23.3.2018 Ajoneuvot KymiRing: rataunelma vaatii kipeästi lisämiljoonia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rahoituskuvioiden tulisi olla selvillä jo lähiviikkoina. Iitissä sijaitseva, rakenteilla oleva KymiRing-moottoriurheilukeskus käsittää kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Alueesta kehitetään toiminnallista keskusta erilaisille käyttäjäryhmille.Radalle on luvassa valtion rahaa, mutta sen lisäksi vaaditaan omaa rahoitusta. Sen kerääminen on osoittautunut haastavaksi savotaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiukkasanaisuus jatkuuEtelä-Suomen Sanomat on selvitellyt hankkeen rahoituskuvioita haastattelemalla KymiRing-yhtiön hankejohtaja Timo Pohjolaa – joka on lausunnoissaan varsin niukkasanainen. Pohjola vetoaa siihen, että hankkeen rahoituksesta kerrotaan tiedotteella huhtikuussa.Rahoituskuvioiden selkiytymisellä alkaa olla kiire.”Kiireisintä päätöstä odottaa alueelle rakennettava eritasoliittymä. Samalla valtatie 12:a levennetään ohituskaistatieksi noin viiden kilomerin matkalla. Hinta on noin 17 miljoonaa, josta valtio on luvannut maksaa 14 miljoonaa ja loput Iitti ja Kouvola. Rahoitus on kuitenkin sidottu siihen, että itse ratahanke todella toteutuu”, kirjoittaa Etelä-Suomen Sanomat.KymiRingin olisi tarkoitus isännöidä vuosina 2019–2023 ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaa eli Suomen MotoGP-osakilpailuja.Suunnittelukuvaa KymiRingistä.Rahoituksen piti olla selvillä jo marraskuussaEtelä-Suomen Sanomien uutisessa liikenneministeriön projektijohtaja Lars Westermark kertoo, että alun perin tiehankkeen rahoituksen piti olla selvillä jo viime marraskuussa. Rahoituksen etsimiselle oli kuitenkin annettava lisäaikaa helmikuun loppuun ja vielä kertaalleen tämän kuun loppuun asti, jolloin alustavat urakkasopimukset raukeavat. Jos näin pääsisi käymään, pitäisi urakat kilpailuttaa uudestaan – ja se veisi aikaa arviolta ainakin puoli vuotta.Haastateltu Westermark arvioi, että tarvittaessa liikennejärjestelyt voidaan kesällä 2019 hoitaa myös poikkeusratkaisuin.KymiRingin työmaat elokuussa 2017.Ulkopuolista rahaa tarvitaanUlkopuolinen rahoitus on elinehto mille tahansa isolle hankkeelle. Niin myös KymiRingille.Valtion avustusta KymiRing-yhtiölle on myönnetty kolme miljoonaa euroa, jos yhtiö itse pystyy esittämään omasta takaa 10 miljoonan euron rahoituksen. Valtion tarjous on voimassa tämän vuoden ajan. Yksityistä rahaa on löydyttävä tai koko ratahanke on vaarassa kaatua.KymiRing-yhtiön omistajia ovat AKK Sports oy ja Suomen Moottoriliitto ry, molemmat 31 prosenttia sekä Iitin kunta ja A. Ahlström, kumpikin 19 prosentin osuudella. KymiRing on Etelä-Suomen Sanomien mukaan tiettävästi pyytänyt kaikilta omistajiltaan lisäsijoituksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhdikasta etenemistäRahoituskuvioiden selkiytymistä odottava ratahake on edennyt jopa etuajassa aikataulusta.Viime vuoden heinäkuussa KymiRingin puuhatahot kertoivat hankkeen merkittävästä edistymisestä: KymiRingin ympäristölupapäätös tuli lainvoimaiseksi, kun Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Kouvolan kaupungin ympäristölautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset.Ja elokuun alussa 2017 uutisoitiin, että Suomi isännöi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailuja vuosina 2019–2023 KymiRing-radalla. Ajankohdan varmisti MotoGP-sarjan promoottorin Dorna Sportsin johto Suomen-vierailullaan. Lokakuun alussa saatiin puolestaan tietää, että rakennustyöt ovat pari kuukautta etuajassa.Huiman pitkä takasuora!Kausalassa, Lahden ja Kouvolan välillä sijaitseva Kymiring eroaa vanhemmista moottoriradoistamme, kuten Ahvenistosta, Alastarosta, Botniaringistä, Kemorasta ja Motoparkista, oikeastaan kaikilla mahdollisilla tavoilla – ja edukseen.Rata on nopeampi, pidempi ja leveämpi, sen päällyste ja tasaisuus ovat paremmat, ja turva-alueet laajimmat mahdolliset.KymiRingin takasuora on pitkä – 1,2-kilometrinen. Esimerkiksi F1-sirkuksessa tällä hetkellä pisimpiä edustavan Kiinan GP-radan takasuora on 1,165 kilometrin mittainen!Pituudeltaan ja kierrosajaltaan Kymiring vastaa kutakuinkin Espanjan Barcelonan GP-rataa, joka on tuttu formula ykkösiä seuraaville. Kyseessä on siis aidosti kansainvälisen vertailun kestävä rata.Radan suunnittelussa on pyritty hyödyntämään maaston muotoja. Korkeuseroilla on saatu aikaan luonnollisia katselualueita, minkä ansiosta yleisö näkee autot tai moottoripyörät jopa yli minuutin ajan, kun muilla vastaavilla radoilla ne katoavat näkökentästä keskimäärin jo 8–12 sekunnin jälkeen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen, Arkkitehdit Sankari Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen