3.4.2021 Ajoneuvot Kysy Autoista: Voinko ajaa ympäri vuoden kesärenkailla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesärengas on lämpimillä keleillä pitävin vaihtoehto, mutta lumi- ja jääolosuhteissa se on yksiselitteisen hengenvaarallinen. Vastaus otsikon kysymykseen kuuluu: et käytännössä voi. Vaikka uusi, 1. kesäkuuta 2020 voimaan astunut tieliikennelaki periaatteessa sallii kesärenkaiden käytön talvikuukausina, talvirenkaita pitää käyttää marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana aina, jos sää tai keli sitä edellyttävät.Sellaista talvea, jossa ei olisi talven aikana yhtään liukasta, ei ole vielä Suomessa nähty – eikä varmaankaan tulla, ilmastonmuutoksesta huolimatta, näkemäänkään. Eteen siis tulee väistämättä tilanteita, missä tienpinta on lumen ja jään peittämä, ja tällöin kesärenkailla varustettu auto on syytä jättää parkkiin.Ruodimme juuri tätä asiaa laajassa rengastestissämme syksyllä 2019, kun uuden tieliikennelain yksityiskohdat oli lyöty lukkoon. Testissä, johon osallistuivat kesärenkaan ohella Keski-Euroopan kitkarengas, niin kutsuttu välikelin rengas, pohjoismainen kitkarengas sekä nastarengas, kesärenkaan vaarallisuus liukkaalla tuli erittäin hyvin esiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJo lähtökohtaisesti kesäkäyttöönMiksi kesärengas sitten on talvikäyttöön niin kelvoton?Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu ainoastaan kesäkäyttöön. Se on kumiseokseltaan muita rengastyyppejä kovempi, ja myös runkorakenne on huomattavasti talvirenkaita jäykempi. Niinpä pito jäällä ja lumella on erittäin huono. Viimeksi mainitulla pitoa heikentää vielä sekin, että kesärenkaan kulutuspinnan urat menevät helposti lumesta tukkoon.Lisäksi on syytä muistaa, että vaikka tie ei olisikaan liukas, jo pelkkä kylmä keli heikentää kesärenkaan ominaisuuksia merkittävästi. Suomessa kesärenkailla ajetaan syksyisin ja keväisin varsin viileissä olosuhteissa, mutta kesärenkaat on yleensä suunniteltu pohjoismaisia keskilämpötiloja lämpimämpiin olosuhteisiin.Nyrkkisääntönä pidetään, että kesärenkaiden pito-ominaisuudet alkavat heikentyä lämpötilan laskiessa seitsemän asteen alapuolelle. Valmistajakohtaisia eroja toki löytyy, mutta tällöinkin puhutaan vain muutamista asteista, ei pakkasen puolelle venyvistä pito-ominaisuuksista.Teksti: Jussi Saarinen Grafiikka: Jari Saarentaus Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?