Toyota Corolla

Ajoneuvot Uutinen 2.9.2021

Maailmanhistorian 50. miljoonas Toyota Corolla on nyt valmistunut, ja se saattaa olla juuri sinun autosi

Toyota Corolla on vähän kuin automaailman Matti Meikäläinen. Kaikki tietävät sen, mutta haluaisivat samalla oppia tuntemaan sen paremmin. Katsotaan, mitä voimme asian eteen tehdä.

Viideskymmenesmiljoonas Corolla on siis rullannut ulos tehtaalta, mutta Toyota ei ole varsinaisesti kruunannut yhtään tiettyä yksilöä tämän merkkipaalun ylittäjäksi. Näin ollen, mikäli kesän aikana valmistuneen Corollan on itselleen hankkinut, saa ilmeisesti ihan luvan kanssa elätellä sitä pientä toivoa, että omasta pihasta löytyy nyt maaginen Corolla No. 50 000 000. Valmistajan mukaan kyseinen auto valmistettiin heinäkuun aikana, joten mahdollisuus on sitä kautta laskettuna enintään yksi 180 000:sta.

Toyota Corolla

Juhlayksilö on kenties saattanut kuulua myös tähän räyhäkkääseen pohjoisamerikkalaiseen APEX Edition -sarjaan.

Corolla on sementoinut suosionsa lukuisissa maailman maissa, ja niin myös meillä Suomessa. Jos alkaa miettiä, kuinka monelta sukulaiselta tai tutulta – mukaan lukien itseltä – löytyy tai on löytynyt Toyota Corolla, voi suosion määrää alkaa konkreettisesti hahmottamaan. Auton mallinimi sopii myös sanana suomalaiseen suuhun kuin sitä varten keksittynä. Nimi muuten tarkoittaa pientä kruunua, viitaten isoon kruunuun eli Crowniin.

50 miljoonan yksilön jälkeen, 55 vuotta vanhana mallinimenä ja 12 sukupolven aikana Corolla on noussut ylivoimaisesti maailman myydyimmäksi samalla nimellä valmistetuksi automalliksi. Varteenotettavimpia haastajia voisivat olla vaikkapa Ford Focus, Ford T, Ford F150, Honda Civic, Lada ”Classic”-sarja, Toyota Hilux, Volkswagen Beetle sekä Volkswagen Golf, joista viimeisin on kakkostilalla vielä reilusti alle 40:llä miljoonalla yksilöllä. Jos kaikki koskaan valmistuneet Corollat laitettaisiin jonoon päiväntasaajan ympärille, ne kiertäisivät Äiti-Maan yli viisi kertaa. Jos taas kaikkien vuosittain valmistuvien 1,35 miljoonan Corollan vuoden aikana keräämät ajokilometrit lasketaan yhteen, saadaan tulokseksi Toyotan omalla logiikalla (vastuu siirtyy heille) 1,51 miljardia kilometriä, mikä vastaa noin 50 edestakaista matkaa Maasta Aurinkoon. Uusi Corolla ostetaan keskimäärin noin joka 15. sekunti, eli ennen kuin saat tämän jutun luettua loppuun, aika monta yksilöä on mennyt kaupaksi.

Corolla on historiansa aikana taipunut perinteisempien sedanin, farmarin ja hatchbackin lisäksi korotetuksi farmariksi, tila-autoksi, urheilulliseksi viistoperäksi, tehdasviritetyksi ralliautoksi sekä viimeisimpänä crossover-katumaasturiksi Corolla Crossin myötä. Mallia on valmistettu kaikkiaan 19:ssä eri maassa (edelleen 13:ssa) ja sillä on maahantuontia yli 150:ssä Maapallon vajaasta 200:sta itsenäisestä valtiosta. Nykyään yli puolet kaikista Corolloista valmistetaan Japanin ulkopuolella, mutta Nousevan Auringon maa johtaa edelleen kaikkien aikojen tilastoa. Suomessa myytävät Corolla Sedanit tehdään Turkissa, muut malliversiot puolestaan Isossa-Britanniassa.

Corolla on kuin kameleontti; sen ulkonäkö, samoin kuin varustus vaihtelevat pitkälti eri myyntialueiden mukaan. Seuraava kuvagalleria osoittaakin ulkonäöllisiä eroja nykyisen sukupolven Corolla sedanien välillä. Galleriassa esiintyvät samoihin aikoihin eri puolilla maailmaa tuotannossa olevat edustajat Pohjois-Amerikasta, Japanista, Kiinasta, Etelä-Afrikasta, Latinalaisesta Amerikasta, Australiasta ja viimeisimpänä meiltä Euroopasta. Kuvien kohdalla täytyy huomioida myös poikkeavuudet varustelussa.

 

Nyt voisi olla hyvä hetki katsoa, mitä kaikkea ”perus-Corollalla” on ollut antaa autoilevalle maailmalle viimeisten 55 vuoden aikana.

 

Ihka ensimmäinen Corolla

Eivät tainneet ensimmäisen Corollan suunnittelijat kuvitella eteensä aivan sellaista maisemaa, kuin mitä nyt voimme todistaa. Menestykseen vaadittavat ainekset olivat kuitenkin näin jälkikäteen ajateltuna hyvinkin kasassa, olihan pienessä viistoperässä mukavan pirteä moottori, nelivaihteinen laatikko, MacPherson-joustintukijousitus ja erityisesti nuorison diggailema urheilullinen ajotuntuma sekä ulkonäkö.

Vaaleat peruutusvalot tuntuvat itsestään selvältä jutulta, mutta ihan totta jonkun on pitänyt nekin keksiä. Kunnia tästä napsahtaa Corolla E10:n suunnittelijoille, ei mennyt nimittäin aikaakaan, kun kaikista autoista löytyivät peruutusvalot.

Pian esittelynsä jälkeen Corolla suuntasi Japanista vientiin ulkomaille, ensimmäisenä Australiaan, ainoastaan 15 auton eränä. Kahden Japani-tuotantovuoden kuluttua myös tuotanto ulkomailla pääsi käynnistymään, sekin ensimmäisenä Australian Victoriassa. Vaikka Corollan valmistus Australiassa loppui vuonna 1999, on malli edelleen maan kolmanneksi suosituin auto. Vuosittain sitä myydään Australiassa noin 30 000 – 40 000 yksilön edestä. Joidenkin arvioiden mukaan maassa on suunnilleen saman verran koalakarhuja.

Toyota Corolla

Tästä kaikki alkoi.

 

Toisessa polvessa podiumille

Corolla uudistui ensimmäisen kerran kunnolla vuonna 1970. Toisen polven malli ei poikennut edeltäjästään aivan hirveästi, mutta se oli sitäkin pidetympi. Se oli vähän isompi, vähän mukavampi ja vähän kurvikkaampi. Nykyään Toyota niittää rallissa menestystä totutun kovaan tahtiin, mutta ihka ensimmäinen WRC-tason voitto tuli kotiin vuonna 1973 USA:ssa, arvatenkin 1600-kuutioisella toisen polven Corollalla.

Pakko se on uskoa, vuonna 1974, ainoastaan kahdeksan tuotantovuoden jälkeen, Toyota Corolla saavutti asemansa maailman suosituimpana automallina.

Toyota Corolla

Corolla 1600 Fastback

 

Tuulitunnelin kautta kolmanteen

Vuonna 1973 maailma joutui näkemään ensimmäisen öljykriisin, jonka jälkeen edullisen polttoaineen rajaton saatavuus ei enää ollutkaan itsestään selvyys. Asiakkaat arvostivatkin nyt aivan eri tavalla sitä tuulitunnelissa vietettyä aikaa, joka auttoi parantamaan vuoden 1975 Corollan polttoainetaloudellisuutta. Moottorin pakopuolelle ilmestyi tässä kohtaa sellainen kapistus kuin katalysaattori – sekin sittemmin aivan ilmeinen juttu. Ostajat tykkäsivät hunajaa myös uuden Corollan materiaali- ja viimeistelytasosta, joka oli tuulahdus jostain korkeammalta tasolta.

