30.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: tonniluokan toimisto – Ford Transit Custom Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Custom on hyötyajoneuvo, mutta yhä henkilöautomaisempi sisältä ja ulkoa. Hyvää: moottorin alavääntö, kattava perusvarustelu, istuimet, lokeroiden määrä. Huonoa: hinta, ääniohjaus ei ymmärrä suomea. Ford Transit Custom saa kunnian aloittaa Fordin hyötyajoneuvojen uudistuksen, joka toteutuu seuraavan puolentoista vuoden kuluessa. Tonniluokan pakettiauto on saanut paljon piirteitä Fordin henkilöautomalleista. Kolmirivinen keulamaski on tuttu näky uusista henkilöautoista, ja esimerkiksi ledeillä toimivat päiväajovalot luovat samankaltaisen ilmeen kuin uudessa Fiestassa. Vielä fiestamaisempi on kojelauta, joka on uusittu kokonaan. Se noudattaa vaakasuoria selkeitä linjoja, ja esimerkiksi ilmastoinnin säätimet on siirretty asiakaspalautteen perusteella lähemmäs kuljettajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lokeroita tuplasti enemmän Pakettiautot palvelevat yleensä yrittäjiä, joille auto on kuin pyörillä kulkeva toimisto. Viiden vuoden takaiseen Transit Customiin verrattuna erilaisia lokeroita on tullut tuplasti lisää. Ovilokerot ovat nyt kaksiosaiset, ja pelkästään kojelaudassa on lokeroita 25 litran edestä. Matkapuhelimeen ja muihin mobiililaitteisiin ovat liitännät sekä kuljettajan edessä olevassa lokerossa että vaihdevivun vieressä. Lokeroita ja juomamukien sekä pullojen pidikkeitä on niin paljon, että niiden tutkimiseen menee hetki. Kojelaudan päälle saa ison tablettimaisen kahdeksantuumaisen värillisen kosketusnäytön tai budjettivaihtoehtona pienen nelituumaisen ruudun ja perusradion. SYNC 3 -järjestelmään kuuluu myös ääniohjaus, mutta suomea se ei vielä tunnista, ja muutenkin käytössä on englanti. Uudet istuimet Tavara-autolla loikitaan tyypillisesti paikasta toiseen, autosta sisään ja ulos. Niinpä istuimet ovat koetuksella. Ford kertoo uusineensa istuimista sekä täytteen, muotoilun että verhoilun. Uusien luvataan kestävän entistä kovempaa käyttöä. Ohjaamossa on kolme tukevaa istuinta, joista keskimmäisellä pitää tinkiä hieman polvitilasta. Istuimessa on reilut säädöt, sillä yli kaksimetrinenkin kuljettaja sai itselleen hyvän asennon. Suuret kaksiosaiset sivupeilit ovat ajossa tärkeät, mutta apuna on entistä enemmän myös sensoreita, tutkia ja kameroita – eikä suotta. Tarpeellisimpia turvavarusteita on eittämättä risteävästä liikenteestä peruuttaessa varoittava avustin. Ison auto takakulmiin jää paljon pimeitä paikkoja, joihin peilit eivät yllä. Älyä ja turvallisuutta Älykäs nopeusavustin saattaa säästää ammattiautoilijalle tärkeän ajokortin, sillä liikennemerkkitunnistuksen avulla se pudottaa ajonopeutta, mikäli kuljettaja ei sitä tee. Fordin mukaan tällaista toimintoa ei ole aiemmin hyötyajoneuvoihin tarjottu. Uusi Transit Custom on Fordin mukaan turvallisempi myös jalankulkijoille. Auto pystyy tunnistamaan kävelijät myös pimeässä, jos nämä osuvat auton valokeilaan. Automaattinen hätäjarrutustoiminto pysäyttää auton, jos kuljettaja ei sitä tee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turbodieselien voimin Moottorit ovat viime vuonna myyntiin tulleita kaksilitraisia turbodieseleitä, jotka korvasivat aiemmat 2,2-litraiset moottorit. Tehovaihtoehtoina ovat 105, 130 ja 170 hevosvoimaa. Näistä keskimmäinen on Suomessa selvästi myydyin. Pääsimme ajamaan Transit Customia 105- ja 130-hevosvoimaisilla moottoreilla. Molemmissa on hyvä vääntö jo matalilla käyntinopeuksilla, mikä on Fordin moottoreiden hieno erityispiirre. Ajossa olleissa autoissa vaihtaminen tapahtui käsin. Lähelle kuljettajaa sijoitettu vipu ja hyvin toimiva vaihteensiirto tekevät ajosta helppoa. Tunnokas ohjaus on tuttua Fordin laatutyötä. Kahteen tehokkaampaan moottoriin on tarjolla myös kuusiportainen automaattivaihteisto, jonka Suomessa maahantuojan mukaan valitsee useampi kuin joka viides ostaja. Ladattava hybridi 2019 Vuonna 2019 tulee myyntiin ladattava hybridi, jonka odotetaan yltävän 50 kilometrin toimintamatkaan pelkällä sähköllä. Yksilitrainen bensaturbo ei ole yhteydessä voimansiirtoon, vaan se toimii matkan pidentäjänä 500 kilometriin saakka. Suomessa huhtikuussa 2018 tarjolle tuleva Transit Custom ei ole markkinoiden huokein pakettiauto, mutta jo perusvarustelu on kattava. Mukana tulevat muun muassa pariovet takana, ilmastointilaite, vakionopeudensäädin, ajastimella toimiva polttoainekäyttöinen lämmitin, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä lämmitettävä tuulilasi. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Lisätietoja: www.ford.fi/Transit-Custom Ford Transit Custom 280 2.0 EcoBlue L1H1 Trend Hinta alkaen 33 075 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Muu tieto Kuormatila 6 m3, hyötykuorma 765 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku