9.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Axys XCR 600 Switchback ES – reittisportin pidempi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polariksen lyhyt ja sporttinen Axys XCR sai rinnalleen pidemmällä PRO-XC-telastolla varustetun XCR Switchback-mallin. Pidempi telasto lupaa parempaa ajomukavuutta urheilullisuuden siitä kuitenkaan isommin kärsimättä. Hyvää: Voimalinjan toiminta, ajettavuus, urheilullisuus. Huonoa: XCR-mallien erot jäävät lopulta kovin pieniksi Viime kaudelle esitelty lyhyt sporttikelkka Polaris Axys XCR 600 sai tänä vuonna rinnalleen pidemmällä telastolla varustetun Switcback-mallin. Lyhyistä kelkoista puhuttaessa perusmallisen XCR:n 305-senttinen telasto onkin nykymittapuulla lyhyt. Polaris on tällä hetkellä ainoa kelkkavalmistaja, joka on pitäytynyt tässä vanhassa mitassa, kun muut merkit käyttävät nykyisellään lyhimmillään 328 senttimetrin telamattoa. Lyhyt XCR on mittojensa vuoksi ajossa selvästi pidempiä kelkkoja ehdottomampi. Lyhyttelainen kelkka kääntyy luonnollisesti ketterämmin ja on nopeassa ajossa huomattavasti sporttisempi käsiteltävä, mutta rauhallisemmassa reittiajossa mukavuuspuoli kärsii selvästi. XCR on lähtökohtaisesti suunniteltu urheilulliseen ajoon. Pikasäädettävät Walker Evans Piggyback -kaasuiskunvaimentimet, äärimmäisen tehokas yhden sormen voimalla operoitava racing-jarru sekä kovaa ajoa silmällä pitäen tehdyt alustan vahvistukset huolehtivat omalta osaltaan puiden välissä pysymisestä. Ominaisuuksiensa puolesta XCR olisikin miltei valmis paketti kilparadalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pidempi matto, parempi pito Uusi XCR Switchback omaa käytännössä kaikki samat ominaisuudet kuin lyhyempi veljensäkin. Mallien ero syntyy lähes yksinomaan telaston pituudesta sekä uutukaisen aavistuksen matalammasta etujousituksesta. Switchbackin 136-tuumainen eli 345-senttinen telamatto on 40 senttiä perusmallia pidempi mikä tekee kelkan käyttäytymisestä jonkin verran rauhallisempaa. Korkeutta maton harjalla on 44 milliä. Polaris Axys XCR 600 Switchback Pidemmän telan lisäksi muutoksia on tullut myös alustan geometriaan, mikä osaltaan vaikuttaa ajotuntumaan. Telan pituuden perusteella Switchbackin voi luokitella puolipitkäksi kelkaksi. Varsinaiseen umpihankeen sitä ei edelleenkään ole tarkoitettu, vaan XCR:n leipäheitto on Switchbackinakin ripeävauhtisessa reittiajossa. Ja siinä hommassa se onkin kuin kotonaan. 600-kuutioisella XCR Switchbackillä pysyy tehokkaampien kelkkojen vauhdissa naurettavan helposti. Perus-XCR:ään verrattuna pidempi tela tuo mukanaan parempaa pitoa niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissakin, muttei kuitenkaan kangista kääntymistä merkittävästi. Kapeissa ja paikoin huonokuntoisissakin ränneissä Switchback ohjautuu päättäväisen tuntuisesti. Gripper-sukset pureutuvat jäisempäänkin pintaan hyvin, eikä puskemista juuri esiinny. Nautinnollinen voimalinja Nestejäähdytteinen, 600-kuutioinen Cleanfire-moottori tuottaa tehoa 125 hevosvoimaa, joka yhdessä mainiosti toimivan variaattorin kanssa tekee puiden keskellä kiihdyttelystä äärimmäisen nautinnollista. XCR Switchbackiin voi valita 2-sylinterisen kakstahtikoneen joko 600- tai 800 kuutioisena. Luonnollisesti 800-kuutioinen ja 155-heppainen malli viekoittelee kuljettajansa räjähtävällä ja ehtymättömällä voimallaan, mutta ainakin kokemattomamman on syytä kunnioittaa sen kaasuvipua. Moottorin veto ei juurikaan heikkene vauhdin myötä, joten nopeus kasvaa poskettomiin lukemiin miltei vahingossa, jos tarkkaavaisuus herpaantuu. Sinänsä XCR Switchbackin ajo-ominaisuudet riittävät isommallekin koneelle paremmin kuin mainiosti. Kuussatkun tuottama teho taas on vaurasta, mutta samalla erittäin helposti hallittavaa ja juuri siksi niin hauskaa. Moottori vastaa kaasuvivun käskyihin herkästi ja kierrokset rävähtävät ylärekisteriin tarvittaessa salamannopeasti. Toisaalta, vastoin XCR:n pohjimmaista luonnetta, sillä onnistuu tarvittaessa vähän rauhallisempikin ajelu. Helposti säädettävä alusta mahdollistaa ajettavuuden nopean muokkaamisen ajotilanteeseen ja tarpeeseen sopivaksi. Switchbackin hivenen pidempi telasto ei tee XCR:stä kuitenkaan mitään retkeilykelkkaa saatikka umpilumen pöllyttäjää. Lyhyemmän XCR:n lailla, äärimmäinen urheilullisuus on Switchbackissakin se juttu ja pidempi matto vain muokkaa sitä piirun verran rauhallisempaan suuntaan. Lienee makuasia, kumpi malli miellyttää enemmän. Polaris Axys XCR 600 Switchback Bensiinimoottori, 599 cm3, kaksitahtinen, kaksisylinterinen, nestejäähdytys, variaattori, telan mitat: 38 x 345 x 4,4 cm Teho: n. 125 hv Hinta: 14 990€ www.polaris.fi Teksti: Sami Puskala Kuvat: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?