9.9.2022

Kysy autoista: millaisia koristeledivaloja kuorma-auton etuosassa saa olla nykyään?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Pimeässä ja haastavassa kelissä valojen tärkeys korostuu etenkin kuorma-autolla ajettaessa, mutta ihan mitä tahansa valovirityksiä lainsäädäntö ei hyväksy.

Kysymys: Onko nykyisin rekoissa olevat kirkkaat ja keltaiset lisäledivalot sallittuja auton etuosassa? Ja niitä on monesti jopa kymmeniä erillisiä valoja? Myös rekan hytin takaosa on aivan punaisena lisävaloista... Mitä asetukset sanovat moisista "jouluvaloista”? Tulee helposti mieleen Intiassa olevat kuorma-autot, onko otettu mallia niistä? Autot ovat kuin liikkuva joulukuusi...

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää HelppoKatsastus Oy:n kenttäpäällikön, Ilkka Vennon, avustuksella Moottorin pyynnöstä kuorma-auton valoihin liittyviä säädöksiä.

– Sen verran korjaan tuota kysymyksen terminologiaa, että kysyjä tarkoittanee ”rekoilla” kuorma-autoja perävaunuineen. ”Kirkkailla lisäledivaloilla” oletan tarkoitettavan valkoisia valoja, koska keltainen ja punainen väreinä on eritelty erikseen. Termillä ”lisäledivalot” olen olettanut tarkoitettavan koristevaloja – en varsinaisia lisävaloja sanan siinä merkityksessä kuin sitä pääasiassa käytetään.

Jotkut ovat innostuneet koristelemaan kuorma-autonsa keulan ledivaloilla, oli sitten inspiraationa Intia tai vaikka rapakon takaa tuttu ja Suomeenkin rantautunut Coca-Colan joulurekka.

– Joulukuusen näköiset ajoneuvoyhdistelmät ovat pääosin säädösten vastaisia, Vesalainen toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valojen määrä ja sijainti on tarkoin määritelty

Valaisimien sijoitus, -kytkentä ja -lukumäärä säännöt löytyvät E-sääntö 48:sta.  Joitakin erikoisvalaisimia on sitten lisäksi säädetty kansallisesti "automääräyksessä" tai "erikoisvalaisinmääräyksessä".

– Eteenpäin osoittavat keltaiset valot ovat vetoajoneuvon tunnusvalaisimia (ns. rekkavalot). Niiden historia on kirjava. Ovat olleet joskus pakollisiakin ja sitten taas kiellettyjä. Välillä olivat sallittuja vain Venäjälle suuntautuvassa liikenteessä. Nykyisin ovat kansallisesti sallittuja ohjaamon yläosaan asennettuna. Niitä kuuluisi olla enintään kolme kappaletta ja niitä pitäisi käyttää vain perävaunua vedettäessä. Rekkavaloja koskeva ympäripyöreä pykälä on automääräyksessä sivulla 9, tiivistää Vesalainen keltaisista valoista kuorma-autoissa.

– Eteenpäin osoittavat valkoiset valaisimet ovat joko etuvaloja eli parkkivaloja (max 2 kpl) tai äärivaloja (max 4 kpl tai tietyissä raskaissa 6 kpl).  Vastaavia ylimääräisiä valoja palaa myös monessa autossa lisäkaukovalaisimien yhteydessä säädösten vastaisilla sijoituspaikoilla.

Valitettavan tyypillistä on, että myös kaukovalaisimia on sallittua suurempi määrä, joita saisi olla raskaissa ajoneuvoissa enintään 7 kpl. Myös referenssiluku eli kaukovalaisimien valotehosta kertova luku tulee ottaa huomioon. Se on sata, eikä sitä saa ylittää, vaikka valaisimia voisi sallitun määrän perusteella lisätä.

–Takana punaiset valaisimet, joita tässä tarkoitetaan, ovat takavaloja (max 2 kpl tai tietyissä raskaissa 4 kpl) tai äärivalaisimia (max 4 kpl tai tietyissä raskaissa 6 kpl). Joissain tapauksissa yksi takavalaisin voi koostua useammasta valaisimesta kootusta yksiköstä, jolloin polttimoita on enemmän, mutta ne ovat hyvin lähellä toisiaan. Tien päällä tosiaan näkyy paljon suuremmalla valaisinmäärällä varustettuja ajoneuvoja.

Sivulle suunnattujen ruskeankeltaisten sivuvalojen määrää ei ole säädöksissä rajoitettu, eli niitä voi yhdistelmässä olla laillisestikin hyvin paljon, Vesalainen kertoo.

Turvallisuus ennen kaikkea

Hyvä ajovalaistus auttaa ennakoimaan ja välttämään vaaratilanteita, mutta valoja tulisi muistaa myös käyttää oikein. Kirkas lediarsenaali voi häikäistä vastaantulijan ja siten taas aiheuttaa vaaratilanteen. Moni ledituunaaja ei välttämättä ole perillä säädöksistä, eikä niihin tiedettävästi puututa juurikaan.

– Taitaa olla muodostunut maan tavaksi ajatella, että ylimääräiset valaisimet eivät aiheuta haittaa ja siksi säädöksiä ei oikein noudateta, eikä valvota. Tämä on vähän huonoa kehitystä ja rapauttaa muidenkin säädösten noudattamista. Lisäksi tällaiset ajoneuvot kiinnittävät tarpeettoman paljon huomiota hankalissa ajo-olosuhteissa, Vesalainen toteaa.

Kuorma-autojenkin valot tulisi katsastuksessa tarkistaa.

– Katsastuksessa ylimääräisistä valaisimista kuuluu merkitä ajoneuvoille korjauskehotuksia. Sitä en osaa sanoa, miten hyvin tämä todellisuudessa toteutuu. Korjauskehotusten perusteella poliisin olisi helpompi valvoa ylimääräisiä valoja tien päällä – tietysti edellyttäen, että liikenteenvalvontaa tehtäisiin muillakin kuin nopeuskameroilla, Vesalainen pohtii.

Teksti: Sini Ylivakeri  Lähde: HelppoKatsastus Oy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat