23.3.2018 Ajoneuvot KymiRing: rataunelma vaatii kipeästi lisämiljoonia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rahoituskuvioiden tulisi olla selvillä jo lähiviikkoina. Iitissä sijaitseva, rakenteilla oleva KymiRing-moottoriurheilukeskus käsittää kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Alueesta kehitetään toiminnallista keskusta erilaisille käyttäjäryhmille. Radalle on luvassa valtion rahaa, mutta sen lisäksi vaaditaan omaa rahoitusta. Sen kerääminen on osoittautunut haastavaksi savotaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Niukkasanaisuus jatkuu Etelä-Suomen Sanomat on selvitellyt hankkeen rahoituskuvioita haastattelemalla KymiRing-yhtiön hankejohtaja Timo Pohjolaa – joka on lausunnoissaan varsin niukkasanainen. Pohjola vetoaa siihen, että hankkeen rahoituksesta kerrotaan tiedotteella huhtikuussa. Rahoituskuvioiden selkiytymisellä alkaa olla kiire. ”Kiireisintä päätöstä odottaa alueelle rakennettava eritasoliittymä. Samalla valtatie 12:a levennetään ohituskaistatieksi noin viiden kilomerin matkalla. Hinta on noin 17 miljoonaa, josta valtio on luvannut maksaa 14 miljoonaa ja loput Iitti ja Kouvola. Rahoitus on kuitenkin sidottu siihen, että itse ratahanke todella toteutuu”, kirjoittaa Etelä-Suomen Sanomat. KymiRingin olisi tarkoitus isännöidä vuosina 2019–2023 ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaa eli Suomen MotoGP-osakilpailuja. Suunnittelukuvaa KymiRingistä. Rahoituksen piti olla selvillä jo marraskuussa Etelä-Suomen Sanomien uutisessa liikenneministeriön projektijohtaja Lars Westermark kertoo, että alun perin tiehankkeen rahoituksen piti olla selvillä jo viime marraskuussa. Rahoituksen etsimiselle oli kuitenkin annettava lisäaikaa helmikuun loppuun ja vielä kertaalleen tämän kuun loppuun asti, jolloin alustavat urakkasopimukset raukeavat. Jos näin pääsisi käymään, pitäisi urakat kilpailuttaa uudestaan – ja se veisi aikaa arviolta ainakin puoli vuotta. Haastateltu Westermark arvioi, että tarvittaessa liikennejärjestelyt voidaan kesällä 2019 hoitaa myös poikkeusratkaisuin. KymiRingin työmaat elokuussa 2017. Ulkopuolista rahaa tarvitaan Ulkopuolinen rahoitus on elinehto mille tahansa isolle hankkeelle. Niin myös KymiRingille. Valtion avustusta KymiRing-yhtiölle on myönnetty kolme miljoonaa euroa, jos yhtiö itse pystyy esittämään omasta takaa 10 miljoonan euron rahoituksen. Valtion tarjous on voimassa tämän vuoden ajan. Yksityistä rahaa on löydyttävä tai koko ratahanke on vaarassa kaatua. KymiRing-yhtiön omistajia ovat AKK Sports oy ja Suomen Moottoriliitto ry, molemmat 31 prosenttia sekä Iitin kunta ja A. Ahlström, kumpikin 19 prosentin osuudella. KymiRing on Etelä-Suomen Sanomien mukaan tiettävästi pyytänyt kaikilta omistajiltaan lisäsijoituksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vauhdikasta etenemistä Rahoituskuvioiden selkiytymistä odottava ratahake on edennyt jopa etuajassa aikataulusta. Viime vuoden heinäkuussa KymiRingin puuhatahot kertoivat hankkeen merkittävästä edistymisestä: KymiRingin ympäristölupapäätös tuli lainvoimaiseksi, kun Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Kouvolan kaupungin ympäristölautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset. Ja elokuun alussa 2017 uutisoitiin, että Suomi isännöi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailuja vuosina 2019–2023 KymiRing-radalla. Ajankohdan varmisti MotoGP-sarjan promoottorin Dorna Sportsin johto Suomen-vierailullaan. Lokakuun alussa saatiin puolestaan tietää, että rakennustyöt ovat pari kuukautta etuajassa. Huiman pitkä takasuora! Kausalassa, Lahden ja Kouvolan välillä sijaitseva Kymiring eroaa vanhemmista moottoriradoistamme, kuten Ahvenistosta, Alastarosta, Botniaringistä, Kemorasta ja Motoparkista, oikeastaan kaikilla mahdollisilla tavoilla – ja edukseen. Rata on nopeampi, pidempi ja leveämpi, sen päällyste ja tasaisuus ovat paremmat, ja turva-alueet laajimmat mahdolliset. KymiRingin takasuora on pitkä – 1,2-kilometrinen. Esimerkiksi F1-sirkuksessa tällä hetkellä pisimpiä edustavan Kiinan GP-radan takasuora on 1,165 kilometrin mittainen! Pituudeltaan ja kierrosajaltaan Kymiring vastaa kutakuinkin Espanjan Barcelonan GP-rataa, joka on tuttu formula ykkösiä seuraaville. Kyseessä on siis aidosti kansainvälisen vertailun kestävä rata. Radan suunnittelussa on pyritty hyödyntämään maaston muotoja. Korkeuseroilla on saatu aikaan luonnollisia katselualueita, minkä ansiosta yleisö näkee autot tai moottoripyörät jopa yli minuutin ajan, kun muilla vastaavilla radoilla ne katoavat näkökentästä keskimäärin jo 8–12 sekunnin jälkeen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen, Arkkitehdit Sankari Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta