12.3.2022 Ajoneuvot Kun sähköauto irroittelee: Polestar O2 Concept Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalaisvalmistajan konsepti väläyttää automaailmassa ennennäkemättömiä kombinaatioita. Tällä ei tarkoiteta pelkästään alaindeksiä mallinimessä. Volvon tuore sähköautobrändi on päässyt hädin tuskin vauhtiin, kun se jo pääsi Polestar 2-mallillaan Norjassa henkilöautomyynnin kärkikymmenikköön. Suunnitelmat ovat suuret, niin kuin tietysti pitääkin. Tässä vaiheessa Polestarilta nähdään käytännöllisempien ja ehkä enemmän Pohjolan olosuhteisiin suunnattujen mallien sijaan kesäauto, ehta roadster. Täyssähköinen roadster ei ole ollut useimmille autonvalmistajille mikään ykköstavoite, mille on toki moniakin syitä. Täyssähköisyys on kuitenkin Polestarin filosofia, ja silloin kaikki mallit toteutetaan sen puitteissa. Tässä vaiheessa O2:ssa on toki kyse konseptista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskittyminen korissa ja materiaaleissa O2:n alumiinikorin muodot noudattavat Polestarin uutta muotokieltä, nimeltään Precept. 2+2 -paikkainen roadster on kiilamainen ilmestys, mutta selkeästi tunnistettavissa göteborgilaiseksi. Perinteisen avoauton aerodynaamisia haasteita on lähdetty ratkomaan targamaiseksi luonnehdittavalla muodolla takaistuinten takana. Kova (lasi)katto ylhäällä auto näyttää aivan puhtaalta coupéelta. Aerodynamiikkaosastolla kaikkea on mietitty, takavalojen vaikutusta myöten. O2 jakaa alustansa - ja muotokielensä - Polestar 5:n kanssa, joka on aikanaan markkinoille tullessaan melkoinen tykki. O2:n kohdalla Polestar ei kuitenkaan keskity tässä vaiheessa tekniikkaan, joten siihen puoleen saamme lisävaloa mahdollisesti joskus myöhemmin. Sisällä ensivaikutelma on aivan kuin modernissa, kamerapeilein varustetussa sähköautossa. Sellainenhan Polestar O2 onkin, mutta kuvat eivät kerro kaikkea. Koko sisätila on nimittäin verhoiltu substanssilla nimeltä termoplastinen monomateriaali. Tämä materiaali on tehty kierrätetyistä raaka-aineista ja sitä on käytetty kaikkiin pehmeisiin verhoilukohteisiin. Oma drooni laajentaa näkymiä Automaailman kannalta tiettävästi aivan ennennäkemätön asia O2:ssa on integroitu drooni. Tämä Polestarin yhteistyössä alan toimija Hoco Flow’n kanssa kehittämä lentolaite on tarkoitettu juuri sitä varten, mikä ensimmäisenä tulee mieleen: tallentamaan ajosuoritteita mitä hienoimmissa maisemissa. Drooni on täysin autonominen eli sen toimintaan ei puututa autosta käsin manuaalisesti. Laite lentää auton perässä maksimissaan jopa 90 km/h. Mikäli mennään sutjakkaa mutkatietä, seuraa drooni lähempänä peesissä, mutta mikäli taas kruisaillaan rantatiellä auringonlaskussa, saattaa lentolaite ottaa vähän laajempaa perspektiiviä. Drooni koostaa ajosta videon, joka on katsottavissa 15-tuumaiselta keskinäytöltä, kunhan auto vain on paikallaan. Konseptiautojen eräs tärkeä tehtävä on irroitella ja haastaa perinteitä. Siinä tehtävässä Polestar O2 on varsin hyvin onnistunut. Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Hulppea sähköinen gran turismo: Polestar Precept saapuu tuotantoon Koeajo: Polestar 1 edustaa menneen maailman muotia, ja on siksi kiehtova Koeajo: Polestar 2 kiilaa kokonaisuutena luokkansa kärkipäähän Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku