30.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: tilava Opel Vivaro Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro Combi – tilat yhdeksälle, ajettavuus yltää silti lähes henkilöautomaiseksi. Hyvää: tilat, suorituskyky, polttoainetalous. Huonoa: ei usb-liitintä ohjaamossa, pitkän akselivälin aiheuttama kankeus Opel Vivaro Combi:n pidempään versioon sopii 1+8 henkilöä ja 1,8 kuutiota matkatavaroita. Kahdella taaimmalla penkkirivillä matkustaville on tilavat ja hyvin muotoillut istuimet, ja jalkatilaa on ruhtinaallisesti.Kulku takimmaiselle penkkiriville on helpohkoa, vaikka keskirivin oven puoleisesta istuimesta kääntyy pelkästään selkänoja istuinosan pysyessä paikallaan. Paksu äänieriste tekee lattiasta pehmeän, mikä on mukava matkustajille, mutta tavarankuljetuksessa lattiaan kaipaa jämäkkyyttä. Sivuoven käyttö voisi olla kevyempää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiellä rauhallinenPysäköintiruutuihin ajettaessa Vivaron 3,5 metrin akseliväli ja 5,4 metrin pituus edellyttävät huolellisuutta. Toisaalta pitkä akseliväli tekee käytöksestä maantiellä rauhallista.Alle kahden metrin korkuisena Vivaro mahtuu parkkihalleihin. Ulkomittojen arviointi on helppoa kulmikkaan muotoilun ja suurten peilien ja ikkunapintojen ansiosta.Kuljettajan istuimen muotoilu saa kehuja sekä isolta että pienikokoiselta kuljettajalta. Istuimen laaja korkeussäätö sekä ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätö auttavat löytämään sopivan ajoasennon.Varustetaso on kattava ja tarkoituksenmukainen, joskaan ei ylellinen. Ajovakaudenhallintajärjestelmä huomioi kuorman määrän ja varustukseen kuuluvat myös mäkipidätin, kaatumisenesto sekä hätäjarrutehostin.Tehoa ja taloudellisuuttaEuro6-moottoreista väkevin (145 hv) on sitkeä jo alle 1 500 kierrokselta ja hyvä kiihtyvyys antaa mielikuvan iskutilavuuttaan selvästi suuremmasta moottorista.Kahdella turboahtimella on saatu yhdistettyä hyvä alakierrosvääntö ja suuri huipputeho. Myös polttoainetalous on kunnossa, sillä maantiepainotteisen koeajon keskikulutus jää tasan kuuteen litraan.Napin painalluksella valittava Eco Drive -tila muuttaa ilmastoinnin ja lämmityslaitteen energiankulutusta pienemmäksi sekä säätää kaasupolkimen vastetta. Eco-tilassa moottori tuntuu miellyttävämmältä, sillä turha kulmikkuus ja repivyys ovat poissa.Vivaro Combien hinnat alkavat 42 637 eurosta.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Opel Vivaro Combi 1.6 CDTI BiTurbo ecoFLEX Hinta alkaen 49 399 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 107 kW (145 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta tai 3 vuotta / 120 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?