Voisitko kuvitella mitään parempaa mittatikkua auton sisätilojen koolle kuin surffilaudan? No juuri sitä käytettiinkin kolmannen polven liftbackin kohdalla.

Vuonna 1980 saavutettiin tuotantohuippu, kun päivittäin valmistui keskimäärin 2 346 Corollaa. Se teki kuukausitahdiksi yli 70 000 autoa.

Toyota Corolla

 

Neljäs sukupolvi – 10 miljoonaa autoa

Neljännessä sukupolvessa Corolla siirtyi muotoilullisesti 70-luvun hillityn pyöreästä harmoniasta 80-luvun terävään harmoniaan, mittavan tuulitunnelihionnan jälkeen tietysti. Vuonna 1981 tullut neljännen polven malli perustui monilta osin edeltäjäänsä, mikä kyllä näkyy suurissa linjoissa.

Maaliskuussa 1983, vähän yli 16 tuotantovuoden jälkeen, Corollaa oli myyty 10 miljoonan autoyksilön edestä. Vastaavasti Priukselta kesti 20 vuotta saavuttaa sama myyntimäärä.

Toyota Corolla

 

Ensimmäinen etuvetoinen Corolla

Corolla uudistui perusteellisesti vuonna 1983. Nyt vanha takavetorakenne hylättiin lopullisesti, ja kaikenlaista muutakin uutta oli ilmassa. Viides polvi oli ensimmäinen massatuotettu pienehkö automalli, jonka voimanlähde oli niin kutsuttu twin-cam, eli varustettu kahdella (yläpuolisella) nokka-akselilla. Ja Corollan kohdallahan sana massatuotanto on relevantimpi kuin missään muussa.

Vitos-Corollan myötä myös itse suunnittelutyöhön saatiin uutta twistiä, olihan tämä ihka ensimmäinen tietokoneiden avulla suunniteltu malli.

Toyota Corolla

 

Corollat 6 & 7 – lisää kokoa ja näköä

Kauaa ei ehtinyt ensimmäinen etuvetoinen Corolla vanheta, kun se jo korvattiin uudella, tilavammalla ja jälleen, 90-lukua kohti mentäessä, pyöreämmällä mallilla. Vuonna 1987 esitelty kuudes sukupolvi oli jokseenkin iso harppaus edelliseen verrattuna, mutta seitsemäs ei taasen ollut tästä mikään kovin merkittävä loikka. Molemmissa painotettiin tilaa, turvallisuutta sekä hyviä moottoriominaisuuksia. Laatu ja toimintavarmuus puolestaan kumpusivat viimeistään tässä kohtaa DNA:sta asti.

Toyota Corolla

Seitsemäs polvi.

Jossakin vuoden 1990 korvilla Toyota Corollan kaikkien aikojen valmistusmäärä ylitti T-Fordin 15 miljoonan kappaleen valmistusmäärän. 15 miljoonan ylitys tosin vei Corollalta karkeasti viitisen vuotta Hoppaa kauemmin. Se ei yllätä, kun otetaan huomioon, että Toyotan mukaan Corollan kasaaminen kestää 17 – 18 tuntia. ”Tin Lizzie” taas oli pyörillään vaivaisessa puolessatoista tunnissa.

 

8. & 9. sukupolvi – aina vain tutummalta näyttää

Mitä lähemmäs nykyhetkeä mallipolvi kerrallaan tullaan, sitä enemmän meiltä löytyy esimerkkejä tieliikenteestä ja sitä tutummalta mallit alkavat näyttää. Kasi-Corolla vuodelta 1995 niin sedanina, farmarina kuin 3- ja 5-ovisena hatchbackinakin näyttää jo todella tutulta – tai no, riippuu minkä ikäpolven edustajalta kysyy.

Toyota Corolla

2000-luvun taitteeseen tultaessa ja noin 34 vuodessa Toyota Corollaa oli myyty maailmanlaajuisesti 25 miljoonan kappaleen edestä. Se on muuten yhtä paljon kuin Australiassa on ihmisiä. Näihin aikoihin Corollasta tuli myös kaikkien aikojen eniten valmistettu automalli, ohittaen VW Kuplan.

Corollan yhdeksäs sukupolvi näki päivänvalon alun perin vuonna 2000. Sen yhteydessä Corollaan tulivat VVT-i- (Variable Valve Timing with intelligence) eli imuventtiilien ajoituksen portaatonta säätöä hyödyntäneet voimanlähteet sekä esimerkiksi etumatkustajien sivuturvatyynyt. Mallin tehtävä oli yksinkertaisesti tuoda Corolla 2000-luvulle ja sen se myös teki, itse asiassa niin hyvin, että sen valmistus Kiinassa loppui vasta vuonna 2017.

 

40 vuotta ja 10 sukupolvea

Dual-VVT-i-moottori ja viiden minuutin sääntö olivat avainsanoja 10-polven kohdalla. Vuonna 2006 lanseerattu malli oli myös kiitetyn hiljainen auto. Viiden minuutin sääntö oli suunnittelijoille annettu ohjenuora, jonka mukaan koeajolle ensi kertaa lähteneen ostajaehdokkaan piti tulla vakuuttuneeksi auton laadusta ensimmäisten viiden minuutin aikana.

Kymmenes Corolla ehti olla tuotannossa pidempään kuin mikään edeltäjistään, ja vaikka se väistyikin 11. polven tieltä vuonna 2013, tehtiin viimeiset tämän sarjan edustajat Etelä-Afrikassa vasta viime vuonna.

Toyota Corolla

 

11. polvi ja ensimmäinen Corolla Hybrid

Toyota Corollan 11. sukupolvi toi tullessaan seuraavan suuren merkkipaalun, kun 40 miljoonan myydyn auton raja meni rikki. Corollan olemus muuttui jälleen hieman erilaiseksi ja auto meni myös teknisesti eteenpäin. Vuonna 2016 Corollan repertuaariin lisättiin ensimmäistä kertaa ikinä Toyotan täyshybridivoimalinja.

Corollat 10 ja 11 eivät olleet Suomessa mitään järjettömiä myyntitykkejä, mutta se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että hatchback-  ja farmariversiot myytiin Auriksen nimellä.

katsastus

 

Osaksi uutta globaalia arkkitehtuuria

Kävimme läpi 11 mallisukupolvea, vuosissa 53 ja risat. Jos olet vielä tässä kohtaa mukana juonessa, näet 12. eli nykyisen polven Corollan. Se perustuu viimeisintä huutoa olevalle TNGA-alustasukupolvelle ja pitkälti uusimmille hybridivoimalinjoille. Läntisessä Euroopassa Toyota teki nykyisen Corollan myötä ison peliliikkeen korvaten sillä sekä Auriksen että isomman Avensiksen. Näin se toimii vallan mainiosti, eikä ainakaan Suomen myydyimmän tittelin haltijaa tarvinnut kauaa arvuutella.

Toyota Corollana tunnettuja malleja on myyty useilla muilla nimillä eri aikoina ja eri maanosissa. Juuri tämä malli on Suomessakin mahdollista ostaa Suzuki Swacen nimellä.

Toyota Corolla sedan

 

Kiihtyvällä tahdilla

Toyota Corollan myyntikäyrä on ollut hyvinkin tasaisesti kasvava koko sen olemassaolon ajan. Jos ensimmäisiin 25 miljoonaan yltäminen kesti pyöreästi 35 vuotta ja toisiin enää 20 vuotta, juhlimmeko 75 000 000. Corollan valmistumista jo 12 vuoden päästä ja edelleen sataa miljoonaa 19 vuoden kuluttua? Entä kulkeeko valtaosa Corolloista tuolloin bensiinillä, kuten nykyään, vaiko sähköllä tai vedyllä? Kaikki on mahdollista, kun on tästä autosta kyse.

Mutta hetki pieni… 50 miljoonaa Corollaa… Sehän on yhtä paljon kuin Australiassa kenguruita!

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Toyota, Rola.co.za, Motoring.com.au Kuvat: Toyota, Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Toyota

Kaikki koeajot

Uusimmat