7.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Turhankin tyylitelty – Lexus UX 250h AWD F Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX valloittaa uusia uria japanilaisvalmistajan mallistossa, mutta kokonaisuus jää osia vaatimattomammaksi. Hyvää: yksityiskohdat, matalan painopisteen tuntuma. Huonoa: kompromissit tilankäytössä, vanhahtava käyttäjäkokemus. Lexus UX on japanilaisen luksusvalmistajan pyrkimys kompaktien katumaastureiden, tai crossovereiden, markkinoille. Niinpä korkeahkon auton viestinnässä on keskitytty nuorekkuuteen, dynaamisuuteen ja auton seikkailuun kaupunkiviidakossa. Sinänsä ajatus Toyota C-HR:n kaltaisen auton premium-versiosta ei ole huono. Räväkät muodot, Lexuksen viimeistely ja NX:n reseptin kutistaminen pienempään annoskokoon kuulostaa hyvältä vaikkapa kaupunkipariskunnille. Auton nimi tulee muuten urbaanin ja “X-overin” yhdistelmästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalasti korkea Olemukseltaan Lexus UX on kohtuullisen kompakti crossover, vaikka autolla onkin pienintä luokkaa enemmän pituutta. Japanilaiseen tapaan auto on täynnä teräviä yksityiskohtia, joista esimerkiksi takavalojen muodolla on tavoiteltu samalla aerodynaamisuutta. Valitettavasti korin muoto on asettunut turhankin paljon käytännöllisyyden tielle. Sinänsä hyvältä vaikuttava takapenkki kärsii lyhyeksi jäävästä polvitilasta. Myös pyöristetty kattolinja nipistää takaistuinten pääntilasta yllättävän paljon. Tavaratilan kohdalla on luvassa on yllätys, sillä tavaratilan pohja on nostettu lastauskynnykseen saakka. Kyse on ergonomisen edun lisäksi tilan varaamisesta nelivedolle, mutta hukkatilaa kertyy melkoisesti. Yhteensä tavaratilaa on nelivedossa 283 litraa suojapeitteeseen asti, mutta takapenkin tavoin UX:n tilat ovat pettymys. Kattokaiteet, kuljetuslaatikko ja vetokoukku ovat onneksi saatavilla lisävarusteina. Etuistuimilla tilaongelmia ei ole, joskin ajoasento saattaa tuntua oudolla tavalla pystyltä ja matalalta yhtä aikaa. Yli 13 senttimetriä C-HR:ää pidempi UX hämmentää, sillä kookkaamman Lexuksen tilat eivät ole merkittävästi Toyota-pikkuveljeä parempia. Käyttökokemus menneeltä vuosikymmeneltä Kojelaudan ja mittariston ergonomia on tuttua Lexusta, joten osa toiminnoista on siirretty mittariston sarvina toimiviin vipuihin. Mittaristo on muovikehän ympärille rakennettu digitaalimittaristo ja F Sport -versiossa muovikehä liukuu ällistyttävästi sivuun valikkoja selatessa. Ihastus tosin kärsii, kun ymmärtää, että ratkaisu lähinnä rajoittaa mittaristonäytön hyödyntämistä. Kojelaudan keskellä oleva tietoviihdejärjestelmän siipi on toteutettu jälleen Lexukselle tuttuun tyyliin. Outoa kyllä paneelin varusteista viisarikello tuntuu olevan paremmin tällä vuosikymmenellä, sillä 7-tuumaisen perusmallisen tietoviihdejärjestelmän näytössä ovat pikselit harvassa. Yhdessä vanhahtavan käyttöjärjestelmän kanssa lopputuloksena on navigaation ja peruutuskameran osalta lähinnä välttävä käyttäjäkokemus. Kuljettajaa avustetaan toisen polven Lexus Safety System+ -turvavarustepaketilla, joka on kiitettävästi vakiovaruste. Liikennemerkkitunnistuksen ja kaista-avustimen kaltaisten toimintojen lisäksi paketti käsittää onnettomuuksia ennakoivan automaattijarrutustoiminnon jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella. Myös peruutettaessa käytettävä risteävän liikenteen varoitus automaattijarrutuksella on varustettu jalankulkijatunnistuksella. Onneksi suurin osa päivittäin tarvittavista toiminnoista on siirretty ohjauspyörän nappeihin. Ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on tunnoton. Matalan painopisteen ja älykkäästi valittujen korimateriaalien ansiosta UX on miellyttävän vakaa ajettava, joskin alustan perusvire on hiukan pintakova. 178 hevosvoiman hybridijärjestelmä on tuttu työntekijä Toyota-konsernin mallistosta. E-Fouriksi nimetty neliveto on toteutettu lisäämällä taka-akselille pienempi sähkömoottori, joka annostelee vääntöä tilanteen sitä vaatiessa. Maavaraa on minimissään 160 mm. Odotuksia täyttämässä Lexus UX on täynnä makeita ja osin älykkäitäkin yksityiskohtia, mutta kokonaisuus tuntuu jäävän vajaaksi osiensa summasta. Piilaaksoksi UX tarkoittaa käyttäjäkokemusta, joka jää juuri Lexus UX:n kohdalla vanhahtavaksi. Yhdessä tilankäytön kompromissien kanssa viivan alta löytyy vielä täyttämättömiä odotuksia. Ehkä facelift tuo mukanaan hiotumman tietotekniikan ja parannetun tavaratilan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lexus UX 250h AWD F Sport Hinta alkaen 50 411 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 075 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Akku 1,4 kWh NiMH, takaistuimen alla. Hybridijärjestelmän yhteisteho 131 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan