30.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Seat Ibiza herää hitaasti, mutta lopputulos on nautinnollinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza pitää yllä pienten kuumien luukkuperien perinnettä. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: napakka jousitus, rengasmelu, tietoviihteen oikuttelu kylmässä. Seat Ibiza on uusiutunut kevyesti täksi vuodeksi. Ulkoiset muutokset ovat vähäisiä viilauksia valoihin ja puskureihin, suurin uudistus on mallinimen kirjailu kaunokirjoituksella takaluukkuun.Kojelaudan näkymä sen sijaan on mullistettu perusteellisemmin. Kosketusnäyttö ja ilmastoinnin suuttimet ovat vaihtaneet paikkaa. Ruutu osuu ylempänä paremmin näkökenttään, mutta käyttö vaatii vakaampaa kättä. Toiminnot ja valikot on päivitetty vastaamaan muita konsernin uutuuksia.Kylminä aamuina järjestelmän herääminen oli hidasta. Onneksi lämmönsäädölle on oma tuttu paneelinsa ja ratin nappuloilla pääsee alkuun. Esittelyautossa oli lisänä vielä digimittaristo muunneltavine näkymineen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtteina tilat ja ajettavuusIbizan parasta antia on pikkuautoluokan parhaimmistoon kuuluvat tilat. Taakse mahtuu aikuisiakin, tosin ei kolmea pitkälle matkalle, sillä istuin on muotoiltu kahdelle. Kaiken kukkuraksi istuin ei ole liian matalalla, ja istuma-asento on luonteva. Ajetun FR-version sporttisemmat etuistuimet tukevat sopivasti sivulta, vain ristiseläntuki on unohtunut. Tavaratila on kookas pohjan ollessa ala-asennossaan ja yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kumottuna.Toinen Ibizan hyveistä on kelpo ajettavuus, jousitus säilyttää otteen tien pintaan. Tarkalla ja tunnokkaalla ohjauksella Ibiza taittuu mutkiin innokkaasti ilman draamaa. Nyt ajettu tehokkain versio FR-varusteilla korostaa tätä. Sileällä asfaltilla päähän ehtii tupsahtaa ajatuksia kesäisistä ratapäivistä, mutta käytännössä Suomen jääpatikkoiset ja routavaurioiset tiet karistavat moiset mielestä.Välittömän ja rehellisen tuntuman vastapainona mukavuus kärsii. FR:n matalampi ja tiukempi urheilualusta matalaprofiilirenkaineen löytää joka ikisen epätasaisuuden, ja muuttaa ne tärskäyksiksi, tärinäksi ja rengasmeluksi.Neljä moottorivaihtoehtoaJos tyytyy mukavampaan Style-varusteluun, säästää samalla muutaman tonnin rahaa. Tosin silloin on heitettävä hyvästit myös isoimmalle 1,5-litraiselle 110 kW:n (150 hv) moottorille. Muut koneet ovat litraisia kolmisylinterisiä, kaksi bensiinillä käyvää tehoiltaan 70 (95 hv) ja 81 kW (110 hv) ja yksi kaasukäyttöinen, 66 kW (90 hv).Ne ovat kokoisekseen mukavan vääntäviä puurtajia ja isoveljeään taloudellisempia. Vaikka 1,5-litrainen osaa pienellä kuormituksella lepuuttaa kaksi sylinteriä, koeajon kulutus nousi seitsemään litraan satasella.Sekä ekonomille että ekologille Ibiza-malliston jalokivi on kaasukäyttöinen 1.0 TGI. Biokaasun hinta ei ole noussut muiden polttoaineiden hintojen tahtiin, ja niinpä polttoainekulut laskevat noin 40 prosenttiin bensiinimalliin verrattuna. Kaiken lisäksi biokaasu on jätteistä tehtynä kotimainen polttoaine. Mädäntyessään jätteistä tulisi metaania, joka on huomattavasti hiilidioksidia pahempi ilmastovaikutukseltaan. Siksi biokaasulla ajo on laskennallisesti päästötöntä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Seat Ibiza 1.5TSI EVO FR DSG Hinta alkaen 19 382 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 316 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 250 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Tavaratila: 355 l Omamassa: 1238 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”