8.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kestosuosikin vetovoimaisin – Škoda Octavia Combi Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Scout yhdistää farmarin ja katumaasturin parhaat puolet samaan autoon. Hyvää: ajettavuus, tilat, varustelu, etenemis- ja vetokyvyt. Huonoa: sekava mittaristo. Škoda Octavia Combin viehätysvoima on helppo ymmärtää. Luokkansa parhaat tilat yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin ja kilpailukykyiseen hintaan vienee Octavian jatkossakin myyntitilastojen kärkipaikalle.Kun pakettiin lisätään katumaasturin aineksia, kasassa alkaa olla jo suuren joukon unelmien täyttymys.Scout-mallin kaava on ennestään tuttu: tavallista Octaviaa 30 mm korkeampi maavara, lokasuojien reunamuovit sekä katumaasturityyliset etu- ja takapuskurit. Matkustamossa erikoismallista muistuttavat Scout-logot istuinten selkänojissa, ratissa sekä kynnyslistoissa.Teknisellä puolella vakiona on sähköisellä monilevykytkimellä toteutettu neliveto sekä paremmin pohjakosketuksia kestävä alusta. Kaava toimii hyvin mallisukupolvesta toiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutama sentti merkitseeKolmen senttimetrin maavaralisä tuntuu numeroiden valossa vähäiseltä, mutta tosipaikan tullen se siitä on yllättävän paljon apua.Kesämökille johtava soratiepätkä on useasti se paikka, missä auton etenemiskyvyt punnitaan – ainakin jos autonostajien ostoperusteita kysytään. Škoda Octavia Scout etenee tällaista polkua ilman pohjakosketuksia.Lisäturvaa antaa tieto siitä, että alustan arimmat kohteet on suojattu. Mistään panssaroinnista ei kuitenkaan ole kyse, eli terve järki on syytä pitää mielessä, jos maasto-ominaisuuksia todella haluaa koetella.Tasavahva suorittajaOctavia Scout -mallistosta löytyy kolme moottoriversiota: 1,8-litraisen 180-hevosvoimaisen bensakoneen ohella kaupataan kaksilitraista dieseliä kahtena tehoversiona. Näistä 150-heppaisen jatkeena on manuaalivaihteisto, koeajetussa 184-hevosvoimaisessa puolestaan kaksoiskytkinautomaatti. Viimeksi mainittu on samalla malliston kallein. Tehokkaan dieselmoottorin kyvyt pääsevät oikeuksiinsa nelivedon ansiosta. 6-vaihteinen laatikko vaihtaa hanakasti isommalle pykälälle, joten kierrokset pysyvät alhaisina ja moottorin ääni miellyttävän vaimeana.Koeajoauton alla pyörivät 18 tuuman vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Ne tuottavat jonkin verran rengasmelua muuten niin hiljaisessa farmarissa.Kahden tonnin vetäjäVetokykyäkin Scoutista löytyy, sillä koukkuun saa kytkeä 2 000-kiloisen kärryn. Lisävarusteena saatava peräkärryavustin helpottaa vaunun kanssa peruuttelua.Hyvä lisä on myös peruutuskamera, joka näyttää vetokoukun yläperspektiivistä. Sen avulla on helppo pakittaa riittävän lähelle ilman pelkoa kolhuista takapuskurissa. Ajonvakautus huomioi myös peräkärryn, ja tasaa kulkua esimerkiksi voimakkaassa sivutuulessa.Korkeammasta maavarasta johtuen Scout kallistelee aavistuksen tavallista Octaviaa enemmän. Ero on vähäinen, sillä auto istuu edelleen tukevasti tiessä kiinni. Rajumpaan menoon kannattaa valita lähes samanhintainen Škoda Octavia RS 4x4.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/uusi-octavia-scout Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 184 4x4 Scout DSG Hinta alkaen 39 899 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 046 € Moottori Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2677 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster