27.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo (X)C40 Recharge päivittyy – veto taakse, lisää toimintamatkaa ja lataustehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo C40 ja XC40 -sähköautot saavat yllättävän laajan vuosimallipäivityksen. Listalla on varustemuutoksien lisäksi vetotapamuutos, uudet akut, uudet säkömoottorit ja korkeammat lataustehot. Hyvää: Lupaus paremmasta latauksesta ja kulutuksesta, voimalinja Huonoa: Takanäkyvyys C40:ssä, niukka mittariston muunneltavuus. ”Ainoat oikeat Volvot ovat takavetoisia!” Tällainen lause on hyvinkin tuttu kovan luokan Volvo-puristien kohdalla. Osa hyväksyy vielä etuvetoisten 850-sarjalaisten kutsumisen ”oikeaksi” Volvoksi, mutta sitä uudemmat eivät sitä jostain syystä ole. Nyt osa puristeista saattaa hyväksyä jälleen uusia malleja kutsuttavaksi niiden omalla nimellä – aiemmin etuvetoiset Volvo XC40 ja C40 -täyssähköautot nimittäin muuttuvat lennosta takavetoisiksi!Todennäköisesti ensimmäistä kertaa automaailman historiassa jonkin massamarkkinoille suunnatun automallin veto vaihtuu päästä toiseen normaalisti hyvin pienessä vuosimallipäivityksessä. Kyseessä kun ei ole edes varsinainen facelift, saati kokonaan uusi sukupolvi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValeosta VolvoksiSamalla autossa debytoidaan valmistajalle merkittävä uutuus, nimittäin Volvon oma sähkömoottori. Aiemmin Volvo on käyttänyt Valeo-Siemensin valmistamia moottoreita, mutta nyt takamoottori on valmistajan omaa käsialaa. Volvon nykyisestä Geelyn kiinalaisomistuksesta huolimatta moottorin kerrotaan suunnitellun ja valmistetun Ruotsissa Volvon itsensä toimesta.Volvon edustajan mukaan oman sähkömoottorin etuna on paremmat muokkausmahdollisuudet, eli oman osaamisen avulla moottori voidaan tehdä auton ehdoilla eikä toisinpäin. Oman tuotteen kerrotaan olevan myös nopeampi suunnitella käyttövalmiiksi, kuin ostomoottorin.Uusi moottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, ja sen teho on malliversiosta riippuen 175–185 kilowattia, ja vääntöä on aina tarjolla 420 newtonmetriä. Jäähdytys on nestekiertoinen, ja lisäksi roottoria varten on ilmajäähdytys.Nelivetoiset mallit ovat myös jatkossa takavetopainotteisia. Aiemmin tehoa oli auton molemmissa päissä saman verran, jatkossa takamoottorin huipputeho on 180 kW (245 hv) ja etumoottorin 120 kW (163 hv). Etupään moottori vaihtaa tyyppiä kestomagnetisoidusta induktiomoottoriksi – joka on muuten yhä ulkopuoliselta taholta ostettu. Perusteena moottorityypin muutokselle kerrotaan induktiomoottorin mahdollisuus vapaaseen rullaamiseen, joka parantaa kokonaisenergiatehokkuutta. Ja energiatehokkuutta autoon toivookin, sillä kulutus ei ole ollut tähän saakka se sähkö-Volvojen vahvin osa-alue.Kokemuksen myötä kovemmin lataavaksiMyös niin isomman kuin pienemmänkin akun kerrotaan olevan uusia, ja uudella akkukemialla varustettuja. Samassa yhteydessä isomman akun kapasiteetti kasvaa 78 kilowattitunnista 82 kilowattituntiin.Varsinaista kapasiteetin kasvua oleellisempaa lienee kuitenkin isomman akun pikalataustehon kasvu. Vuosimallin 2024 isoakkuisista autoista alkaen lataus tapahtuu suuremmalla virralla, joka nostaa huippulataustehon 150 kilowatista 200 kilowattiin. Myös latauskäyrän luonteen kerrotaan muuttuneen, ja ilmoitettu 10–80 prosentin latausaika on laskenut suuremmasta kapasiteetista huolimatta 34 minuutista 28 minuuttiin.Ei niin erilainenHuolimatta sinällään merkittävästä voimalinjamuutoksesta, suuria eroja ajettavuuteen ei ainakaan ensituntumalta löytynyt. Raskaammalla kaasujalalla auton huomaa olevan takavetoinen kun auto kääntyy hieman ketterämmin tuntuisemmin kurveihin – ja tietysti renkaiden sutiessa huomaa ettei veto ole enää etupäässä. Aliohjautuminen ja vetely vaikuttaisi luonnollisesti olevan pois kuvioista.Tämän tarkemmin ajettavuuteen, kulutukseen ja lataustehoon ei vielä syvennytä, sillä koeajetut yksilöt olivat vielä Volvon mukaan varhaisen vaiheen esisarjan autoja – joten tuotantomalleihin on voinut tulla vielä joitain muutoksia. Varsinaisiin sarjatuotantoautoihin palataan myöhemmin kotimaan koeajon muodossa.Muutoksia näkyy perinteiseen tapaan varustelussakin. Jatkossa vakiovärinä toimii XC40-mallissa metallinhohtoinen Silver Dawn, ja C40:ssä Vapour Grey. Myös vakiovanteet ovat vaihtuneet. 19-tuumaisten uutuusvanteiden kerrotaan parantavan aerodynamiikkaa – tämäkin on Volvolle tuttu taktiikka jo takavuosilta, kuten käytettyjen autojen juttusarjaamme seuraavat jo tietävätkin.Type 2 -latauskaapeli kuuluu jatkossakin auton hintaan, mutta suko-pistorasiaan kytkettävä tilapäislaturi tippuu lisävarustelistan puolelle, ja sen hinta on vajaat 500 euroa.Volvo XC40 Rechargen hinta pikkuakkuisena takavetona alkaa 51 900 eurosta, ja viistokattoisemman C40:n 53 400 eurosta. Isomman akun hinta on kaikissa malliversioissa 2 000 e. Nelivetoisten mallien hinnat lähtevät noin 60 000 euron tietämistä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo C40 Recharge Single Ultimate Extended Range Hinta alkaen 59 650 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 185 kW (252 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82,0 / 79,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 205 kW. Toimintamatka 572 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4440 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1591 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 413–1 205, etutavaratila 31 l. l Omamassa: 2095 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen