12.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma mökkiteiden taltuttaja – Toyota Corolla Trek Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Trek, ominaisuuksiltaan tasavahva kansanauto korotettuna farmarina, ajaa asiansa yllätyksettömästi. Hyvää: voimalinja, kulutus, mittaristo, vaivattomuus. Huonoa: ajomelu ajoittain, selkänojan säätö, nelivetoa ei tarjolla, pienet perävaunumassat. Toyota Corolla Trek soveltuu kuljetuskykyjensä ja tavallista korkeamman maavaransa puolesta hyvin monenlaiseen harrastekäyttöön. Autosta on sorapintaisten ja kehnokuntoisten mökkiteiden taltuttajaksi. Maavaraa on 20 milliä perus-Corollaa enemmän, 155 milliä kaikkiaan.Maastoautoa Corollasta ei kuitenkaan saa, eikä automalliin ole tarjolla nelivetoa esimerkiksi kilpailija Škoda Octavia Scoutin tapaan – jossa maavaraa on muuten 171 milliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ajotuntumaAjotuntuma on tyypillistä Toyotaa. Suuntavakavuutta on maantieajossa tarjolla riittävästi, joskin japanilaisen alustaratkaisu on pehmeähkö. Mutkateillä ja kaarteissa saa varautua kallisteluun.Alusta ja jousitus kuolettavat epätasaisuudet varsin hyvin, mutta nastarenkaiden rallatus pilaa tunnelmaa: rengasäänet kantavat häiritsevästi matkustamoon saakka. Ohjaus on varsin voimakkaasti tehostettu. Ratkaisulla on puolensa ja puolensa: autoa on kevyt käsitellä pysäköintihalleissa, mutta toisaalta matka-ajossa kaipaa tanakampaa ohjaustuntumaa.Aina automaattinaCorolla on hybridimallina aina automaattivaihteinen. Portaattomaan voimansiirtoon perustuva hybridivoimalinja on Toyotan valtti, onhan valmistajalla pitkä kokemus hybridien kehittäjänä. Taloudellisella Atkinson-syklillä toimiva bensiinimoottori, sähkömoottori ja generaattori ovat pyhä kolminaisuus, joka pelittää oivasti yhteen. Yhteispeliä voi ajon aikana seurata näytöltä.Arkiajossa voimalinja osoittautuu toisaalta riittävän tehokkaaksi, toisaalta varsin pihiksi. Auto on vaivaton matkakumppani, eikä kuskin tarvitse vaivata päätään teknisillä ratkaisuilla.Koeajossa oli varsin helppoa yltää liki luvattuun 5,3 litran keskikulutukseen satasella. Pihiyden näkökulmasta Corolla on omiaan kaupunki- ja taajama-ajoon, minkä havaitsimme myös taannoisessa parivertailussa.Corolla kiihtyy tarvittaessa rivakasti ja viiveettömästi, voimaa siis riittää ohituksiin nopeusalueella 80–120 kilometriä tunnissa. Näillä kyvyin Corolla on vaivaton kuormajuhta myös pidemmillä ajotaipaleilla.Valmistajan vahvasta uskosta koeteltuun tekniikka kielii hybridijärjestelmän takuu, joka on 5 vuotta / 150 000 km. Kolikon kääntöpuolelta löytyvät perävaunumassat, jotka ovat hybridien tapaan varsin alhaiset.Omaa ilmettäJos on halua erottua edes hieman autollaan naapuruston Corolloista, niin korotettuna malliversiona omanlaista ulkoilmettä luovat helmojen korisarja ja kynnyslistat.Sisällä ilme on varsin muovinen. Mittaristo on näkymiltään selkeä ja hieman räätälöitävissä. Kosketusnäyttö on kahdeksantuumaisena mukavan kokoinen. Ajoasennon saa säädettyä kohtuullisen hyvin, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän säätövarojen. Reisitukea on riittävästi, joskin vipuratkaistu selkänojan kallistussäätö jättää toivomisen varaa: pyörösäätimellä asento säätyisi tarkemmin.Takana istutaan varsin matalalla, joten matkustajilla polvet nousevat hieman koukkuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakiosuosikkiToyotan tasavahvuus näkyy myös tässä autossa, olipa kyse ominaisuuksista, käytettävyydestä tai muotoilusta. Tasavahvuus tarkoittaa toisaalta sitä, ettei automalli erotu erityisen persoonallisena. Toisaalta siinä ei ole mitään vikaa, onhan Corolla ollut suomalaisten ikisuosikki ja alkuvuoden ylivertaisesti myydyin automalli.Edullisimmillaan korotetun farmarikorisen hybridi-Corollan saa 31 588 eurolla, jolloin bensiinimoottori on 1,8-litrainen. Koeajetussa autoyksilössä on lisävarusteita hieman yli 2 000 eurolla, kuten led-ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla, pysäköintitutkat eteen ja taakse, älypuhelimen langaton lataus sekä avaimeton sisäänkäynti ja käynnistys. Mukavuutta kauppareissuilla tuo jalkaa heilauttamalla toimiva sähköisesti aukeava ja sulkeutuva takaluukku.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Trek Business Hinta alkaen 34 730 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 259 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, neljä sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (107 hv). Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja