25.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: perinteisen porrasperän paluu – Toyota Corolla Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Sedan vie suomalaisten suosikin mukavuusalueelleen, mutta valmistajan arkailu hämmentää. Hyvää: tilat, vaivattomuus, tasapainoisuus. Huonoa: rengasmelu, porrasperän rajattu moottorivalikoima. TNGA-pohjarakenteelle askarreltu nyky-Corolla on muodostunut pikavauhtia tutuksi hatchbackin ja farmarin myötä. Pystyperien jälkeen vuorossa on Toyota Corolla sedan, joka vie samat ainekset porrasperämuottiin. Luvassa ei olekaan isoja yllätyksiä, mutta sedan erottuu silti muusta Corolla-mallistosta. Eri voimalinjavaihtoehtojen sijaan porrasperän ostajalta kysytään vain varustetasoa, sillä vauhdikkaampi hybridi ja 1,2-litrainen turbomoottori puuttuvat valikoimasta sedanin kohdalla. Ainoa vaihtoehto on 1,8-litraisen moottorin ympärille rakennettu Toyotan hybridivoimalinja. Tuttu 122 hevosvoiman kokonaisuus reagoi muistikuvia terävämmin ja sedanin suorituskyky on tismalleen hatchbackin ja farmarikorisen Sports Tourerin välistä. Sama tarina jatkuu tavaratilojen suhteen. Matalampi kontti on 472 litran kokoinen, tehden merkittävän eron vastaavalla voimalinjalla varustettuun hatchbackiin (361 litraa) ja ollen juuri puoliväliaskel ennen farmarin 596 litraa. Takaistuimet kaatamalla porrasperä on vajaan ämpärin sisällä hatchbackista 1 055 litran tavarakyvyllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy On kaikki niin kuin ennenkin Muuten asiat ovat Corollassa tolallaan. Hybridivoimalinja on vaivaton ajettava ja muistuttaa olemisestaan lähinnä polttomoottorin satunnaisella mylvimisellä. Kuljettajan työpisteeltä kiinnittää huomiota korkeisiin ikkunoihin, joten monien nykyautojen postiluukkutunnelma on kaukana. Pystyhkö ajoasento ei ole erityisen urheilullinen, mutta sopii hyvin auton luonteeseen. Ergonomian suhteen Corolla on tuttua Toyotaa, joten nappeja on läiskitty hiukan sinne tänne. Tietoviihdejärjestelmä Touch with Go 2 on onneksi selkeä kehitysaskel edeltäjistään. Matalan painopisteen ansiosta Corolla ei kallistele turhia mutkissa, mutta toisaalta alustassa on kohtuullisesti nöyryyttä tien epätasaisuuksien selvittämiseen. Ohjaus on jo lähes asiaankuuluvasti tunnoton, mutta miellyttävän lineaarinen. Suurin kauneusvirhe ajettavuudessa on sangen kuuluva rengasmelu. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti kahdelle aikuiselle, riippuen toki omasta ja etuistuimilla olevien pituuskasvusta. Muilta osin yllättävän linjakkaasti muotoiltu Corolla sedan välttää trendikkään coupemaisuuden kattolinjalla, joka lähtee laskeutumaan kunnolla vasta takaistuinten niskatuen kohdalta. Lisäksi sedan on perinyt farmarimallin akselivälin, antaen lisätilaa hatchbackiin verrattuna. Sitten sedan Sporttihenkisen hatchbackin jälkeen harmain lättänäpenkein ja suorin kojelaudoin kyllästetty sedan tuntuu selvästi vanhanaikaisemmalta, mutta porrasperän kuljettaja ei todella jää mitään paitsi. Hämmästeltäväksi oikeastaan jää, miksi Corollasta tarjotaan kokonaisuutena hiottua sedania, mutta vain yhdellä voimalinjalla. Halvimmillaan Corolla sedanin saa pihaansa 26 994 eurolla Life-varustelulla, suositumman Activen nostaessa hintaa noin 1 000 eurolla. Style-varustetason melko kova hinnannousu selittyy hatchbackin tavoin hiilidioksidien selkeästä noususta, leveämmän ja näyttävämmän rengaskoon ollessa osatekijä. Huippuvarusteltuna Corolla sedanin pahin kilpailija lienee jo mallistoon palannut Camry, joka venyttää tyyliä, tilaa ja mukavuutta reilusti pidemmälle. Hintaeroa tasoloikalle kertyy hiukan yli 5 000 euroa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Active Hinta alkaen 27 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 519 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku Li-ion ajoakusto Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,4 (yhd.) CO2-päästöt 102 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?