8.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kestosuosikin vetovoimaisin – Škoda Octavia Combi Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Scout yhdistää farmarin ja katumaasturin parhaat puolet samaan autoon. Hyvää: ajettavuus, tilat, varustelu, etenemis- ja vetokyvyt. Huonoa: sekava mittaristo. Škoda Octavia Combin viehätysvoima on helppo ymmärtää. Luokkansa parhaat tilat yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin ja kilpailukykyiseen hintaan vienee Octavian jatkossakin myyntitilastojen kärkipaikalle.Kun pakettiin lisätään katumaasturin aineksia, kasassa alkaa olla jo suuren joukon unelmien täyttymys.Scout-mallin kaava on ennestään tuttu: tavallista Octaviaa 30 mm korkeampi maavara, lokasuojien reunamuovit sekä katumaasturityyliset etu- ja takapuskurit. Matkustamossa erikoismallista muistuttavat Scout-logot istuinten selkänojissa, ratissa sekä kynnyslistoissa.Teknisellä puolella vakiona on sähköisellä monilevykytkimellä toteutettu neliveto sekä paremmin pohjakosketuksia kestävä alusta. Kaava toimii hyvin mallisukupolvesta toiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutama sentti merkitseeKolmen senttimetrin maavaralisä tuntuu numeroiden valossa vähäiseltä, mutta tosipaikan tullen se siitä on yllättävän paljon apua.Kesämökille johtava soratiepätkä on useasti se paikka, missä auton etenemiskyvyt punnitaan – ainakin jos autonostajien ostoperusteita kysytään. Škoda Octavia Scout etenee tällaista polkua ilman pohjakosketuksia.Lisäturvaa antaa tieto siitä, että alustan arimmat kohteet on suojattu. Mistään panssaroinnista ei kuitenkaan ole kyse, eli terve järki on syytä pitää mielessä, jos maasto-ominaisuuksia todella haluaa koetella.Tasavahva suorittajaOctavia Scout -mallistosta löytyy kolme moottoriversiota: 1,8-litraisen 180-hevosvoimaisen bensakoneen ohella kaupataan kaksilitraista dieseliä kahtena tehoversiona. Näistä 150-heppaisen jatkeena on manuaalivaihteisto, koeajetussa 184-hevosvoimaisessa puolestaan kaksoiskytkinautomaatti. Viimeksi mainittu on samalla malliston kallein. Tehokkaan dieselmoottorin kyvyt pääsevät oikeuksiinsa nelivedon ansiosta. 6-vaihteinen laatikko vaihtaa hanakasti isommalle pykälälle, joten kierrokset pysyvät alhaisina ja moottorin ääni miellyttävän vaimeana.Koeajoauton alla pyörivät 18 tuuman vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Ne tuottavat jonkin verran rengasmelua muuten niin hiljaisessa farmarissa.Kahden tonnin vetäjäVetokykyäkin Scoutista löytyy, sillä koukkuun saa kytkeä 2 000-kiloisen kärryn. Lisävarusteena saatava peräkärryavustin helpottaa vaunun kanssa peruuttelua.Hyvä lisä on myös peruutuskamera, joka näyttää vetokoukun yläperspektiivistä. Sen avulla on helppo pakittaa riittävän lähelle ilman pelkoa kolhuista takapuskurissa. Ajonvakautus huomioi myös peräkärryn, ja tasaa kulkua esimerkiksi voimakkaassa sivutuulessa.Korkeammasta maavarasta johtuen Scout kallistelee aavistuksen tavallista Octaviaa enemmän. Ero on vähäinen, sillä auto istuu edelleen tukevasti tiessä kiinni. Rajumpaan menoon kannattaa valita lähes samanhintainen Škoda Octavia RS 4x4.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/uusi-octavia-scout Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 184 4x4 Scout DSG Hinta alkaen 39 899 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 046 € Moottori Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2677 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti