7.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Turhankin tyylitelty – Lexus UX 250h AWD F Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX valloittaa uusia uria japanilaisvalmistajan mallistossa, mutta kokonaisuus jää osia vaatimattomammaksi. Hyvää: yksityiskohdat, matalan painopisteen tuntuma. Huonoa: kompromissit tilankäytössä, vanhahtava käyttäjäkokemus. Lexus UX on japanilaisen luksusvalmistajan pyrkimys kompaktien katumaastureiden, tai crossovereiden, markkinoille. Niinpä korkeahkon auton viestinnässä on keskitytty nuorekkuuteen, dynaamisuuteen ja auton seikkailuun kaupunkiviidakossa.Sinänsä ajatus Toyota C-HR:n kaltaisen auton premium-versiosta ei ole huono. Räväkät muodot, Lexuksen viimeistely ja NX:n reseptin kutistaminen pienempään annoskokoon kuulostaa hyvältä vaikkapa kaupunkipariskunnille. Auton nimi tulee muuten urbaanin ja “X-overin” yhdistelmästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalasti korkeaOlemukseltaan Lexus UX on kohtuullisen kompakti crossover, vaikka autolla onkin pienintä luokkaa enemmän pituutta. Japanilaiseen tapaan auto on täynnä teräviä yksityiskohtia, joista esimerkiksi takavalojen muodolla on tavoiteltu samalla aerodynaamisuutta. Valitettavasti korin muoto on asettunut turhankin paljon käytännöllisyyden tielle. Sinänsä hyvältä vaikuttava takapenkki kärsii lyhyeksi jäävästä polvitilasta. Myös pyöristetty kattolinja nipistää takaistuinten pääntilasta yllättävän paljon.Tavaratilan kohdalla on luvassa on yllätys, sillä tavaratilan pohja on nostettu lastauskynnykseen saakka. Kyse on ergonomisen edun lisäksi tilan varaamisesta nelivedolle, mutta hukkatilaa kertyy melkoisesti. Yhteensä tavaratilaa on nelivedossa 283 litraa suojapeitteeseen asti, mutta takapenkin tavoin UX:n tilat ovat pettymys. Kattokaiteet, kuljetuslaatikko ja vetokoukku ovat onneksi saatavilla lisävarusteina.Etuistuimilla tilaongelmia ei ole, joskin ajoasento saattaa tuntua oudolla tavalla pystyltä ja matalalta yhtä aikaa.Yli 13 senttimetriä C-HR:ää pidempi UX hämmentää, sillä kookkaamman Lexuksen tilat eivät ole merkittävästi Toyota-pikkuveljeä parempia. Käyttökokemus menneeltä vuosikymmeneltäKojelaudan ja mittariston ergonomia on tuttua Lexusta, joten osa toiminnoista on siirretty mittariston sarvina toimiviin vipuihin. Mittaristo on muovikehän ympärille rakennettu digitaalimittaristo ja F Sport -versiossa muovikehä liukuu ällistyttävästi sivuun valikkoja selatessa. Ihastus tosin kärsii, kun ymmärtää, että ratkaisu lähinnä rajoittaa mittaristonäytön hyödyntämistä.Kojelaudan keskellä oleva tietoviihdejärjestelmän siipi on toteutettu jälleen Lexukselle tuttuun tyyliin. Outoa kyllä paneelin varusteista viisarikello tuntuu olevan paremmin tällä vuosikymmenellä, sillä 7-tuumaisen perusmallisen tietoviihdejärjestelmän näytössä ovat pikselit harvassa. Yhdessä vanhahtavan käyttöjärjestelmän kanssa lopputuloksena on navigaation ja peruutuskameran osalta lähinnä välttävä käyttäjäkokemus.Kuljettajaa avustetaan toisen polven Lexus Safety System+ -turvavarustepaketilla, joka on kiitettävästi vakiovaruste. Liikennemerkkitunnistuksen ja kaista-avustimen kaltaisten toimintojen lisäksi paketti käsittää onnettomuuksia ennakoivan automaattijarrutustoiminnon jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella. Myös peruutettaessa käytettävä risteävän liikenteen varoitus automaattijarrutuksella on varustettu jalankulkijatunnistuksella.Onneksi suurin osa päivittäin tarvittavista toiminnoista on siirretty ohjauspyörän nappeihin. Ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on tunnoton. Matalan painopisteen ja älykkäästi valittujen korimateriaalien ansiosta UX on miellyttävän vakaa ajettava, joskin alustan perusvire on hiukan pintakova. 178 hevosvoiman hybridijärjestelmä on tuttu työntekijä Toyota-konsernin mallistosta. E-Fouriksi nimetty neliveto on toteutettu lisäämällä taka-akselille pienempi sähkömoottori, joka annostelee vääntöä tilanteen sitä vaatiessa. Maavaraa on minimissään 160 mm.Odotuksia täyttämässäLexus UX on täynnä makeita ja osin älykkäitäkin yksityiskohtia, mutta kokonaisuus tuntuu jäävän vajaaksi osiensa summasta. Piilaaksoksi UX tarkoittaa käyttäjäkokemusta, joka jää juuri Lexus UX:n kohdalla vanhahtavaksi. Yhdessä tilankäytön kompromissien kanssa viivan alta löytyy vielä täyttämättömiä odotuksia. Ehkä facelift tuo mukanaan hiotumman tietotekniikan ja parannetun tavaratilan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lexus UX 250h AWD F Sport Hinta alkaen 50 411 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 075 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Akku 1,4 kWh NiMH, takaistuimen alla. Hybridijärjestelmän yhteisteho 131 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen