25.6.2019

Koeajo: perinteisen porrasperän paluu – Toyota Corolla Sedan

Toyota Corolla Sedan

Toyota Corolla Sedan vie suomalaisten suosikin mukavuusalueelleen, mutta valmistajan arkailu hämmentää. Hyvää: tilat, vaivattomuus, tasapainoisuus. Huonoa: rengasmelu, porrasperän rajattu moottorivalikoima.

TNGA-pohjarakenteelle askarreltu nyky-Corolla on muodostunut pikavauhtia tutuksi hatchbackin ja farmarin myötä. Pystyperien jälkeen vuorossa on Toyota Corolla sedan, joka vie samat ainekset porrasperämuottiin. Luvassa ei olekaan isoja yllätyksiä, mutta sedan erottuu silti muusta Corolla-mallistosta.

Toyota Corolla Sedan

Eri voimalinjavaihtoehtojen sijaan porrasperän ostajalta kysytään vain varustetasoa, sillä vauhdikkaampi hybridi ja 1,2-litrainen turbomoottori puuttuvat valikoimasta sedanin kohdalla. Ainoa vaihtoehto on 1,8-litraisen moottorin ympärille rakennettu Toyotan hybridivoimalinja. Tuttu 122 hevosvoiman kokonaisuus reagoi muistikuvia terävämmin ja sedanin suorituskyky on tismalleen hatchbackin ja farmarikorisen Sports Tourerin välistä.

Toyota Corolla Sedan

Sama tarina jatkuu tavaratilojen suhteen. Matalampi kontti on 472 litran kokoinen, tehden merkittävän eron vastaavalla voimalinjalla varustettuun hatchbackiin (361 litraa) ja ollen juuri puoliväliaskel ennen farmarin 596 litraa. Takaistuimet kaatamalla porrasperä on vajaan ämpärin sisällä hatchbackista 1 055 litran tavarakyvyllä.

Toyota Corolla Sedan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

On kaikki niin kuin ennenkin

Muuten asiat ovat Corollassa tolallaan. Hybridivoimalinja on vaivaton ajettava ja muistuttaa olemisestaan lähinnä polttomoottorin satunnaisella mylvimisellä. Kuljettajan työpisteeltä kiinnittää huomiota korkeisiin ikkunoihin, joten monien nykyautojen postiluukkutunnelma on kaukana. Pystyhkö ajoasento ei ole erityisen urheilullinen, mutta sopii hyvin auton luonteeseen. Ergonomian suhteen Corolla on tuttua Toyotaa, joten nappeja on läiskitty hiukan sinne tänne. Tietoviihdejärjestelmä Touch with Go 2 on onneksi selkeä kehitysaskel edeltäjistään.

Toyota Corolla Sedan

Matalan painopisteen ansiosta Corolla ei kallistele turhia mutkissa, mutta toisaalta alustassa on kohtuullisesti nöyryyttä tien epätasaisuuksien selvittämiseen. Ohjaus on jo lähes asiaankuuluvasti tunnoton, mutta miellyttävän lineaarinen. Suurin kauneusvirhe ajettavuudessa on sangen kuuluva rengasmelu.

Toyota Corolla Sedan

Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti kahdelle aikuiselle, riippuen toki omasta ja etuistuimilla olevien pituuskasvusta. Muilta osin yllättävän linjakkaasti muotoiltu Corolla sedan välttää trendikkään coupemaisuuden kattolinjalla, joka lähtee laskeutumaan kunnolla vasta takaistuinten niskatuen kohdalta. Lisäksi sedan on perinyt farmarimallin akselivälin, antaen lisätilaa hatchbackiin verrattuna.

Toyota Corolla Sedan

Sitten sedan

Sporttihenkisen hatchbackin jälkeen harmain lättänäpenkein ja suorin kojelaudoin kyllästetty sedan tuntuu selvästi vanhanaikaisemmalta, mutta porrasperän kuljettaja ei todella jää mitään paitsi. Hämmästeltäväksi oikeastaan jää, miksi Corollasta tarjotaan kokonaisuutena hiottua sedania, mutta vain yhdellä voimalinjalla.

Halvimmillaan Corolla sedanin saa pihaansa 26 994 eurolla Life-varustelulla, suositumman Activen nostaessa hintaa noin 1 000 eurolla. Style-varustetason melko kova hinnannousu selittyy hatchbackin tavoin hiilidioksidien selkeästä noususta, leveämmän ja näyttävämmän rengaskoon ollessa osatekijä.

Toyota Corolla Sedan

Huippuvarusteltuna Corolla sedanin pahin kilpailija lienee jo mallistoon palannut Camry, joka venyttää tyyliä, tilaa ja mukavuutta reilusti pidemmälle. Hintaeroa tasoloikalle kertyy hiukan yli 5 000 euroa.

Toyota Corolla Sedan

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Active

Hinta alkaen

27 995 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

30 519 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

90 kW (122 hv), 5200 r/min

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Akku

Li-ion ajoakusto

Hybridijärjestelmän yhteisteho

90 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,0 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,4 (yhd.)

CO2-päästöt

102 g/km

Mitat

pituus 4630 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 450 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat