Koeajo: Škoda Fabia Combi
Škoda Fabian farmarikoriselle versiolle voi povata menestystä. Hyvää: Kontin koko, muotoilu, turva-avustimet, hinta. Huonoa: Tavaratilan kynnys, lisävarusteiden hinta.
Škoda Fabialla on vannoutunut ajajakunta, tilaa on tarjolla aiempaa enemmän ja mallien lähtöhinnat ovat kohtuulliset. Uutta ajattelua on, että älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön.
Koeajo jättää aprikoitavaakin: sisäilme on hieman muovinen, rengasäänet kantavat rokonarpisella asvaltilla ikävästi sisälle ja moni avustin tai mukavuusratkaisu on tarjolla vasta varustetason noston myötä.
Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, lähes puolet Fabioista tullaan myymään farmarikorisena.
Kuusi voimanlähdettä
Tarjolle tulee kolme bensiini- ja dieselmoottoria. Kaikki moottorit on varustettu sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla.
Pienin bensiinimoottori on litrainen kolmisylinterinen, jossa on tehoa 75 hevosvoimaa. Luvattu keskikulutus on 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Moottorin jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto.
Suosituimmaksi moottoriksi voi povata nelisylinteristä 1,2-litraista moottoria, josta on valittavissa 90 ja 110 hevosvoiman versiot. Niiden kulutusarvot ovat likellä toisiaan.
Pienemmän jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto, väkevämmän voimanlähteen yhteyteen voi valita kuusilovisen manuaalivaihteiston tai seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston.
Kerkeä tuttavuus
TSI-bensiinimoottori (110 hv) osoittautuu Nizzan seutukunnan jyrkkiä ylämäkiä kerkeästi kipuavaksi tuttavuudeksi.
Harmi, että tasamaalla oivasti etenemistä tukenut automaattivaihteisto ei vuoristoserpentiineillä aina osannut päättää, mitä laittaisi pykälään: valinta osui yleensä alaspäin, jolloin moottori huusi, vaikka vääntöä olisi riittänyt isommallakin vaihteella.
Pihein diesel syksyksi
Keulille voi istuttaa jonkin kolmesta uudesta 1,4-litraisesta turboahdetusta dieselmoottorista. Pihein on syksyllä 2015 tarjolle tuleva 75 hevosvoiman tehoinen versio. Greenline-mallin keskikulutus on luvatusti 3,1 litraa sadalla kilometrillä. Se tietää 82 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.
Väljemmät tilat
Tulokas on edeltäjäänsä hitusen pidempi, leveämpi ja matalampi. Matkustamo on aiempaa leveämpi ja pidempi.
Tavaroiden rahtaamiselle muutos tietää hyvää, sillä kontin litrat ovat lisääntyneet 25 litralla 530 litraan. Takaistuimet kaadettuina litroja on 1 395.
Tavaratilan lattia ei ole takaistuimet kaadettuna tasainen, ellei hanki lisävarusteista tavaratilan välipohjaa (157–164 euroa). Se taas mataloittaa yhtenäistä kuljetustilaa.
Rahalla kattava varustelu
Farkku-Fabian hintahaitari on 15 345–24 189 euroa. Edullisimman litraisen bensiiniversion ostaja saa toki vakiona ajonvakautuksen, keskuslukituksen, kuusi turvatyynyä, ilmastoinnin ja ajotietokoneen.
Lisäeurot ja Ambition-varustelutaso tuo muassaan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, vakionopeudensäätimen, led-päivävalot, sähköikkunat edessä, valoautomatiikan, sadetunnistimen, viiden tuuman väri-kosketusnäytön ja kuljettajan vireystason tunnistuksen.
Kattavimman Stylen herkkulista jatkuu muun muassa 6,5 tuuman näytöllä, pysäköintutkalla taakse ja automaatti-ilmastoinnilla.
Oudoksuttaa, että niinkin tavalliset toiminnot kuin etuistuinten korkeuden säätö ja sähkötoimiset takaikkunat, tulevat vasta kolmannella varustetasolla.
Esimerkiksi 90 hevosvoiman 1.2 TSI:n edullisin Active-versio maksaa 16 190 euroa, Style-versio jo 19 493 euroa.
Ajoiloa tuhat kiloa
Maaliskuussa Suomeen rantautuva farkku-Fabia on läpikäynyt onnistuneen painonpudotuksen. Kevein versio painaa vain 1 004 kiloa.
Koeajossa käy ilmi, että keveys tuo ajoon ripeyttä ja vaivattomuutta: kadonneet kilot tekevät olosta terhakamman, aivan kuin ihmiselläkin.