tietysti asettaa – ensin mainittuun ”toistaiseksi” ja jälkimmäiseen ”paikallisesti”. Optiman sähkömoottorin voima riittää kevyisiin kiihdytyksiin vaikkapa kolmion takaa maantielle liityttäessä, mutta enemmän kuormatun auton tiukemmat vedot vaativat luonnollisesti polttomoottorin potkun puuttumista peliin. Maksimissaan sähköllä voi yltää meikäläisiin moottoritienopeuksiin eli 120 km/h vauhtiin saakka. Kaikille kansanosille Optiman avuksi ekokisassa voi nähdä – farkkukorin ohella – edellä mainitun simppelin olemuksen, jolla on juuri tässä ladattavien hybridien luokassa kauaskantoisempikin merkitys. Uusi tekniikka nimittäin tunnetusti arveluttaa monia autoilijoita, ja heistä konservatiivisimmat tuntuvat olevan sähköautokeskusteluissa niitä kaikkein kriittisimpiä. Näin ollen on vain hyvä, ettei moderneja sisuskaluja ole vuorattu nörttimäisiin kuoriin, vaan ne annostellaan helpommin omaksuttavammassa muodossa – ja vieläpä pitkällä takuulla. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.kia.com/optima-phev Kia Optima 2.0 GDI PHEV Business Luxury SW A/T Hinta alkaen 48 505 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 505 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 189 Nm (5000 r/min) Teho 50 kW, 205 r/min Vääntö 189 Nm (5000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 151 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan