8.9.2017

Koeajo: Kestosuosikin vetovoimaisin – Škoda Octavia Combi Scout

Skoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout yhdistää farmarin ja katumaasturin parhaat puolet samaan autoon. Hyvää: ajettavuus, tilat, varustelu, etenemis- ja vetokyvyt. Huonoa: sekava mittaristo.

Škoda Octavia Combin viehätysvoima on helppo ymmärtää. Luokkansa parhaat tilat yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin ja kilpailukykyiseen hintaan vienee Octavian jatkossakin myyntitilastojen kärkipaikalle.

Kun pakettiin lisätään katumaasturin aineksia, kasassa alkaa olla jo suuren joukon unelmien täyttymys.

Skoda Octavia Scout

Scout-mallin kaava on ennestään tuttu: tavallista Octaviaa 30 mm korkeampi maavara, lokasuojien reunamuovit sekä katumaasturityyliset etu- ja takapuskurit. Matkustamossa erikoismallista muistuttavat Scout-logot istuinten selkänojissa, ratissa sekä kynnyslistoissa.

Skoda Octavia Scout

Teknisellä puolella vakiona on sähköisellä monilevykytkimellä toteutettu neliveto sekä paremmin pohjakosketuksia kestävä alusta. Kaava toimii hyvin mallisukupolvesta toiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muutama sentti merkitsee

Kolmen senttimetrin maavaralisä tuntuu numeroiden valossa vähäiseltä, mutta tosipaikan tullen se siitä on yllättävän paljon apua.

Skoda Octavia Scout

Kesämökille johtava soratiepätkä on useasti se paikka, missä auton etenemiskyvyt punnitaan – ainakin jos autonostajien ostoperusteita kysytään. Škoda Octavia Scout etenee tällaista polkua ilman pohjakosketuksia.

Lisäturvaa antaa tieto siitä, että alustan arimmat kohteet on suojattu. Mistään panssaroinnista ei kuitenkaan ole kyse, eli terve järki on syytä pitää mielessä, jos maasto-ominaisuuksia todella haluaa koetella.

Skoda Octavia Scout

Tasavahva suorittaja

Octavia Scout -mallistosta löytyy kolme moottoriversiota: 1,8-litraisen 180-hevosvoimaisen bensakoneen ohella kaupataan kaksilitraista dieseliä kahtena tehoversiona. Näistä 150-heppaisen jatkeena on manuaalivaihteisto, koeajetussa 184-hevosvoimaisessa puolestaan kaksoiskytkinautomaatti. Viimeksi mainittu on samalla malliston kallein.

Tehokkaan dieselmoottorin kyvyt pääsevät oikeuksiinsa nelivedon ansiosta. 6-vaihteinen laatikko vaihtaa hanakasti isommalle pykälälle, joten kierrokset pysyvät alhaisina ja moottorin ääni miellyttävän vaimeana.

Koeajoauton alla pyörivät 18 tuuman vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Ne tuottavat jonkin verran rengasmelua muuten niin hiljaisessa farmarissa.

Skoda Octavia Scout

Kahden tonnin vetäjä

Vetokykyäkin Scoutista löytyy, sillä koukkuun saa kytkeä 2 000-kiloisen kärryn. Lisävarusteena saatava peräkärryavustin helpottaa vaunun kanssa peruuttelua.

Skoda Octavia Scout

Hyvä lisä on myös peruutuskamera, joka näyttää vetokoukun yläperspektiivistä. Sen avulla on helppo pakittaa riittävän lähelle ilman pelkoa kolhuista takapuskurissa. Ajonvakautus huomioi myös peräkärryn, ja tasaa kulkua esimerkiksi voimakkaassa sivutuulessa.

Korkeammasta maavarasta johtuen Scout kallistelee aavistuksen tavallista Octaviaa enemmän. Ero on vähäinen, sillä auto istuu edelleen tukevasti tiessä kiinni. Rajumpaan menoon kannattaa valita lähes samanhintainen Škoda Octavia RS 4x4.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.skoda.fi/uusi-octavia-scout

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 184 4x4 Scout DSG

Hinta alkaen

39 899 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 046 €

Moottori

Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

219 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

133 g/km

Mitat

pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2677 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat