21.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LBX – yllättävän selvä ero Toyota Yaris Crossiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen uusi 4,19 metriä pitkä Crossover pistää pohtimaan, mitä kaikkea autolta haluaa – tai tarvitsee. Hyvää: näppärän kokoinen, kokoon nähden hyvät tilat, ohjaamon laatu, neliveto saatavilla. Huonoa: voimalinjan toiminta alhaisella akun varauksella, tavaratilan käytettävyys. Olemme käyneet Lexuksen pienen crossover läpi jo melko tarkkaan sekä ennakkojutussa että tilojen osalta, joten nyt on aika keskittyä ensimmäisiin koeajotuntemuksiin Espanjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokoistaan isomman auton tuntuaJo heti ensi metreiltä on selvää, että Lexus on panostanut auton jalostamiseen. Ei Yaris Cross sekään varsinaisesti menneiden vuosien pikkuautolta tunnu, mutta Lexuksen kohdalla tunnelma on vielä astetta jämäkämpi.Toki myös autojen mitoissa on aavistus eroa, Lexuksen akseliväli on esimerkiksi kaksi senttiä pidempi. Lexus on myös hieman leveämpi, joten myös sen raideleveydet sekä edessä että takana ovat suuremmat. Autojen pohjalevyt ovat tätä nykyä aika joustavia, ne sallivat mallikohtaisen yksilöinnin. Samalle pohjalle on kasattu kuitenkin myös Toyota GR Yaris...Kyse ei ole siis paljon parjatusta ja erityisesti amerikkalaisten harrastamasta badge engineeringstä, jossa saman valmistajan eri merkkiset autot ovat lähes identtisiä keulalla olevaa logoa lukuunottamatta.Ylellisyyden lisääminen ei ole kuitenkaan tehnyt LBX:stä pullukkaa, se painaa varustetasosta riippuen noin 1300 kiloa eli jousitus pääsee vielä suht helpolla. Iskunvaimennuskin on tehty taiten, meno on mukavaa.Kori ei myöskään nyöki tai kallistele aktiivisemmassa ajossa mitenkään pikkuautomaisesti. Kulku on sellaiselta kuin B-segmentin Lexukselta sopii odottaa.Mikä on riittävästi tehoa?Lexus tarjoaa kuskin käyttöön hieman Yaris Crossia enemmän tehoa. Toyotassa on 116 pollea, Lexuksessa 136. Tosin Toyotakin sai hiljattain uudistusten myötä mallistoon myös 130-hevosvoimaisen version.Lexuksessa hevoset jakautuvat melko tasan bensiiniä juovien (67 kW) ja sähköllä kulkevien (69 kW) kesken. Jo numeroista voi päätellä, että sähköllä on iso rooli voimalinjan toiminnassa. Ja sähköhevoset ovat tunnetusti luonteeltaan erilaisia kuin ne perinteiset bensahevoset.Arkiajossa – ja etenkään taajamapyörittelyssä tehon merkitys ei ole kuljettajalle loppujen lopuksi niin suuri. LBX kulkee kevyesti, eikä sitä tarvitse pakottamalla huudattaa vielä moottoritienopeuksissakaan. Fiilis ratin takana ei ole esimerkiksi reilut 30 senttiä pidempään ja kaksilitraisella hybridivoimalinjalla varustettuun Lexus UX:ään verrattuna näin muistituntumalta lopulta kovin suuri.Kyse on loppupeleissä kuitenkin siitä, mitä autolta haluaa ja miten sitä käytetään. LBX on näppärä kaupunkiauto, johon on hieman normaalia pikkuautoa helpompi astua sisään. Istuma-asento on myös hieman pystympi eli kuljettaja tuntee istuvansa hieman isommassa autossa. Silti kuskin paikalla tuntee vielä selvästi ajavansa perinteistä henkilöautoa ei niinkään katumaasturia. Crossover on joillekin kirosana, mutta tässä kohdassa siitä voidaan puhua positiiviseen sävyyn.Ja Lexuksen kohdalla on tietysti puhuttava myös tyylistä. Tässä ainakin allekirjoittaneen mielestä suurin etu on se, ettei LBX:n maski ole niin päällekäyvän näköinen kuin vaikkapa jo mainitussa UX:ssä. LBX:n muodoissa on myös sopivasti pehmeyttä. Kokonaisuus on varsin tasapainoisen näköinen. Ja ohjaamon tyyli on taattua Lexusta, ero Toyotaan on erittäin selvä.Vähällä meneeAjoimme LBX:llä reilut sata kilometriä niin taajamassa, mutkaisilla maanteillä kuin myös pätkän moottoritietä. Auton ajotietokone näytti lenkin päätteeksi kulutuslukemaa 4,4 litraa sadalla kilometrillä, mikä on aika tarkkaan linjassa virallisen arvon kanssa.Ajoimme toki kevyellä kaasujalalla, ja aina vain kuin mahdollista annoimme auton joko rullata tai hyödynsimme jarrutusenergian talteenottoa. Sähkön osuus nousee esiin etenkin taajamissa, jossa autoa kiihdytetään ja jarrutetaan jatkuvasti.Autoilijoiden maailma on muuttunut 10 vuodessa melkoisesti. Sähköautojen määrä on kasvanut varsinkin viime vuosina vauhdilla, ja hybrideistäkin yhä isompi osa on ladattavia. Se on helppo keino pudottaa auton päästögrammoja.LBX:n voimalinja seuraa japanilaisten tuttua logiikkaa. Perushybridi on fiksu vaihtoehto niille, jotka haluavat päästä auton kanssa helpolla. Autossa on varsin pieni yhden kilowattitunnin kokoinen akku. Pelkällä sähköllä ei ajella siis yhteen syssyyn kuin hyvin lyhyitä matkoja. Mutta kun auto lataa aina tilanteen niin salliessa akkua, sähköllä ajetaan kuitenkin takapuolituntumalla yllättävän suuri osuus kokonaismatkasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten kolmipytty istuu Lexukseen?Kolmisylinteriset moottorit ovat tunnetusti iloisesti pöriseviä surriaisia, joissa moottorin värinät on helppo tuntea autoon sisälle. Myös LBX:n kohdalla asiaan perehtynyt huomaa kyllä, että kyseessä on kolmipytty, mutta ero nelisylinteriseen on sen verran pieni, että moni kuski ei välttämättä edes huomaa yhden sylinterin puuttumista. Sähkömoottorin rooli on tässä iso. Tämän huomaa, kun seuraa akun varaustasoa.Täydehköllä akulla voimalinja toimii pääsääntöisesti riittävän pehmeästi – kunhan kuski ei oleta olevansa Kimi Räikkönen Span moottoriradalla. Kun akun varaus putoaa alemmas, eikä sähkömoottori ole tukemassa enää polttomoottoria riittävästi, alkaa voimalinjasta nousta esiin raaempia piirteitä. Kannattaa siis nostaa jalka aina suosiolla kaasupolkimelta, kun ajotilanne vain antaa siihen mahdollisuuden.Ja mielenkiintoista sinänsä, Lexus käyttää nikkelimetallihydridiakkua, kun Toyotassa akkukemiana on litiumioni. Ja hybrideissähän akuston ja sitä myötä myös voimalinjan käytös saattaa muuttua lähivuosina, kun Toyota Motor Corporationin akkuteknologia menee sähköautojen kehityksen myötä eteenpäin. Etenkin Lexuksella tarkkaillaan varmasti tätä tarkasti.Myös vaihteiston toiminnalla on iso merkitys ajomukavuuteen, ja CVT-vaihteistot ovat kehittyneet vuosien varrella huomattavasti. LBX:ssä paketti on hiottu toimimaan varsin miellyttävästi. Vaivaton lienee osuvin sana. Ja aktiivisempaa ajokokemusta haluaville löytyvät luonnollisesti ratista manuaaliset vaihteenvaihtolavat.Helppo ohjastettavaSama vaivaton sana on hyvä sana kuvaamaan myös LBX:n ohjausta. Se tuntuu luontevalta ja myös sopivan tunnokkaalta. Ohjaus ei ole myöskään ylikevyt. Ei LBX herätä varsinaisesti hirveitä haluja lähteä hurjastelemaan kurvitteluteille, mutta ei ohjauksesta noussut lyhyellä koeajolla esiin myöskään moitittavaa. Ja vielä muutama vuosi olisi ollut vaikea kuvitella, että japanilaisten ohjaus alkaa olla itse asiassa parempi kuin monessa niiden eurooppalaisissa kilpailijoissa.Melutasoa on aina vaikea kommentoida ulkomailla suoritetulla koeajolla, koska asfaltin laatu poikkeaa niin paljon kotimaisesta. Mutta korvakuulolla LBX on pikkuautoksi mukavan hiljainen. Ja kuten jo sanoimme, myös moottorin äänet pysyvät normaalisti ajettaessa mukavan vaimeina. Tuulen suhinatkaan eivät nousseet juuri häiritsemään ajoa edes moottoritiellä.Suomeen keväälläPalaamme LBX:n tarkemmin, kunhan ensimmäiset autot saapuvat Suomeen. Ajoimme nyt vain etuvetoista versiota, joten odotamme mielenkiinnolla myös nelivedon testaamista. Se on kuitenkin Suomen olosuhteissa aina mielenkiintoinen vaihtoehto – ja etenkään pikkuautoluokassa niitä ei ole liikaa tarjolla.Kaiken kaikkiaan LBX on mielenkiintoinen tulokas pikkuautojen luokkaan. Sen suorin kilpailija on Audi Q2, joka on jäämässä pian eläkkeelle. Myös DS3 on saman oloinen auto, mutta se on tarjolla vain täyssähköisenä. Sama pätee Volvo EX30:een.Lexukselle on siis olemassa selvä markkinarako. Suomessa vain arvokkaammat pikkuautot ovat haasteellisempia myydä kuin muualla urbanisoituneemmassa Euroopassa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lexus LBX Hinta alkaen 34 989 euroa Moottori Hybridi, 1490 cm3 3-sylinterinen bensamoottori, portaaton automaattivaihteisto, etu- tai neliveto Teho Polttomoottori 67 kW (91 hv) / 5500 r/min Sähkömoottori 69 kW (94 hv) Yhteisteho 100 kW (136 hv) Vääntö Polttomoottori 120 Nm / 3600–4800 r/min Sähkömoottori 185 Nm Maksimivääntö 185 Nm WLTP-kulutus 4,4–5,0 l/100 km CO2-päästöt 100–113 g/km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2–9,6 s Huippunopeus 170 km/h Mitat pituus: 4190 mm, leveys: 1825 mm, korkeus: 1560 mm, akseliväli: 2580 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä