Ajoneuvot Koeajo Sähköautot 27.5.2023
Koeajo: Volvo (X)C40 Recharge päivittyy – veto taakse, lisää toimintamatkaa ja lataustehoa
Volvo C40 ja XC40 -sähköautot saavat yllättävän laajan vuosimallipäivityksen. Listalla on varustemuutoksien lisäksi vetotapamuutos, uudet akut, uudet säkömoottorit ja korkeammat lataustehot. Hyvää: Lupaus paremmasta latauksesta ja kulutuksesta, voimalinja Huonoa: Takanäkyvyys C40:ssä, niukka mittariston muunneltavuus.
”Ainoat oikeat Volvot ovat takavetoisia!” Tällainen lause on hyvinkin tuttu kovan luokan Volvo-puristien kohdalla. Osa hyväksyy vielä etuvetoisten 850-sarjalaisten kutsumisen ”oikeaksi” Volvoksi, mutta sitä uudemmat eivät sitä jostain syystä ole. Nyt osa puristeista saattaa hyväksyä jälleen uusia malleja kutsuttavaksi niiden omalla nimellä – aiemmin etuvetoiset Volvo XC40 ja C40 -täyssähköautot nimittäin muuttuvat lennosta takavetoisiksi!
Todennäköisesti ensimmäistä kertaa automaailman historiassa jonkin massamarkkinoille suunnatun automallin veto vaihtuu päästä toiseen normaalisti hyvin pienessä vuosimallipäivityksessä. Kyseessä kun ei ole edes varsinainen facelift, saati kokonaan uusi sukupolvi.
Valeosta Volvoksi
Samalla autossa debytoidaan valmistajalle merkittävä uutuus, nimittäin Volvon oma sähkömoottori. Aiemmin Volvo on käyttänyt Valeo-Siemensin valmistamia moottoreita, mutta nyt takamoottori on valmistajan omaa käsialaa. Volvon nykyisestä Geelyn kiinalaisomistuksesta huolimatta moottorin kerrotaan suunnitellun ja valmistetun Ruotsissa Volvon itsensä toimesta.
Volvon edustajan mukaan oman sähkömoottorin etuna on paremmat muokkausmahdollisuudet, eli oman osaamisen avulla moottori voidaan tehdä auton ehdoilla eikä toisinpäin. Oman tuotteen kerrotaan olevan myös nopeampi suunnitella käyttövalmiiksi, kuin ostomoottorin.
Uusi moottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, ja sen teho on malliversiosta riippuen 175–185 kilowattia, ja vääntöä on aina tarjolla 420 newtonmetriä. Jäähdytys on nestekiertoinen, ja lisäksi roottoria varten on ilmajäähdytys.
Nelivetoiset mallit ovat myös jatkossa takavetopainotteisia. Aiemmin tehoa oli auton molemmissa päissä saman verran, jatkossa takamoottorin huipputeho on 180 kW (245 hv) ja etumoottorin 120 kW (163 hv). Etupään moottori vaihtaa tyyppiä kestomagnetisoidusta induktiomoottoriksi – joka on muuten yhä ulkopuoliselta taholta ostettu. Perusteena moottorityypin muutokselle kerrotaan induktiomoottorin mahdollisuus vapaaseen rullaamiseen, joka parantaa kokonaisenergiatehokkuutta. Ja energiatehokkuutta autoon toivookin, sillä kulutus ei ole ollut tähän saakka se sähkö-Volvojen vahvin osa-alue.
Kokemuksen myötä kovemmin lataavaksi
Myös niin isomman kuin pienemmänkin akun kerrotaan olevan uusia, ja uudella akkukemialla varustettuja. Samassa yhteydessä isomman akun kapasiteetti kasvaa 78 kilowattitunnista 82 kilowattituntiin.
Varsinaista kapasiteetin kasvua oleellisempaa lienee kuitenkin isomman akun pikalataustehon kasvu. Vuosimallin 2024 isoakkuisista autoista alkaen lataus tapahtuu suuremmalla virralla, joka nostaa huippulataustehon 150 kilowatista 200 kilowattiin. Myös latauskäyrän luonteen kerrotaan muuttuneen, ja ilmoitettu 10–80 prosentin latausaika on laskenut suuremmasta kapasiteetista huolimatta 34 minuutista 28 minuuttiin.
Ei niin erilainen
Huolimatta sinällään merkittävästä voimalinjamuutoksesta, suuria eroja ajettavuuteen ei ainakaan ensituntumalta löytynyt. Raskaammalla kaasujalalla auton huomaa olevan takavetoinen kun auto kääntyy hieman ketterämmin tuntuisemmin kurveihin – ja tietysti renkaiden sutiessa huomaa ettei veto ole enää etupäässä. Aliohjautuminen ja vetely vaikuttaisi luonnollisesti olevan pois kuvioista.
Tämän tarkemmin ajettavuuteen, kulutukseen ja lataustehoon ei vielä syvennytä, sillä koeajetut yksilöt olivat vielä Volvon mukaan varhaisen vaiheen esisarjan autoja – joten tuotantomalleihin on voinut tulla vielä joitain muutoksia. Varsinaisiin sarjatuotantoautoihin palataan myöhemmin kotimaan koeajon muodossa.
Muutoksia näkyy perinteiseen tapaan varustelussakin. Jatkossa vakiovärinä toimii XC40-mallissa metallinhohtoinen Silver Dawn, ja C40:ssä Vapour Grey. Myös vakiovanteet ovat vaihtuneet. 19-tuumaisten uutuusvanteiden kerrotaan parantavan aerodynamiikkaa – tämäkin on Volvolle tuttu taktiikka jo takavuosilta, kuten käytettyjen autojen juttusarjaamme seuraavat jo tietävätkin.
Type 2 -latauskaapeli kuuluu jatkossakin auton hintaan, mutta suko-pistorasiaan kytkettävä tilapäislaturi tippuu lisävarustelistan puolelle, ja sen hinta on vajaat 500 euroa.
Volvo XC40 Rechargen hinta pikkuakkuisena takavetona alkaa 51 900 eurosta, ja viistokattoisemman C40:n 53 400 eurosta. Isomman akun hinta on kaikissa malliversioissa 2 000 e. Nelivetoisten mallien hinnat lähtevät noin 60 000 euron tietämistä.