12.3.2022

Kun sähköauto irroittelee: Polestar O2 Concept

Polestar O2 Concept

Ruotsalaisvalmistajan konsepti väläyttää automaailmassa ennennäkemättömiä kombinaatioita. Tällä ei tarkoiteta pelkästään alaindeksiä mallinimessä.

Volvon tuore sähköautobrändi on päässyt hädin tuskin vauhtiin, kun se jo pääsi Polestar 2-mallillaan Norjassa henkilöautomyynnin kärkikymmenikköön. Suunnitelmat ovat suuret, niin kuin tietysti pitääkin. Tässä vaiheessa Polestarilta nähdään käytännöllisempien ja ehkä enemmän Pohjolan olosuhteisiin suunnattujen mallien sijaan kesäauto, ehta roadster.

Täyssähköinen roadster ei ole ollut useimmille autonvalmistajille mikään ykköstavoite, mille on toki moniakin syitä. Täyssähköisyys on kuitenkin Polestarin filosofia, ja silloin kaikki mallit toteutetaan sen puitteissa. Tässä vaiheessa O2:ssa on toki kyse konseptista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskittyminen korissa ja materiaaleissa

O2:n alumiinikorin muodot noudattavat Polestarin uutta muotokieltä, nimeltään Precept. 2+2 -paikkainen roadster on kiilamainen ilmestys, mutta selkeästi tunnistettavissa göteborgilaiseksi. Perinteisen avoauton aerodynaamisia haasteita on lähdetty ratkomaan targamaiseksi luonnehdittavalla muodolla takaistuinten takana. Kova (lasi)katto ylhäällä auto näyttää aivan puhtaalta coupéelta.

Aerodynamiikkaosastolla kaikkea on mietitty, takavalojen vaikutusta myöten.

O2 jakaa alustansa - ja muotokielensä - Polestar 5:n kanssa, joka on aikanaan markkinoille tullessaan melkoinen tykki. O2:n kohdalla Polestar ei kuitenkaan keskity tässä vaiheessa tekniikkaan, joten siihen puoleen saamme lisävaloa mahdollisesti joskus myöhemmin.

Sisällä ensivaikutelma on aivan kuin modernissa, kamerapeilein varustetussa sähköautossa. Sellainenhan Polestar O2 onkin, mutta kuvat eivät kerro kaikkea. Koko sisätila on nimittäin verhoiltu substanssilla nimeltä termoplastinen monomateriaali. Tämä materiaali on tehty kierrätetyistä raaka-aineista ja sitä on käytetty kaikkiin pehmeisiin verhoilukohteisiin.

Oma drooni laajentaa näkymiä

Automaailman kannalta tiettävästi aivan ennennäkemätön asia O2:ssa on integroitu drooni. Tämä Polestarin yhteistyössä alan toimija Hoco Flow’n kanssa kehittämä lentolaite on tarkoitettu juuri sitä varten, mikä ensimmäisenä tulee mieleen: tallentamaan ajosuoritteita mitä hienoimmissa maisemissa. Drooni on täysin autonominen eli sen toimintaan ei puututa autosta käsin manuaalisesti. Laite lentää auton perässä maksimissaan jopa 90 km/h. Mikäli mennään sutjakkaa mutkatietä, seuraa drooni lähempänä peesissä, mutta mikäli taas kruisaillaan rantatiellä auringonlaskussa, saattaa lentolaite ottaa vähän laajempaa perspektiiviä. Drooni koostaa ajosta videon, joka on katsottavissa 15-tuumaiselta keskinäytöltä, kunhan auto vain on paikallaan.

Konseptiautojen eräs tärkeä tehtävä on irroitella ja haastaa perinteitä. Siinä tehtävässä Polestar O2 on varsin hyvin onnistunut.

Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat