3.4.2021

Kysy Autoista: Voinko ajaa ympäri vuoden kesärenkailla?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Kesärengas on lämpimillä keleillä pitävin vaihtoehto, mutta lumi- ja jääolosuhteissa se on yksiselitteisen hengenvaarallinen.

Vastaus otsikon kysymykseen kuuluu: et käytännössä voi. Vaikka uusi, 1. kesäkuuta 2020 voimaan astunut tieliikennelaki periaatteessa sallii kesärenkaiden käytön talvikuukausina, talvirenkaita pitää käyttää marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana aina, jos sää tai keli sitä edellyttävät.

Sellaista talvea, jossa ei olisi talven aikana yhtään liukasta, ei ole vielä Suomessa nähty – eikä varmaankaan tulla, ilmastonmuutoksesta huolimatta, näkemäänkään. Eteen siis tulee väistämättä tilanteita, missä tienpinta on lumen ja jään peittämä, ja tällöin kesärenkailla varustettu auto on syytä jättää parkkiin.

Ruodimme juuri tätä asiaa laajassa rengastestissämme syksyllä 2019, kun uuden tieliikennelain yksityiskohdat oli lyöty lukkoon. Testissä, johon osallistuivat kesärenkaan ohella Keski-Euroopan kitkarengas, niin kutsuttu välikelin rengas, pohjoismainen kitkarengas sekä nastarengas, kesärenkaan vaarallisuus liukkaalla tuli erittäin hyvin esiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jo lähtökohtaisesti kesäkäyttöön

Miksi kesärengas sitten on talvikäyttöön niin kelvoton?

Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu ainoastaan kesäkäyttöön. Se on kumiseokseltaan muita rengastyyppejä kovempi, ja myös runkorakenne on huomattavasti talvirenkaita jäykempi. Niinpä pito jäällä ja lumella on erittäin huono. Viimeksi mainitulla pitoa heikentää vielä sekin, että kesärenkaan kulutuspinnan urat menevät helposti lumesta tukkoon.

Lisäksi on syytä muistaa, että vaikka tie ei olisikaan liukas, jo pelkkä kylmä keli heikentää kesärenkaan ominaisuuksia merkittävästi. Suomessa kesärenkailla ajetaan syksyisin ja keväisin varsin viileissä olosuhteissa, mutta kesärenkaat on yleensä suunniteltu pohjoismaisia keskilämpötiloja lämpimämpiin olosuhteisiin.

Nyrkkisääntönä pidetään, että kesärenkaiden pito-ominaisuudet alkavat heikentyä lämpötilan laskiessa seitsemän asteen alapuolelle. Valmistajakohtaisia eroja toki löytyy, mutta tällöinkin puhutaan vain muutamista asteista, ei pakkasen puolelle venyvistä pito-ominaisuuksista.

Teksti: Jussi Saarinen Grafiikka: Jari Saarentaus

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Luetuimmat