Škoda Fabia TSI 110 manuaali Style

Ajoneuvot Koeajo 30.6.2022

Koeajo: Škoda Fabia – Pienempi auto ei aina tarkoita tinkimistä

Škoda Fabian uusi sukupolvi vie valmistajan kompaktimallin uudelle tasolle. Pienempi auto ei kuitenkaan aina merkitse ominaisuuksista tinkimistä. Hyvää: laatuvaikutelma, design. Huonoa: ei sovellu isomman auton tarpeeseen.

Škoda Fabian neljäs mallipolvi siirsi mallin VW-ryhmän MQB A0 -perusrakenteelle.

Totta puhuen, perusrakenne ei toki sinänsä kiinnosta auton käyttäjää. Kyseessä on varainsiirtoveroon tai sähköyhtiön vaihtamiseen rinnastettava asia, joka tapahtuu jossain muualla ja jää omassa arjessa melko abstraktiksi.

Fabian kohdalla tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan, sillä B-segmentin tšekkiläinen on ottanut tuntuvan loikan laatuvaikutelmassa ja mukavuudessa. VW-ryhmän sisarmallit Seat Ibiza ja Volkswagen Polo loikkasivat samalle perusrakenteelle jo jokin aika sitten, mutta Škoda Fabia vertautuu positiivisesti jopa niihin verrattuna.

Škoda Fabia TSI 110 manuaali Style

Pieni vain mitoiltaan

Ulkoisesti luvassa on tuttua nyky-Škodaa, eli kulmikkaiden kolmiolinjojen parina on aiempaa kookkaampi keulamaski. Takaluukussa auton merkki on kirjoitettu trendin mukaan irtokirjaimilla logojen sijaan. Fabian tunnistaa kuitenkin Fabiaksi viimeistään lyhyestä peräylityksestä.

Škoda Fabia TSI 110 manuaali Style

Sisustassa auto ei pääse kompakteja mittojaan pakoon, mutta tilaa on etuistuimilla hyvin ja takaistuimillakin auton kokoon nähden hyvin. Suurin tinkiminen tapahtuu tavaratilassa, joka jää 380 litraan. Tila on kuitenkin kiitettävän korkea, joten litrat saa hyvin hyötykäyttöön, jos tavaroita voi hiukan käännellä.

 

Kojelaudassa huomio kiinnittyy hauskojen kiiltomustien lippojen alle piiloutuvaan perinteiseen mittaristoon, joka kertoo kaiken tärkeän selkeästi, vaikka viisareiden välissä oleva monitoiminäyttö on nykystandardeilla jo nafti. Kaksipuolaisen ohjauspyörän painikkeet ovat hyvät ja jopa rullissa on tuntumaa.

 

Bolero-tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen. Järjestelmä on toteutettu miellyttävän selkeästi ja konstailemattomasti. Tärkeimmät ilmastointitoiminnot löytyvät kuitenkin omalta hyllytasoltaan perinteisinä nappeina ja nuppeina. Arvostettavaa selkeyttä.

Manuaalin mukaan

Škoda Fabian kulussa ei ole moittimista edes moottoritiellä, joskin pienemmät mitat tuntuvat hiukan suuntavakaudessa. Alusta on Fabiassa lievästi napakka, mutta se ei sorru turhaan paukkukovuuteen. Ohjaus ei ole ihmeellinen, mutta ei huonokaan, ja soveltuu ripeytensä puolesta hyvin pienelle autolle. Äänieristys on hyvää tasoa segmenttiin nähden.

Škoda Fabia TSI 110 manuaali Style

81 kilowatin kolmesylinterinen ahdettu bensiinimoottori riittää auton liikuttamiseen hyvin ja kuusivaihteinen manuaali muistuttaa vuosituhannen alun baijerilaisia narumaisella vaihtotuntumallaan. Kytkinpoljinta voi kuvailla harmittomaksi. Automaattivaihteistojen rynnistyksestä huolimatta manuaalivaihteisto puolustaa vielä paikkaansa tässä segmentissä.

Škoda Fabia TSI 110 manuaali Style

Škoda Fabian mallistohinnat alkavat 1.0 TSI 95 Ambitionin 19 439 eurosta. Pirteämpi 1.0 TSI 110 asettuu vastaavalla varustelulla alle 1 000 euron päähän, joten moottorivalintaa kannattaa miettiä hetki. Tehokkaamman moottorin myötä aukeaa myös mahdollisuus DSG-kaksoiskytkinautomaattiin.

Škoda Fabia TSI 110 manuaali Style

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Škoda

Kaikki koeajot

Uusimmat