12.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma mökkiteiden taltuttaja – Toyota Corolla Trek Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Trek, ominaisuuksiltaan tasavahva kansanauto korotettuna farmarina, ajaa asiansa yllätyksettömästi. Hyvää: voimalinja, kulutus, mittaristo, vaivattomuus. Huonoa: ajomelu ajoittain, selkänojan säätö, nelivetoa ei tarjolla, pienet perävaunumassat. Toyota Corolla Trek soveltuu kuljetuskykyjensä ja tavallista korkeamman maavaransa puolesta hyvin monenlaiseen harrastekäyttöön. Autosta on sorapintaisten ja kehnokuntoisten mökkiteiden taltuttajaksi. Maavaraa on 20 milliä perus-Corollaa enemmän, 155 milliä kaikkiaan.Maastoautoa Corollasta ei kuitenkaan saa, eikä automalliin ole tarjolla nelivetoa esimerkiksi kilpailija Škoda Octavia Scoutin tapaan – jossa maavaraa on muuten 171 milliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ajotuntumaAjotuntuma on tyypillistä Toyotaa. Suuntavakavuutta on maantieajossa tarjolla riittävästi, joskin japanilaisen alustaratkaisu on pehmeähkö. Mutkateillä ja kaarteissa saa varautua kallisteluun.Alusta ja jousitus kuolettavat epätasaisuudet varsin hyvin, mutta nastarenkaiden rallatus pilaa tunnelmaa: rengasäänet kantavat häiritsevästi matkustamoon saakka. Ohjaus on varsin voimakkaasti tehostettu. Ratkaisulla on puolensa ja puolensa: autoa on kevyt käsitellä pysäköintihalleissa, mutta toisaalta matka-ajossa kaipaa tanakampaa ohjaustuntumaa.Aina automaattinaCorolla on hybridimallina aina automaattivaihteinen. Portaattomaan voimansiirtoon perustuva hybridivoimalinja on Toyotan valtti, onhan valmistajalla pitkä kokemus hybridien kehittäjänä. Taloudellisella Atkinson-syklillä toimiva bensiinimoottori, sähkömoottori ja generaattori ovat pyhä kolminaisuus, joka pelittää oivasti yhteen. Yhteispeliä voi ajon aikana seurata näytöltä.Arkiajossa voimalinja osoittautuu toisaalta riittävän tehokkaaksi, toisaalta varsin pihiksi. Auto on vaivaton matkakumppani, eikä kuskin tarvitse vaivata päätään teknisillä ratkaisuilla.Koeajossa oli varsin helppoa yltää liki luvattuun 5,3 litran keskikulutukseen satasella. Pihiyden näkökulmasta Corolla on omiaan kaupunki- ja taajama-ajoon, minkä havaitsimme myös taannoisessa parivertailussa.Corolla kiihtyy tarvittaessa rivakasti ja viiveettömästi, voimaa siis riittää ohituksiin nopeusalueella 80–120 kilometriä tunnissa. Näillä kyvyin Corolla on vaivaton kuormajuhta myös pidemmillä ajotaipaleilla.Valmistajan vahvasta uskosta koeteltuun tekniikka kielii hybridijärjestelmän takuu, joka on 5 vuotta / 150 000 km. Kolikon kääntöpuolelta löytyvät perävaunumassat, jotka ovat hybridien tapaan varsin alhaiset.Omaa ilmettäJos on halua erottua edes hieman autollaan naapuruston Corolloista, niin korotettuna malliversiona omanlaista ulkoilmettä luovat helmojen korisarja ja kynnyslistat.Sisällä ilme on varsin muovinen. Mittaristo on näkymiltään selkeä ja hieman räätälöitävissä. Kosketusnäyttö on kahdeksantuumaisena mukavan kokoinen. Ajoasennon saa säädettyä kohtuullisen hyvin, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän säätövarojen. Reisitukea on riittävästi, joskin vipuratkaistu selkänojan kallistussäätö jättää toivomisen varaa: pyörösäätimellä asento säätyisi tarkemmin.Takana istutaan varsin matalalla, joten matkustajilla polvet nousevat hieman koukkuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakiosuosikkiToyotan tasavahvuus näkyy myös tässä autossa, olipa kyse ominaisuuksista, käytettävyydestä tai muotoilusta. Tasavahvuus tarkoittaa toisaalta sitä, ettei automalli erotu erityisen persoonallisena. Toisaalta siinä ei ole mitään vikaa, onhan Corolla ollut suomalaisten ikisuosikki ja alkuvuoden ylivertaisesti myydyin automalli.Edullisimmillaan korotetun farmarikorisen hybridi-Corollan saa 31 588 eurolla, jolloin bensiinimoottori on 1,8-litrainen. Koeajetussa autoyksilössä on lisävarusteita hieman yli 2 000 eurolla, kuten led-ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla, pysäköintitutkat eteen ja taakse, älypuhelimen langaton lataus sekä avaimeton sisäänkäynti ja käynnistys. Mukavuutta kauppareissuilla tuo jalkaa heilauttamalla toimiva sähköisesti aukeava ja sulkeutuva takaluukku.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Trek Business Hinta alkaen 34 730 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 259 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, neljä sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (107 hv). Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”