18.4.2023 Ajoneuvot Linjakas Polestar 4 on merkkinsä nopein, mutta mihin jäi takalasi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 4 on design-vetoisen sähköautomerkin tulkinta suositusta linjakaskattoisesta katumaasturista. Autona luomus asettuu Polestar 2:n ja 3:n väliin kokonsa puolesta. Shanghain autonäyttelyssä esitelty Polestar 4 on uusi linjakaskattoinen katumaasturi. Merkki itse puhuu rohkeasti coupé SUV:stä, joka on tulkittu Polestarin tapaan, mutta ilmeisesti ovien laskeminen ei ole markkinointiosaston vahvuuksia. Polestar 4 asettuu kokonsa puolesta hiljattain esitellyn Polestar 3 -katumaasturin ja tutuksi tulleen Polestar 2 -sedanin väliin. Pituutta nelostähdellä on 4 839 mm ja sillä on pitkähkö ja mielenkiintoinen 2 999 millimetrin akseliväli. Korkeutta on 1 544 mm ja auton leveys peileineen on 2 139 mm. Tavoitteena on ollut rakentaa tilava ja tyköistuva matkustamo lähinnä neljälle matkustajalle. Myös takaistuimet ovat kallistettavia ja niillä on oma tietoviihdejärjestelmän hallintaruutu. Kojelaudassa on 15,4-tuumainen kosketusruutu, joka käyttää Snapdragon Cockpit Platform -pohjaratkaisua ja Android Automotive OS -käyttöjärjestelmää. OTA-päivitykset, Googlen palvelut ja Apple CarPlay kuuluvat asiaan. Lisävarusteena on saatavissa 12 kaiuttimen Harman Kardonin äänentoisto, johon lisätään vielä kaiutin per pääntuki, jos Nappa-varustepaketti on ruksittuna. Mittaristo on 10,2-tuumainen. Tuulilasin heijastusnäytön koko on 14,7 tuumaa ja siinä on erillinen lumitila, joka vaihtaa valkoisen tekstin keltaiseksi lumisia vuodenaikoja ajatellen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lasikatto muttei takalasia Polestar 4:n inspiraationa on toiminut Polestar Precept -konseptiauto, josta on ideatasolla lainattu Polestarin päivittyneet etuvalot ja matkustamo ilman takalasia. Taustapeilistä voi nähdä joko takapenkkiläiset tai kameroiden avulla auton taakse. Mikäli lisävarustelistalta on ruksittu lasikatto, jatkuu se aina takaistuinten kohdalle. Lasikatto on nykytrendin tapaan muutettavissa maitolasiksi sähköisesti. Sisävalaistuksen inspiraationa on toiminut Aurinkokunta ja materiaalivalintojen ideat on saatu urheilutekstiilien teknisistä kankaista. Yhteistyökumppanina kankaissa on toiminut Boråsin tekstiilikorkeakoulu. Uusina ulkoväreinä ovat Storm ja Electron ja sisustavärien kausiuutuus on nimeltään Mist. Takalasista on Polestar 4:ssä vain ääriviivat – olisiko kyseessä varokeino tiukimpia markkina-alueita varten? Ilmanvastusta on vähennetty matalalla keulalla, piilotettavilla ovenkahvoilla, karmittomilla ikkunoilla sekä auton takaosan virtaviivaistamista. Toimenpiteiden seurauksena ilmanvastuskerroin on 0,269. Keulatilaa on 15 litraa ja varsinainen tavaratila on 500 litraa, laajennettavissa aina 1 536 litraan. Pinnan alla Polestar 4 pohjautuu Geelyn SEA-perusrakenteelle ja se on samalla nopein Polestar tähän mennessä. Nelivetoinen kahden moottorin versio on teholtaan 400 kW (544 hv), takavetoisen yhden moottorin version ollessa tasan puolet tästä (200 kW / 272 hv). Nelivetoisena Polestar 4 ennättää 0–100 km/h 3,8 sekunnissa. Myös vääntö tuplautuu takavedon 343 Nm:stä 686 Nm:ään nelivedossa. Toisaalta etumoottoria voidaan nelivedossa lepuuttaa kytkimen avulla. Long Range -akkuversio on bruttokapasiteetiltaan 102 kWh ja nettona 94 kWh. WLTP-toimintamatkatavoite on 600 km takavedolle ja 560 km nelivedolle. Latauksen huipputehot ovat 200 kW (CCS) ja 22 kW (Type 2). Parhaimmillaan 5-80% lataus vie 32 minuuttia. Lämpöpumppu ja V2L-virranotto kuuluvat asiaan ja käytössä on kaksisuuntainen lataus. Vetomassa on 2 000 kg nelivedolle, 1 500 kg takavedolle. Nelivetopainoksessa auton alusta on osin säädettävä ja tarjoaa säätövaraa suorituskyvyn ja mukavuuden väliltä. Alustaakin hienosäätävän Performance Packin myötä etujarrut ovat nelivedossa Brembon toimittamat ja nelimäntäiset, joten Polestar luottaa 4:n Long Range Dual Motorin kykyihin. 2024 Eurooppaan Polestar jatkaa Volvon työtä turvallisuuskehityksen parissa. Turvatyynyjä on jopa yhdeksän, ajoavustimissa yhteistyökumppanina on Mobileye ja autossa on 12 kameraa, yksi tutka ja 12 ultraäänisensoria valvomassa ympärystää. Yksi kameroista valvoo kuljettajan vireystilaa, mutta ei tallenna videota. Polestar 4 saapuu ensimmäisenä Kiinan markkinoille marraskuusta 2023 alkaen. Eurooppaan ja muualle maailmaan auto on saapumassa alkuvuodesta 2024, jolloin autosta kerrotaan myös tarkemmin. Tehtaan arvioima julkistushinta on 60 000 euroa. Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?