17.1.2022

Automarkkinavuosi 2021 maailmalla: jossain tyyntä ja toisaalla myrskyä

Mercedes-Benz Factory 56

Kulunut vuosi oli jokseenkin erikoinen myös maailman automarkkinoilla. Joillain alueilla oikein mikään ei muuttunut, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa nähtiin historiallinen voimasuhteiden muutos.

Viime vuonna maailmalla myytiin noin 66 miljoonaa uutta autoa, mikä on 2,2 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2020. Tässä jutussa ei todellakaan käydä läpi kaikkea yksitellen, mutta otetaan poimintoja mielenkiintoisilta markkina-alueilta. Suomen autovuodesta Moottori kirjoitti jo aiemmin.

Automarkkinatilanteessa mielenkiintoa herättävät aina niin kunkin brändin ja konsernin myyntiluvut maailmanlaajuisesti, kuin myydyimmät merkit ja mallit kansallisilla tasoilla. Maailman myydyin automalli oli tälläkin kertaa Toyota Corolla 1,15 miljoonalla yksilöllä, sitä seurasi kaupunkimaastureiden myyntikuningas, Toyota RAV4, joka sekin ylsi yli miljoonaan yksilöön.

Toyota RAV4 Hybrid
Toyota RAV4 oli kirkkaasti vuoden 2021 myydyin katumaasturi maailmassa, ja samalla toinen yli miljoonaan yksilöön yltäneistä. Tehtaat Japanissa, Kanadassa, Kiinassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa tuottavat mallia yötä päivää.

Alla on muutamia mielenkiintoisia poimintoja autovuodesta 2021 maailmalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Norjassa sähköautot aivan suvereeneja

Ei tarvitse mennä kauas Suomesta nähdäkseen täysin erilaisen myyntitilaston. Norjan kymmenen myydyimmän automallin joukossa on kahdeksan täyssähköautoa ja loput kaksi on saatavilla vähintään ladattavana hybridinä. Ykkössijalle Norjassa nousi Tesla Model 3, joka kasvatti myyntiään 55 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Mallia myytiin noin 12 000 kappaletta. Vertailun vuoksi Suomen myydyin, Toyota Corolla, kellotti reilut 5 000 myytyä yksilöä. Tuore Model Y teki sekin kovan tempun nousten kesken vuotta myyntiin tultuaan sijalle neljä päälle 8 000 autolla.

Tesla Model 3
Tesla Model 3 Performance

Tesla Model 3 oli myös koko Euroopan myydyin sähköautomalli. Norjassa ykköseksi yltänyt kolmonen onnistui kipuamaan Isossa-Britanniassakin peräti toiselle sijalle, heti Vauxhall (Opel) Corsan perään.

Kymmenen kärkeen mahtuivat Norjassa Teslojen lisäksi täyssähköautot VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, Škoda Enyaq, Nissan Leaf, Audi E-Tron ja Polestar 2. Volvo XC40:n saa täyssähköisenä ja kakkostilaa pitäneistä Toyota RAV4:stä suurin osa myydään hybrideinä.

Polestar 2
Polestar 2 pääsi jo heti tuoreeltaan maistamaan top 10 -listaa Norjassa.

Ranskassa korkea omavaraisuusaste

Ranskalaisten sanotaan olevan erityisen ylpeitä omasta maastaan. Tässä on perää myös maan automarkkinoiden perusteella, sillä ainoa kärkikymmenikköön yltänyt ei-ranskalaista tekniikkaa omaava malli oli Vuoden Auto Euroopassa 2021 Toyota Yaris. Kaikki muut olivat joko Citroëneja, Peugeoteja, Renaulteja tai romanialaisia Dacioita, jotka kuitenkin kulkevat Renaultin tekniikalla.

Peugeot e-208 Sport
Peugeot 208 vei Ranskan suosituimman auton tittelin Renault Cliolta.

Ranskan myydyimmän auton paikan otti tänä vuonna Peugeot 208, joka peittosi toiseksi tulleen Renault Clion. Kolmantena oli Dacia Sandero. B-segmentti on ylivoimaisesti Ranskan suosituin autoluokka, mille voidaan löytää montakin hyvää syytä.

Sen sijaan koko Euroopan tasolla pikkuautoluokkien ero crossover-luokkaan pienenee pienenemistään. Enää noin 100 000 autoa pitää pikkuautot Euroopan myydyimpänä autoluokkana. Pikkuautoja myytiin vanhalla mantereella vuoden 2021 ensimmäisten 10 kuukauden aikana 1,60 miljoonaa kappaletta, kun crossovereita meni kaupaksi jo 1,59 miljoonaa yksilöä. Tätä kautta myös uusien autojen keskihinta jatkaa kasvuaan. Euroopan suosituimmaksi crossoveriksi onnistui nousemaan Peugeot 2008.

Dacia Sandero 90TCe aut. Comfort
Uusi Dacia Sandero löytyi korkeilta sijoilta monissa Euroopan maissa.

Italiassa status quo - Panda elää ja voi hyvin

Näyttää siltä, että Fiat sementoi yli vuosikymmen sitten Italian automarkkinoiden kolmen kärjen yhtä vakaalle pohjalle kuin roomalaiset aikoinaan akveduktit tai Colosseumin. Vuonna 2012 markkinoille tullut nykyinen Fiat Panda – joka on oikeasti vain isosti päivitetty kakkossukupolvi – veti jälleen aivan suvereenin kaulan kaikkiin muihin 111 000 kappaleen myynnillä. Suomessa ei myydä vuosittain niin paljon autoja edes yhteensä, kuin Italiassa pelkästään Pandoja.

Fiat Panda
Fiat Panda on kaikin puolin varsin toimiva paketti. Kuvassa maastohenkinen neliveto Panda Cross.

Toista ja kolmatta sijaa pitivät Pandan sukulaiset Fiat 500 sekä Lancia Ypsilon, joka on ollut Lancian ainoa tuotantomalli vuodesta 2014 lähtien. Kymmenen vuotta vanhana persoonallinen pikkuauto on pitänyt vankan suosionsa Italiassa, joka on sen ainoa myyntimaa. Panda ja 500 sen sijaan nauttivat suosiosta muuallakin, esimerkiksi Espanjan tilastossa 500 ylsi kärkikymmenikköön.

Lancia Ypsilon
Pikkupremiumia ja hauskoja personointimahdollisuuksia tarjoava Ypsilon uudistui viimeksi vuonna 2021, ja sitä myytiin vuoden aikana Italiassa noin 44 000 kappaletta, pari prosenttia enemmän kuin edellisenä. KUVA: Lancia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhdysvalloissa historiallinen muutos voimasuhteissa

Vuosi 2021 käänsi historiankirjan sivua Yhdysvalloissa siihen suuntaan, että General Motors menetti ykkössijansa ensi kertaa sitten vuoden 1931. Ero ei ollut suuren suuri, sillä ykköstilan napannut Toyota Motor Company myi USA:ssa kaikkiaan 2,332 miljoonaa autoa, kun taas General Motorsin autoja kävi kaupaksi 2,218 miljoonan yksilön edestä. Toisaalta GM:n alaisuudessa on Toyotaa enemmän merkkejä. GM myös menetti Chevrolet Silveradon paikan toiseksi myydyimpänä mallina RAM:ille. Ford F-150 oli varsin totutusti myyntikuningas. Sähköautojen osalta Tesla Model Y oli USA:n myydyin, pitäen ykköstilaa lähes jokaisessa osavaltiossa.

GM:stä niskalenkin ottaneen Toyotan valtti Yhdysvalloissa oli yli 400 000 kappaleen RAV4. Noin 40 prosenttia maailman RAV4:ista myytiin täten USA:ssa. Myös Camry, Highlander, avolava Tacoma sekä Corolla myivät kaikki yli 200 000 kappaletta.

Chevrolet Corvette Stingray 2020
Yksi vuoden isoista puheenaiheista, maailmanlaajuinen puolijohdepula, vaikeutti autonvalmistusta ympäri maailmaa, myös USA:ssa. Siellä muiden muassa Chevrolet Corvetten tuotanto oli useasti katkolla. Kaiken kukkuraksi tornado vaurioitti Corvette-tehdasta ja tuhosi noin 130 tehdasvalmista yksilöä Kentuckyssa joulukuussa.

Eräs Yhdysvaltain markkinoiden suurista nousijoista oli kuudennen sijan kellottanut Jeep. USA:ssa veti erityisesti uusi Grand Cherokee (264 000 kappaletta). Jeep nousi myös muualla, sillä esimerkiksi Brasiliassa ja Italiassa kaikkein suosituimmaksi crossoveriksi onnistui kipuamaan pikkumaasturi Renegade.

Jeep Renegade
Jeep Renegade oli varsin suosittu crossover monin paikoin Atlantin - ja päiväntasaajan - sillä ja tällä puolen.

Arvoautoissa hurjaa kasvua

Lopuksi sopii kääntää katse loistoautoihin, joiden saralla tapahtui niin ikään. Brittiläisen loistoauton perikuva ja hurmion henki Rolls-Royce onnistui kasvattamaan myyntiään viime vuoden aikana peräti 49 prosentilla. Siinä on historiallisen kasvun lisäksi historiallinen myyntilukema, 5 586 autoa. Rollsseja myytiin noin 50 eri maassa.

Rolls-Royce Phantom

Eikä vain Rolls-Royce, vaan myös Bentley. Nykyisin Volkswagenin leirissä loistoautoja rakentava brittimerkki kasvatti vuonna 2021 myyntiään huimilla 31 prosentilla. Bentley valmisti vuoden aikana 14 659 autoa, enemmän kuin koskaan aiemmin. Ylivoimaisesti suosituin malli oli odotetusti katumaasturi Bentayga. Myös niin ikään VW-leiriin kuuluvalla Porschella oli Euroopassa ennätyksellinen myyntivuosi. Siitäkin huolimatta yksin Yhdysvalloissa ostettiin lähes saman verran Porscheja, kuin koko Euroopassa yhteensä.

Bentley Bentayga W12
Bentley Bentayga W12

Ferrari nosti sekin myyntiään tuntuvasti edellisvuoteen verrattuna, ja voittoa Maranellossa taottiinkin hurjaa tahtia. Kovaa ferrarikuumetta potevassa Kiinassa Ferrareita ostettiin yli 100 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, mutta luvut kasvoivat muuallakin. Roma, F8 Tributo, SF90 Stradale ja Portofino M vetosivat yleisöön loistavasti. Katsotaan seuraavaksi, mitä katumaasturi Purosangue tuo myynnillisesti tullessaan.

Katumaastureista puheen ollen, vaikka superautovalmistajien ”maasturivirityksiä” kuinka parjattaisiin, näyttävät ne kannattelevan valmistajiaan talousmielessä. Sen osoittaa vallan loistavasti Aston Martin, jonka myynti räjähti peräti 82 prosentin kasvuun, mistä talousvaikeuksissa rypenyt arvomerkki saa kiittää isosti DBX:ää.

Aston Martin DBX
KUVA: Aston Martin

Lähteet: Car and Driver, Motor1, AutoExpress, Autonews Europe, CarIndustryAnalysis Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat