9.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Axys XCR 600 Switchback ES – reittisportin pidempi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polariksen lyhyt ja sporttinen Axys XCR sai rinnalleen pidemmällä PRO-XC-telastolla varustetun XCR Switchback-mallin. Pidempi telasto lupaa parempaa ajomukavuutta urheilullisuuden siitä kuitenkaan isommin kärsimättä. Hyvää: Voimalinjan toiminta, ajettavuus, urheilullisuus. Huonoa: XCR-mallien erot jäävät lopulta kovin pieniksi Viime kaudelle esitelty lyhyt sporttikelkka Polaris Axys XCR 600 sai tänä vuonna rinnalleen pidemmällä telastolla varustetun Switcback-mallin. Lyhyistä kelkoista puhuttaessa perusmallisen XCR:n 305-senttinen telasto onkin nykymittapuulla lyhyt. Polaris on tällä hetkellä ainoa kelkkavalmistaja, joka on pitäytynyt tässä vanhassa mitassa, kun muut merkit käyttävät nykyisellään lyhimmillään 328 senttimetrin telamattoa.Lyhyt XCR on mittojensa vuoksi ajossa selvästi pidempiä kelkkoja ehdottomampi. Lyhyttelainen kelkka kääntyy luonnollisesti ketterämmin ja on nopeassa ajossa huomattavasti sporttisempi käsiteltävä, mutta rauhallisemmassa reittiajossa mukavuuspuoli kärsii selvästi.XCR on lähtökohtaisesti suunniteltu urheilulliseen ajoon. Pikasäädettävät Walker Evans Piggyback -kaasuiskunvaimentimet, äärimmäisen tehokas yhden sormen voimalla operoitava racing-jarru sekä kovaa ajoa silmällä pitäen tehdyt alustan vahvistukset huolehtivat omalta osaltaan puiden välissä pysymisestä. Ominaisuuksiensa puolesta XCR olisikin miltei valmis paketti kilparadalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi matto, parempi pitoUusi XCR Switchback omaa käytännössä kaikki samat ominaisuudet kuin lyhyempi veljensäkin. Mallien ero syntyy lähes yksinomaan telaston pituudesta sekä uutukaisen aavistuksen matalammasta etujousituksesta. Switchbackin 136-tuumainen eli 345-senttinen telamatto on 40 senttiä perusmallia pidempi mikä tekee kelkan käyttäytymisestä jonkin verran rauhallisempaa. Korkeutta maton harjalla on 44 milliä.Polaris Axys XCR 600 SwitchbackPidemmän telan lisäksi muutoksia on tullut myös alustan geometriaan, mikä osaltaan vaikuttaa ajotuntumaan. Telan pituuden perusteella Switchbackin voi luokitella puolipitkäksi kelkaksi. Varsinaiseen umpihankeen sitä ei edelleenkään ole tarkoitettu, vaan XCR:n leipäheitto on Switchbackinakin ripeävauhtisessa reittiajossa.Ja siinä hommassa se onkin kuin kotonaan. 600-kuutioisella XCR Switchbackillä pysyy tehokkaampien kelkkojen vauhdissa naurettavan helposti. Perus-XCR:ään verrattuna pidempi tela tuo mukanaan parempaa pitoa niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissakin, muttei kuitenkaan kangista kääntymistä merkittävästi.Kapeissa ja paikoin huonokuntoisissakin ränneissä Switchback ohjautuu päättäväisen tuntuisesti. Gripper-sukset pureutuvat jäisempäänkin pintaan hyvin, eikä puskemista juuri esiinny.Nautinnollinen voimalinjaNestejäähdytteinen, 600-kuutioinen Cleanfire-moottori tuottaa tehoa 125 hevosvoimaa, joka yhdessä mainiosti toimivan variaattorin kanssa tekee puiden keskellä kiihdyttelystä äärimmäisen nautinnollista. XCR Switchbackiin voi valita 2-sylinterisen kakstahtikoneen joko 600- tai 800 kuutioisena.Luonnollisesti 800-kuutioinen ja 155-heppainen malli viekoittelee kuljettajansa räjähtävällä ja ehtymättömällä voimallaan, mutta ainakin kokemattomamman on syytä kunnioittaa sen kaasuvipua. Moottorin veto ei juurikaan heikkene vauhdin myötä, joten nopeus kasvaa poskettomiin lukemiin miltei vahingossa, jos tarkkaavaisuus herpaantuu.Sinänsä XCR Switchbackin ajo-ominaisuudet riittävät isommallekin koneelle paremmin kuin mainiosti. Kuussatkun tuottama teho taas on vaurasta, mutta samalla erittäin helposti hallittavaa ja juuri siksi niin hauskaa. Moottori vastaa kaasuvivun käskyihin herkästi ja kierrokset rävähtävät ylärekisteriin tarvittaessa salamannopeasti.Toisaalta, vastoin XCR:n pohjimmaista luonnetta, sillä onnistuu tarvittaessa vähän rauhallisempikin ajelu. Helposti säädettävä alusta mahdollistaa ajettavuuden nopean muokkaamisen ajotilanteeseen ja tarpeeseen sopivaksi.Switchbackin hivenen pidempi telasto ei tee XCR:stä kuitenkaan mitään retkeilykelkkaa saatikka umpilumen pöllyttäjää. Lyhyemmän XCR:n lailla, äärimmäinen urheilullisuus on Switchbackissakin se juttu ja pidempi matto vain muokkaa sitä piirun verran rauhallisempaan suuntaan. Lienee makuasia, kumpi malli miellyttää enemmän.Polaris Axys XCR 600 Switchback Bensiinimoottori, 599 cm3, kaksitahtinen, kaksisylinterinen, nestejäähdytys, variaattori, telan mitat: 38 x 345 x 4,4 cm Teho: n. 125 hv Hinta: 14 990€ www.polaris.fiTeksti: Sami Puskala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen