25.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: perinteisen porrasperän paluu – Toyota Corolla Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Sedan vie suomalaisten suosikin mukavuusalueelleen, mutta valmistajan arkailu hämmentää. Hyvää: tilat, vaivattomuus, tasapainoisuus. Huonoa: rengasmelu, porrasperän rajattu moottorivalikoima. TNGA-pohjarakenteelle askarreltu nyky-Corolla on muodostunut pikavauhtia tutuksi hatchbackin ja farmarin myötä. Pystyperien jälkeen vuorossa on Toyota Corolla sedan, joka vie samat ainekset porrasperämuottiin. Luvassa ei olekaan isoja yllätyksiä, mutta sedan erottuu silti muusta Corolla-mallistosta.Eri voimalinjavaihtoehtojen sijaan porrasperän ostajalta kysytään vain varustetasoa, sillä vauhdikkaampi hybridi ja 1,2-litrainen turbomoottori puuttuvat valikoimasta sedanin kohdalla. Ainoa vaihtoehto on 1,8-litraisen moottorin ympärille rakennettu Toyotan hybridivoimalinja. Tuttu 122 hevosvoiman kokonaisuus reagoi muistikuvia terävämmin ja sedanin suorituskyky on tismalleen hatchbackin ja farmarikorisen Sports Tourerin välistä.Sama tarina jatkuu tavaratilojen suhteen. Matalampi kontti on 472 litran kokoinen, tehden merkittävän eron vastaavalla voimalinjalla varustettuun hatchbackiin (361 litraa) ja ollen juuri puoliväliaskel ennen farmarin 596 litraa. Takaistuimet kaatamalla porrasperä on vajaan ämpärin sisällä hatchbackista 1 055 litran tavarakyvyllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOn kaikki niin kuin ennenkinMuuten asiat ovat Corollassa tolallaan. Hybridivoimalinja on vaivaton ajettava ja muistuttaa olemisestaan lähinnä polttomoottorin satunnaisella mylvimisellä. Kuljettajan työpisteeltä kiinnittää huomiota korkeisiin ikkunoihin, joten monien nykyautojen postiluukkutunnelma on kaukana. Pystyhkö ajoasento ei ole erityisen urheilullinen, mutta sopii hyvin auton luonteeseen. Ergonomian suhteen Corolla on tuttua Toyotaa, joten nappeja on läiskitty hiukan sinne tänne. Tietoviihdejärjestelmä Touch with Go 2 on onneksi selkeä kehitysaskel edeltäjistään.Matalan painopisteen ansiosta Corolla ei kallistele turhia mutkissa, mutta toisaalta alustassa on kohtuullisesti nöyryyttä tien epätasaisuuksien selvittämiseen. Ohjaus on jo lähes asiaankuuluvasti tunnoton, mutta miellyttävän lineaarinen. Suurin kauneusvirhe ajettavuudessa on sangen kuuluva rengasmelu.Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti kahdelle aikuiselle, riippuen toki omasta ja etuistuimilla olevien pituuskasvusta. Muilta osin yllättävän linjakkaasti muotoiltu Corolla sedan välttää trendikkään coupemaisuuden kattolinjalla, joka lähtee laskeutumaan kunnolla vasta takaistuinten niskatuen kohdalta. Lisäksi sedan on perinyt farmarimallin akselivälin, antaen lisätilaa hatchbackiin verrattuna.Sitten sedanSporttihenkisen hatchbackin jälkeen harmain lättänäpenkein ja suorin kojelaudoin kyllästetty sedan tuntuu selvästi vanhanaikaisemmalta, mutta porrasperän kuljettaja ei todella jää mitään paitsi. Hämmästeltäväksi oikeastaan jää, miksi Corollasta tarjotaan kokonaisuutena hiottua sedania, mutta vain yhdellä voimalinjalla.Halvimmillaan Corolla sedanin saa pihaansa 26 994 eurolla Life-varustelulla, suositumman Activen nostaessa hintaa noin 1 000 eurolla. Style-varustetason melko kova hinnannousu selittyy hatchbackin tavoin hiilidioksidien selkeästä noususta, leveämmän ja näyttävämmän rengaskoon ollessa osatekijä.Huippuvarusteltuna Corolla sedanin pahin kilpailija lienee jo mallistoon palannut Camry, joka venyttää tyyliä, tilaa ja mukavuutta reilusti pidemmälle. Hintaeroa tasoloikalle kertyy hiukan yli 5 000 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Active Hinta alkaen 27 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 519 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku Li-ion ajoakusto Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,4 (yhd.) CO2-päästöt 102 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?