25.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian farmarikoriselle versiolle voi povata menestystä. Hyvää: Kontin koko, muotoilu, turva-avustimet, hinta. Huonoa: Tavaratilan kynnys, lisävarusteiden hinta. Škoda Fabialla on vannoutunut ajajakunta, tilaa on tarjolla aiempaa enemmän ja mallien lähtöhinnat ovat kohtuulliset. Uutta ajattelua on, että älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön.Koeajo jättää aprikoitavaakin: sisäilme on hieman muovinen, rengasäänet kantavat rokonarpisella asvaltilla ikävästi sisälle ja moni avustin tai mukavuusratkaisu on tarjolla vasta varustetason noston myötä.Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, lähes puolet Fabioista tullaan myymään farmarikorisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuusi voimanlähdettäTarjolle tulee kolme bensiini- ja dieselmoottoria. Kaikki moottorit on varustettu sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla.Pienin bensiinimoottori on litrainen kolmisylinterinen, jossa on tehoa 75 hevosvoimaa. Luvattu keskikulutus on 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Moottorin jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto.Suosituimmaksi moottoriksi voi povata nelisylinteristä 1,2-litraista moottoria, josta on valittavissa 90 ja 110 hevosvoiman versiot. Niiden kulutusarvot ovat likellä toisiaan.Pienemmän jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto, väkevämmän voimanlähteen yhteyteen voi valita kuusilovisen manuaalivaihteiston tai seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston.Kerkeä tuttavuusTSI-bensiinimoottori (110 hv) osoittautuu Nizzan seutukunnan jyrkkiä ylämäkiä kerkeästi kipuavaksi tuttavuudeksi.Harmi, että tasamaalla oivasti etenemistä tukenut automaattivaihteisto ei vuoristoserpentiineillä aina osannut päättää, mitä laittaisi pykälään: valinta osui yleensä alaspäin, jolloin moottori huusi, vaikka vääntöä olisi riittänyt isommallakin vaihteella.Pihein diesel syksyksiKeulille voi istuttaa jonkin kolmesta uudesta 1,4-litraisesta turboahdetusta dieselmoottorista. Pihein on syksyllä 2015 tarjolle tuleva 75 hevosvoiman tehoinen versio. Greenline-mallin keskikulutus on luvatusti 3,1 litraa sadalla kilometrillä. Se tietää 82 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljemmät tilatTulokas on edeltäjäänsä hitusen pidempi, leveämpi ja matalampi. Matkustamo on aiempaa leveämpi ja pidempi.Tavaroiden rahtaamiselle muutos tietää hyvää, sillä kontin litrat ovat lisääntyneet 25 litralla 530 litraan. Takaistuimet kaadettuina litroja on 1 395.Tavaratilan lattia ei ole takaistuimet kaadettuna tasainen, ellei hanki lisävarusteista tavaratilan välipohjaa (157–164 euroa). Se taas mataloittaa yhtenäistä kuljetustilaa.Rahalla kattava varusteluFarkku-Fabian hintahaitari on 15 345–24 189 euroa. Edullisimman litraisen bensiiniversion ostaja saa toki vakiona ajonvakautuksen, keskuslukituksen, kuusi turvatyynyä, ilmastoinnin ja ajotietokoneen.Lisäeurot ja Ambition-varustelutaso tuo muassaan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, vakionopeudensäätimen, led-päivävalot, sähköikkunat edessä, valoautomatiikan, sadetunnistimen, viiden tuuman väri-kosketusnäytön ja kuljettajan vireystason tunnistuksen.Kattavimman Stylen herkkulista jatkuu muun muassa 6,5 tuuman näytöllä, pysäköintutkalla taakse ja automaatti-ilmastoinnilla.Oudoksuttaa, että niinkin tavalliset toiminnot kuin etuistuinten korkeuden säätö ja sähkötoimiset takaikkunat, tulevat vasta kolmannella varustetasolla.Esimerkiksi 90 hevosvoiman 1.2 TSI:n edullisin Active-versio maksaa 16 190 euroa, Style-versio jo 19 493 euroa.Ajoiloa tuhat kiloaMaaliskuussa Suomeen rantautuva farkku-Fabia on läpikäynyt onnistuneen painonpudotuksen. Kevein versio painaa vain 1 004 kiloa.Koeajossa käy ilmi, että keveys tuo ajoon ripeyttä ja vaivattomuutta: kadonneet kilot tekevät olosta terhakamman, aivan kuin ihmiselläkin.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 Style DSG Hinta alkaen 22 342 € Ajoneuvovero 93 €/ v Moottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600-5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4257 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1283 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?