22.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-E RWD – näyttävä perusmallikin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-E erottuu katukuvassa ja kääntää päitä. Legendaarinen logo keulalla saattaa myös ohjata ajatukset huomattavasti todellisuutta korkeampaan hintaluokkaan. Hyvää: voimalinja, perusvarustelu. Huonoa: alustan pintakovuus, ajoavustimien kulmikas toiminta. Ford Mustang Mach-E:n kohdalla voi aina aloittaa keskustelun sen brändäyksestä. Legendaarisen ponilogon tuominen sähköiseen perhekatumaasturiin on alusta asti jakanut vahvasti mielipiteitä. Ja sehän on monesti markkinoinnissa ykkösasia. Kukaan ei huomaa hajutonta ja mautonta, mutta tämä malli ei ole jäänyt ainakaan nimensä takia keskustelujen ulkopuolelle. Ja sitten itse asiaan. Sähkö-Musse on varsin näyttävä ilmestys. Se sijoittuu fyysisen kokonsa osalta nykymittapuulla keskikokoluokkaan noin 4,7 metrin pituudella. Suhteellisen pitkä keulapelti ja alas tuodut matalat ajovalot antavat keulalle räyhäkkään ilmeen. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy coupémaisesti laskevaan ikkunalinjaan, vaikka katto pysytteleekin korkeammalla aina takaspoileriin saakka. Muhkeiden pyöräkaarien sisällä vakiovarusteisen auton 18-tuumaiset renkaat näyttävät suorastaan suloisilta. Takalokasuojan muhkean näköinen pokkaus muistuttaa ponilogon alkuperästä kuten myös kolmiosaiset takavalot. Tekniikkansa osalta Mustang Mach-E edustaa Fordin uuden sukupolven sähköautoa. Pohjalta ei siis löydy yhteneväisyyksiä polttomoottorimallien kanssa. Auto on tarjolla kahdella akkukoolla, joiden käytettävissä olevat kapasiteetit ovat 68 ja 88 kWh. Molemmat akkuversiot ovat tarjolla sekä taka- että nelivetoisiin malleihin, ja malliston teholukemat vaihtelevat välillä 198–358 kW (269–487 hv). Valmistajan ilmoittamat WLTP-toimintamatkat asettuvat mallista riippuen 400 ja 610 kilometrin väliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusmalli riittää Usein koeajoautot ovat varsin runsaasti varusteltuja, joten oli mielenkiintoista saada koeajoon aito hinnat alkaen -malli. Tämän termin sisällä on voi nykypäivänäkin tulla vastaan hyvin erilaisia kokonaisuuksia ja tämän suhteen Mustang yllättää positiivisesti. Ensimmäisenä ohjaamoon mennessä huomio kiinnittyy vakiovarusteiseen 15,5-tuumaiseen pystyyn aseteltuun näyttöön. Tämä tuo ohjaamoon kieltämättä samaa tunnelmaa erään Fordin maanmiehen kanssa. Istuimet on verhoiltu asiallisen tuntoisella keinonahalla. Vakivarusteisiin lukeutuvat myös automaatti-ilmastointi, parkkitutkat sekä peruutuskamera, aktiivinen vakionopeudensäädin kaistakeskityksellä, LED-valot automaattisilla kaukovaloilla, kuolleen kulman varoitin ja automaattinen hätäjarrutustoiminto. Ajosuunta valitaan Fordille tutulla rullalla keskikonsolista. Kaasupolkimen vaste keskimmäisellä Active-ajotilalla on yllättävän terävä ja kaasupolkimen liikkeiden kanssa saakin olla tarkkana pehmeää etenemistä halutessaan. Arkiajossa rauhallisempi Whisper tuntui rennommalta ja mukavammalta. Voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan asiallista. Kaasupolkimen vasteeseen ja ohjaukseen vaikuttavien ajotilojen lisäksi kuljettaja voi halutessaan kytkeä päälle yhden polkimen ajon, jolloin auto hidastaa kaasupolkimen noston jälkeen aina pysähdyksiin saakka. Etenkin pysähtelevässä kaupunkiajossa tämä on mukava toiminto ja Mustangin tapauksessa onnistuneesti toteutettu. Kaiuttimista tuotavan teennäisen äänimaailman pitää mieluummin poiskytkettynä. Loppukesän keleillä toimintamatka yhdellä täydellä latauksella oli noin 370 kilometrin luokkaa. Akku täyttyy vaihtovirtalatauksessa 11 kW teholla ja pikalataustehoksi valmistaja ilmoittaa 115 kW. Parannettavaa riittää Erityisen hienoa ajoelämystä Mach-E ei tarjoile. Ohjaus on tunnoton ja se keskittää luonnottoman voimakkaasti. Alusta on varsin napakka ja ainakin omaan makuun painavaan autoon sopisi paremmin mukavuuspainotteisempi viritys. Myös ajoavustimet voisivat olla luonteeltaan hienostuneempia, sillä esimerkiksi kaistavahti tekee ajoittain varsin rajun voimakkaita liikkeitä. Välillä se jopa yllättää kuljettajan, joka luulee ajaneensa keskellä kaistaa. Yksi ärsyttävä piirre on kuljettajan edessä olevan pienen mittariston korkeataajuuksinen ääni. Tämä ei kaikkia kuskeja häirinnyt, mutta herkkäkorvaisella ääni on suorastaan läpitunkeva ja todella häiritsevä. Kyseessä ei myöskään ole yksilöongelma, sillä sama ominaisuus on ollut kolmessa autossa. Ihastuttavaa ääntä voit käydä kuuntelemassa Moottori Median Instagram-tilin kohokohdissa. Sähköponin merkittävimmät vahvuudet ovat näyttävä muotoilu ja kokoluokka huomioiden varsin kilpailukykyinen hinta. Jo perusmalli sisältää kattavan varustelun, minkä ansiosta hinta jää sopivasti alle sähköautojen hankintatukirajan. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh Hinta alkaen 48 720 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 720 € Moottori Sähköauto takaveto. Teho 198 kW (269 hv) Vääntö 430 Nm Vääntö 430 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 68 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 115 kW. Toimintamatka 440 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 17,2 kWh (vapaakenttä) Mitat pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 322–1420 l Omamassa: 1993 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?