26.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Taloudelliseksi viilattu – Ford Transit 350 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ison Ford Transit:n moottoria ja ohjaamoa päivitettiin. Hyvää: laaja mallisto, varustelumahdollisuudet, taloudellisuus, ajettavuus, ajoasento. Huonoa: elektroniset turvavarusteet eivät ole vakiona. Vuodesta 1965 valmistettu Ford Transit on mallinimeltään markkinoiden pitkäikäisin pakettiauto ja varmasti yksi tunnetuimmista. Suosion säilyttämiseksi kehityksen on oltava jatkuvaa. Viime talvena uudistettiin pienempi tonniluokan Transit Custom, ja nyt on raskaampien Transit-versioiden vuoro. Muuttuneita osia kerrotaan olevan 4 600, mutta ainakin päältä katsoen erot ovat minimaalisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suurimmat erot ohjaamossa Helpoimmin uutuuden erottaa rinkulamaisista päiväajovaloista. Myös maski on polleampi ja puskurit aerodynaamisemmin muotoillut. Ohjaamossa uudistukset ovat isompia, jyhkeä kojelauta on selkeälinjainen. Selkeyttä korostaa se, että toiminnot on siirretty entistä enemmän ratin nappuloilla tai kosketusnäytön kautta käytettäviksi. Käyttölogiikka on tuttua Fordin henkilöautomalleista. Istuimet ovat tuhdimmin muotoillut, ja säilytyslokeroita on lisätty. Henkilöautomainen ratti näyttää pieneltä suuressa ohjaamossa, mutta on kätevä käsitellä. Suurin muutos on kuitenkin sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ford on onnistunut toteutuksessa, lisäkeveydestä huolimatta ohjauksen tarkkuus ja tunnokkuus eivät ole juuri kärsineet. Sähköistä turvallisuutta Polttoaineen säästämisen lisäksi sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen. Transit osaa avustaa kuljettajaa muun muassa kaistalla pysymisessä, turvavälin säilyttämisessä jonossa, törmäysten välttämisessä ja pysäköinnissä. Nettiyhteys on jo arkipäivää pakettiautoissakin, uutuutena auton liikkeitä, kuskin ajotapaa ja auton kuntoa on mahdollisuus seurata telemetriatiedoilla. Myös ison Transitin moottori on pienennetty kaksilitraiseksi, tehoversioita on neljä: 105, 130, 170 tai 185 hevosvoimaa. Suorituskyky on ennallaan, mutta taloudellisuus on petraantunut. Moottorin viilaamisen lisäksi painoa on saatu tiputettua parhaimmillaan 80 kiloa. Jos haluaa pihistää vielä enemmän, voi valita kevythybridiversion, jossa 48 voltin sähköjärjestelmä pystyy ottamaan talteen liike-energiaa hidastuksista ja käyttämään sitä kiihdytyksiä avittamaan. Kevyesti kuormattuna korkeakin versio hämmästytti lyhyellä lenkillä seitsemän litran kulutuksellaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?