25.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian farmarikoriselle versiolle voi povata menestystä. Hyvää: Kontin koko, muotoilu, turva-avustimet, hinta. Huonoa: Tavaratilan kynnys, lisävarusteiden hinta. Škoda Fabialla on vannoutunut ajajakunta, tilaa on tarjolla aiempaa enemmän ja mallien lähtöhinnat ovat kohtuulliset. Uutta ajattelua on, että älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön. Koeajo jättää aprikoitavaakin: sisäilme on hieman muovinen, rengasäänet kantavat rokonarpisella asvaltilla ikävästi sisälle ja moni avustin tai mukavuusratkaisu on tarjolla vasta varustetason noston myötä. Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, lähes puolet Fabioista tullaan myymään farmarikorisena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuusi voimanlähdettä Tarjolle tulee kolme bensiini- ja dieselmoottoria. Kaikki moottorit on varustettu sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla. Pienin bensiinimoottori on litrainen kolmisylinterinen, jossa on tehoa 75 hevosvoimaa. Luvattu keskikulutus on 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Moottorin jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto. Suosituimmaksi moottoriksi voi povata nelisylinteristä 1,2-litraista moottoria, josta on valittavissa 90 ja 110 hevosvoiman versiot. Niiden kulutusarvot ovat likellä toisiaan. Pienemmän jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto, väkevämmän voimanlähteen yhteyteen voi valita kuusilovisen manuaalivaihteiston tai seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston. Kerkeä tuttavuus TSI-bensiinimoottori (110 hv) osoittautuu Nizzan seutukunnan jyrkkiä ylämäkiä kerkeästi kipuavaksi tuttavuudeksi. Harmi, että tasamaalla oivasti etenemistä tukenut automaattivaihteisto ei vuoristoserpentiineillä aina osannut päättää, mitä laittaisi pykälään: valinta osui yleensä alaspäin, jolloin moottori huusi, vaikka vääntöä olisi riittänyt isommallakin vaihteella. Pihein diesel syksyksi Keulille voi istuttaa jonkin kolmesta uudesta 1,4-litraisesta turboahdetusta dieselmoottorista. Pihein on syksyllä 2015 tarjolle tuleva 75 hevosvoiman tehoinen versio. Greenline-mallin keskikulutus on luvatusti 3,1 litraa sadalla kilometrillä. Se tietää 82 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väljemmät tilat Tulokas on edeltäjäänsä hitusen pidempi, leveämpi ja matalampi. Matkustamo on aiempaa leveämpi ja pidempi. Tavaroiden rahtaamiselle muutos tietää hyvää, sillä kontin litrat ovat lisääntyneet 25 litralla 530 litraan. Takaistuimet kaadettuina litroja on 1 395. Tavaratilan lattia ei ole takaistuimet kaadettuna tasainen, ellei hanki lisävarusteista tavaratilan välipohjaa (157–164 euroa). Se taas mataloittaa yhtenäistä kuljetustilaa. Rahalla kattava varustelu Farkku-Fabian hintahaitari on 15 345–24 189 euroa. Edullisimman litraisen bensiiniversion ostaja saa toki vakiona ajonvakautuksen, keskuslukituksen, kuusi turvatyynyä, ilmastoinnin ja ajotietokoneen. Lisäeurot ja Ambition-varustelutaso tuo muassaan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, vakionopeudensäätimen, led-päivävalot, sähköikkunat edessä, valoautomatiikan, sadetunnistimen, viiden tuuman väri-kosketusnäytön ja kuljettajan vireystason tunnistuksen. Kattavimman Stylen herkkulista jatkuu muun muassa 6,5 tuuman näytöllä, pysäköintutkalla taakse ja automaatti-ilmastoinnilla. Oudoksuttaa, että niinkin tavalliset toiminnot kuin etuistuinten korkeuden säätö ja sähkötoimiset takaikkunat, tulevat vasta kolmannella varustetasolla. Esimerkiksi 90 hevosvoiman 1.2 TSI:n edullisin Active-versio maksaa 16 190 euroa, Style-versio jo 19 493 euroa. Ajoiloa tuhat kiloa Maaliskuussa Suomeen rantautuva farkku-Fabia on läpikäynyt onnistuneen painonpudotuksen. Kevein versio painaa vain 1 004 kiloa. Koeajossa käy ilmi, että keveys tuo ajoon ripeyttä ja vaivattomuutta: kadonneet kilot tekevät olosta terhakamman, aivan kuin ihmiselläkin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 Style DSG Hinta alkaen 22 342 € Ajoneuvovero 93 €/ v Moottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600-5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4257 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1283 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?