26.10.2019

Koeajo: Taloudelliseksi viilattu – Ford Transit 350 2.0

Ford Transit

Ison Ford Transit:n moottoria ja ohjaamoa päivitettiin. Hyvää: laaja mallisto, varustelumahdollisuudet, taloudellisuus, ajettavuus, ajoasento. Huonoa: elektroniset turvavarusteet eivät ole vakiona.

Vuodesta 1965 valmistettu Ford Transit on mallinimeltään markkinoiden pitkäikäisin pakettiauto ja varmasti yksi tunnetuimmista. Suosion säilyttämiseksi kehityksen on oltava jatkuvaa. Viime talvena uudistettiin pienempi tonniluokan Transit Custom, ja nyt on raskaampien Transit-versioiden vuoro. Muuttuneita osia kerrotaan olevan 4 600, mutta ainakin päältä katsoen erot ovat minimaalisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurimmat erot ohjaamossa

Helpoimmin uutuuden erottaa rinkulamaisista päiväajovaloista. Myös maski on polleampi ja puskurit aerodynaamisemmin muotoillut.

Ohjaamossa uudistukset ovat isompia, jyhkeä kojelauta on selkeälinjainen. Selkeyttä korostaa se, että toiminnot on siirretty entistä enemmän ratin nappuloilla tai kosketusnäytön kautta käytettäviksi. Käyttölogiikka on tuttua Fordin henkilöautomalleista. Istuimet ovat tuhdimmin muotoillut, ja säilytyslokeroita on lisätty.

Henkilöautomainen ratti näyttää pieneltä suuressa ohjaamossa, mutta on kätevä käsitellä. Suurin muutos on kuitenkin sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ford on onnistunut toteutuksessa, lisäkeveydestä huolimatta ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus eivät ole juuri kärsineet.

Sähköistä turvallisuutta

Polttoaineen säästämisen lisäksi sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen. Transit osaa avustaa kuljettajaa muun muassa kaistalla pysymisessä, turvavälin säilyttämisessä jonossa, törmäysten välttämisessä ja pysäköinnissä. Nettiyhteys on jo arkipäivää pakettiautoissakin, uutuutena auton liikkeitä, kuskin ajotapaa ja auton kuntoa on mahdollisuus seurata telemetriatiedoilla.

Myös ison Transitin moottori on pienennetty kaksilitraiseksi, tehoversioita on neljä: 105, 130, 170 tai 185 hevosvoimaa. Suorituskyky on ennallaan, mutta taloudellisuus on petraantunut. Moottorin viilaamisen lisäksi painoa on saatu tiputettua parhaimmillaan 80 kiloa.

Jos haluaa pihistää vielä enemmän, voi valita kevythybridiversion, jossa 48 voltin sähköjärjestelmä pystyy ottamaan talteen liike-energiaa hidastuksista ja käyttämään sitä kiihdytyksiä avittamaan. Kevyesti kuormattuna korkeakin versio hämmästytti lyhyellä lenkillä seitsemän litran kulutuksellaan.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Luetuimmat