6.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo GTI – Kankeaa pallottelua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo GTI on paperilla houkutteleva kokonaisuus. Kilpakumppanit ja Golf GTI hoitavat kuitenkin samat lokerot tuntuvasti paremmin. Hyvää: suorituskyky, tyyli, laatuvaikutelma. Huonoa: alusta ja ohjaus, vaihteisto. Ideana Volkswagen Polo GTI on hyvä. Kompaktiauto on perusmallina mukava, kohtuullisen tilava ja sopivasti hinnoiteltu. Varmastikin sama resepti pikkusporttina on tasapainoinen kokonaisuus?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäärä vaihtoPaperilla Volkswagenin tuttu parilitrainen EA888 kuulostaakin mainiolta yhdistelmältä pieneen autoon. Päivitysten myötä Polo GTI:ssä on käytössä 152 kilowatin (207 hv) ja 320 newtonmetrin versio voimanlähteestä. Auton kokoon nähden voimaa onkin kuin pienessä kylässä ja 0–100 km/h taittuu komeasti 6,5 sekunnissa. Sporttiajotilojen myötä tulee myös urheiluhenkistä pörinää, joka ei tosin ole kovin kaunissointista.Vaihteisto on toinen tarina. Volkswagen Polo GTI on varustettu 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla, joka jahkailee ja pähkäilee asioita melkoisesti Selkeän korostettujen vaihtotapahtumien lisäksi ongelmana on vaihtojen määrä ja ajoitus, sillä auto reagoi kaasupolkimen painalluksiin ailahtelevasti. Totuttelulla ja manuaalivaihtamisella ongelmaa voi lieventää. Kankeat treenitSporttihengessä Polo GTI on alustaltaan selkeän napakka, mutta ainakaan auto ei rämise tai kolahtele. Säädettävä lisävarusteinen Sport Select -alusta tarjoaa jonkin verran säätövaraa, joskin skaala voisi olla laajempikin. Alusta ja ohjaus eivät tarjoa palkintoa vauhdikkaammassa ajossa, joten GTI kannustaa ajamaan kuin… noh, Poloa. Makunystyröistä riippuen autolta kaipaisi joko sivistyneempää tai leikkisämpää otetta, lopputuloksen jäädessä kompromissiksi. Myös ergonomisesti Volkswagen Polo GTI on kankea. Ruutukuosiin verhoillut penkit ovat mainiot, mutta hipaisupainikkeilla toteutettu ohjauspyörä on lähes kelvoton. Ajotilapainike on vaihdekepin vieressä ja ajotilojen välillä loikkiminen vaatii joko painikkeen naputtelua tai kosketusnäytön käyttöä. Erikoisesti myös vanhantyylinen tietoviihdejärjestelmä on saatu paikoin valtavan verkkaiseksi. Jopa ajotilojen vaihto voi olla hetkellisesti liikaa prosessoitavaa. Katse muihin liigoihinVolkswagen Polo GTI putoaa erikoiseen kompromissiasemaan, jossa perus-Polosta on tehty kovan sporttinen, mutta muutosten palkinto jää lähinnä puuttumaan. Omassa mallistossa Golf GTI on sekä hauskempi että tarpeen tullen sivistyneempi.Kilpakumppaneista hauskaa pikkusporttia etsivän kannattaa tähyillä edelleen mainion Ford Fiesta ST:n tai räväkän Hyundai i20 N:n suuntaan, jotka palkitsevat ajamisesta innostuneita.Ja jos Škoda tuo uudesta Fabiasta täysiverisen RS:n, voi se osoittautua ottelupalloksi.Teksti ja kuvat Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Volkswagen Golf GTI:n pahin kilpailija tulee historiasta Koeajo: kuljettajan nuorentaja – Ford Fiesta ST Koeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW Hinta alkaen 35 070 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 135 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 152 kW (207 hv), 4600–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,0 (yhd.) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2549 mm Tavaratila: 287–1 078 l Omamassa: 1361 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle