30.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia – Pienempi auto ei aina tarkoita tinkimistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian uusi sukupolvi vie valmistajan kompaktimallin uudelle tasolle. Pienempi auto ei kuitenkaan aina merkitse ominaisuuksista tinkimistä. Hyvää: laatuvaikutelma, design. Huonoa: ei sovellu isomman auton tarpeeseen. Škoda Fabian neljäs mallipolvi siirsi mallin VW-ryhmän MQB A0 -perusrakenteelle.Totta puhuen, perusrakenne ei toki sinänsä kiinnosta auton käyttäjää. Kyseessä on varainsiirtoveroon tai sähköyhtiön vaihtamiseen rinnastettava asia, joka tapahtuu jossain muualla ja jää omassa arjessa melko abstraktiksi.Fabian kohdalla tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan, sillä B-segmentin tšekkiläinen on ottanut tuntuvan loikan laatuvaikutelmassa ja mukavuudessa. VW-ryhmän sisarmallit Seat Ibiza ja Volkswagen Polo loikkasivat samalle perusrakenteelle jo jokin aika sitten, mutta Škoda Fabia vertautuu positiivisesti jopa niihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni vain mitoiltaanUlkoisesti luvassa on tuttua nyky-Škodaa, eli kulmikkaiden kolmiolinjojen parina on aiempaa kookkaampi keulamaski. Takaluukussa auton merkki on kirjoitettu trendin mukaan irtokirjaimilla logojen sijaan. Fabian tunnistaa kuitenkin Fabiaksi viimeistään lyhyestä peräylityksestä.Sisustassa auto ei pääse kompakteja mittojaan pakoon, mutta tilaa on etuistuimilla hyvin ja takaistuimillakin auton kokoon nähden hyvin. Suurin tinkiminen tapahtuu tavaratilassa, joka jää 380 litraan. Tila on kuitenkin kiitettävän korkea, joten litrat saa hyvin hyötykäyttöön, jos tavaroita voi hiukan käännellä. Kojelaudassa huomio kiinnittyy hauskojen kiiltomustien lippojen alle piiloutuvaan perinteiseen mittaristoon, joka kertoo kaiken tärkeän selkeästi, vaikka viisareiden välissä oleva monitoiminäyttö on nykystandardeilla jo nafti. Kaksipuolaisen ohjauspyörän painikkeet ovat hyvät ja jopa rullissa on tuntumaa. Bolero-tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen. Järjestelmä on toteutettu miellyttävän selkeästi ja konstailemattomasti. Tärkeimmät ilmastointitoiminnot löytyvät kuitenkin omalta hyllytasoltaan perinteisinä nappeina ja nuppeina. Arvostettavaa selkeyttä.Manuaalin mukaanŠkoda Fabian kulussa ei ole moittimista edes moottoritiellä, joskin pienemmät mitat tuntuvat hiukan suuntavakaudessa. Alusta on Fabiassa lievästi napakka, mutta se ei sorru turhaan paukkukovuuteen. Ohjaus ei ole ihmeellinen, mutta ei huonokaan, ja soveltuu ripeytensä puolesta hyvin pienelle autolle. Äänieristys on hyvää tasoa segmenttiin nähden.81 kilowatin kolmesylinterinen ahdettu bensiinimoottori riittää auton liikuttamiseen hyvin ja kuusivaihteinen manuaali muistuttaa vuosituhannen alun baijerilaisia narumaisella vaihtotuntumallaan. Kytkinpoljinta voi kuvailla harmittomaksi. Automaattivaihteistojen rynnistyksestä huolimatta manuaalivaihteisto puolustaa vielä paikkaansa tässä segmentissä.Škoda Fabian mallistohinnat alkavat 1.0 TSI 95 Ambitionin 19 439 eurosta. Pirteämpi 1.0 TSI 110 asettuu vastaavalla varustelulla alle 1 000 euron päähän, joten moottorivalintaa kannattaa miettiä hetki. Tehokkaamman moottorin myötä aukeaa myös mahdollisuus DSG-kaksoiskytkinautomaattiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Style Hinta alkaen 22 441 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 475 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2552 mm Tavaratila: 380-1 190 l Omamassa: 1205 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?