6.8.2022

Koeajo: Volkswagen Polo GTI – Kankeaa pallottelua

Volkswagen Polo GTI VW koeajo TSI 152 kW

Volkswagen Polo GTI on paperilla houkutteleva kokonaisuus. Kilpakumppanit ja Golf GTI hoitavat kuitenkin samat lokerot tuntuvasti paremmin. Hyvää: suorituskyky, tyyli, laatuvaikutelma. Huonoa: alusta ja ohjaus, vaihteisto.

Ideana Volkswagen Polo GTI on hyvä. Kompaktiauto on perusmallina mukava, kohtuullisen tilava ja sopivasti hinnoiteltu. Varmastikin sama resepti pikkusporttina on tasapainoinen kokonaisuus?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väärä vaihto

Paperilla Volkswagenin tuttu parilitrainen EA888 kuulostaakin mainiolta yhdistelmältä pieneen autoon. Päivitysten myötä Polo GTI:ssä on käytössä 152 kilowatin (207 hv) ja 320 newtonmetrin versio voimanlähteestä. Auton kokoon nähden voimaa onkin kuin pienessä kylässä ja 0–100 km/h taittuu komeasti 6,5 sekunnissa. Sporttiajotilojen myötä tulee myös urheiluhenkistä pörinää, joka ei tosin ole kovin kaunissointista.

Volkswagen Polo GTI VW koeajo TSI 152 kW

Vaihteisto on toinen tarina. Volkswagen Polo GTI on varustettu 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla, joka jahkailee ja pähkäilee asioita melkoisesti Selkeän korostettujen vaihtotapahtumien lisäksi ongelmana on vaihtojen määrä ja ajoitus, sillä auto reagoi kaasupolkimen painalluksiin ailahtelevasti. Totuttelulla ja manuaalivaihtamisella ongelmaa voi lieventää.

Kankeat treenit

Sporttihengessä Polo GTI on alustaltaan selkeän napakka, mutta ainakaan auto ei rämise tai kolahtele. Säädettävä lisävarusteinen Sport Select -alusta tarjoaa jonkin verran säätövaraa, joskin skaala voisi olla laajempikin. Alusta ja ohjaus eivät tarjoa palkintoa vauhdikkaammassa ajossa, joten GTI kannustaa ajamaan kuin… noh, Poloa. Makunystyröistä riippuen autolta kaipaisi joko sivistyneempää tai leikkisämpää otetta, lopputuloksen jäädessä kompromissiksi.

Myös ergonomisesti Volkswagen Polo GTI on kankea. Ruutukuosiin verhoillut penkit ovat mainiot, mutta hipaisupainikkeilla toteutettu ohjauspyörä on lähes kelvoton. Ajotilapainike on vaihdekepin vieressä ja ajotilojen välillä loikkiminen vaatii joko painikkeen naputtelua tai kosketusnäytön käyttöä. Erikoisesti myös vanhantyylinen tietoviihdejärjestelmä on saatu paikoin valtavan verkkaiseksi. Jopa ajotilojen vaihto voi olla hetkellisesti liikaa prosessoitavaa.

Katse muihin liigoihin

Volkswagen Polo GTI putoaa erikoiseen kompromissiasemaan, jossa perus-Polosta on tehty kovan sporttinen, mutta muutosten palkinto jää lähinnä puuttumaan. Omassa mallistossa Golf GTI on sekä hauskempi että tarpeen tullen sivistyneempi.

Volkswagen Polo GTI VW koeajo TSI 152 kW

Kilpakumppaneista hauskaa pikkusporttia etsivän kannattaa tähyillä edelleen mainion Ford Fiesta ST:n tai räväkän Hyundai i20 N:n suuntaan, jotka palkitsevat ajamisesta innostuneita.

Ja jos Škoda tuo uudesta Fabiasta täysiverisen RS:n, voi se osoittautua ottelupalloksi.

Volkswagen Polo GTI VW koeajo TSI 152 kW

Teksti ja kuvat Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW

Hinta alkaen

35 070 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

42 135 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

152 kW (207 hv), 4600–6000 r/min

Vääntö

320 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

320 Nm (1500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,5 s

Huippunopeus

240 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,0 (yhd.)

CO2-päästöt

159 g/km

Mitat

pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2549 mm
Tavaratila: 287–1 078 l
Omamassa: 1361 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 680 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat