13.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: sporttinen viidennen sukupolven Opel Corsa OPC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehdastuunattu taskuraketti ammentaa suorituskykyä moottoriradoilta. Hyvää: alusta, jarrut, istuimet. Huonoa: vetely, rengasmelu alhaisissa nopeuksissa. Opel Performance Center (OPC) muokkasi uudesta, viidennen sukupolven Opel Corsasta sporttisen version. Opel Corsa OPC hyödyntää merkin laajaa moottoriurheilutaustaa. Voimaa on tarjolla yli 200 hevosvoimaa. Tekniikkaa on testattu kilpakäytössä. Moottorin sylinterilohko on sama kuin Adam R2 -ralliautossa. Corsa OPC:n varustamisessa on käytetty tunnettuja yhteistyökumppaneita. Istuimet on valmistanut Recaro, jarrut Brembo ja pakoputkiston Remus. Opelin oma virityspaja on kunnostautunut laatimalla eri malleista suorituskykyisiä ja näyttäviä erikoisversioita. Tämän version valtteina ovat ilmanohjaimet, konepellin viirumainen ilmanottoaukko, helmalevikkeet ja säväyttävät värit. Toki auton voi valita myös maltillisemmilla siivillä ja väreillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laajasti vääntävä moottori Ahdetun moottorin alavääntö on tasavahvaa. Istuinten kuppimainen rakenne antaa hyvän tuen. Muotoilu kasvattaa takajalkatiloja. Taakse mahtuu kaksi normaalikokoista aikuista vaivattomasti. Moottorin ääni on hillitty, mutta se viestittää potentiaalista. Kuusiportainen vaihteisto ja polkimet eivät tuota yllätyksiä, joten matkaan päästään sujuvasti. Moottorin luonne käy nopeasti selväksi. Alavääntö on tasavahvaa ja auto liikkuu luontevasti isoilla vaihteilla. Ylärekisterissä moottori vaikuttaa voimattomalta, eikä parhaan väännön yli kierrättäminen tuo lisähyötyä. Radalla hiottu alusta Ohjausgeometrian, moottori-tehon ja erikoisrenkaiden yhteisvaikutuksesta kaarreajossa tuntuu ajoittain vetelyä. Muuten paketti lähentelee ajonautinnon puolesta täydellisyyttä. OPC on perus-Corsaan verrattuna 10 millimetriä matalampi. Jousitus ja alustageometria on selkeästi suunniteltu kovaan ajoon. Kaupunkiajossa jousitus ei anna viitteitä tarpeettomasta pintakovuudesta. Mutkaisilla vuoristoteillä ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Napakka paketti pitää renkaat tiessä tiukoissakin käännöksissä. Sutimista ei juuri esiinny. Performance Pack -varustelluissa autoissa on perinteinen, kitkalevyihin perustuva mekaaninen tasauspyörästön lukko. Hatunnosto Opelille, sillä ratkaisu on nykyautossa harvinainen. Se kertoo, että autosta on haluttu tehdä suorituskykyinen. Lukon varjopuolena on ajoittain jopa raju vetely kiihdytyksissä. Ohjauspyörästä on syytä pitää kaksin käsin. Suoralla pieni vetely ei ole vaarallista, mutta kaarteissa se häiritsee. Jarruissa riittää puhtia Performance Packissa autoon kuuluvat 330 millin etujarrulevyt ja 18-tuumaiset renkaat. Brembon isot jarrut takaavat huiman pysäytystehon. Poljintuntuma on hyvä ja jarruihin syntyy hyvä luotto. Lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautus on säädetty kovaan ajoon sopivaksi. Ne eivät paimenna liikaa, vaan sallivat pieniä luistoja. Molemmat saa lähes kokonaan pois painamalla pitkään luistonestoa ohjaavasta painikkeesta. Ohjaus on verrattain nopea, vaikka suuret matalaprofiilirenkaat kasvattavat kääntösädettä. Hieman outoa on, että varsinkin kiihdytystilanteessa ohjaus ikään kuin myöhästyy. Se vastustaa sekunnin murto-osan ajan kääntämistä, mikä voi ääritilanteessa tuntua häiritsevältä. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Opel Corsa OPC Hinta alkaen 26 309 € Moottori 1 598 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 152 kW (207 hv), 5800 r/min Vääntö 245 Nm (1900–5800 r/min) Vääntö 245 Nm (1900–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?