5.6.2023

Lexus laajentaa odotetusti alaspäin – uusi LBX on varsin herkullisesti kuorrutettu Yaris Cross

Lexuksen pienin tuotantomalli koskaan suuntautuu Eurooppaan 100-kilowattisena hybridinä. LBX saa muun muassa UX:n tuntumaan todella isolta autolta.

Lexuksen avauksesta B-segmentissä huhuttiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2021. Menihän siinä lopulta kaksi vuotta, mutta nyt "baby-Lexus" on tosiasia. Tuotanto alkaa loppuvuodesta, myynti puolestaan vasta ensi vuonna, ja vähän tuonnempana saamme tietää LBX:n mukana koko Lexus-malliston uuden lähtöhinnan.

LBX perustuu teknisesti Toyota Yaris Crossiin eli mitoissa liikutaan pikkuautoluokan tuntumassa. Auto on 4,19 metriä pitkä ja 1,825 metriä leveä, akselivälin ollessa 2,58 metriä. LBX on täten peräti 30 senttimetriä lyhyempi kuin tähän asti malliston kompaktein, UX. Erilaiset korimuodot ovat kuitenkin venyttäneet LBX:n äärimittoja aivan hienoisesti Yaris Crossia pidemmälle.

Autolle voisi etsiä erityyppisiä premiumkilpailijoita vaikkapa Audi Q2:sta tai Mazda CX-30:sta, mutta Lexus on kumpaakin esimerkkiä hieman pienempi. Pääsuunnittelija Kunihiko Endohin sanojen mukaan LBX:ssä on ollut "tavoitteena haastaa premiumautojen perinteinen konsepti".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmipyttyinen hybridi

Jos LBX on kokomielessä malliston lähtöpäätä, sitä se on myös voimalinjansa puolesta. LBX kulkee aina samalla hybridivoimalinjalla, jonka saa sekä etu- että nelivetoisena. LBX ei siis poikkeuksellisesti saa mitään numeroyhdistelmää nimensä jatkeeksi. Sanoista "Lexus Breakthrough Crossover" juontuva mallinimi on muuten myös ensimmäinen laatuaan kolmikirjaiminen sitten itse LFA:n.

LBX:n hybridivoimalinja perustuu saman 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin ympärille kuin Yaris Crossinkin, mutta järjestelmäteho on nostettu 85:stä 100:aan kilowattiin eli 136 hevosvoimaan. Vääntömomenttia irtoaa 185 newtonmetrin edestä. Lisäksi auton Bi-Polar -nikkelimetallihydridiakku on Yaris Crossin litiumioniakkua tehokkaampi. Toyota on täyshybrideissään siirtymässä muun muassa kestävyyssyistä yhä enemmän takaisin nikkeliakkuihin.

Jonkin verran sisarmalliin nähden kasvaneet voimavarat näkyvät LBX:ssä ainakin parantuneina kiihtyvyyslukemina (0 - 100 km/h 9,2 sekuntia), ja Lexus on varmasti Toyotaa hieman turvallisempi esimerkiksi maanteiden ohitustilanteissa. Lexus myös vetää täyden 750 kilon jarrutonta perävaunua, siinä missä Yaris Crossille luvataan 200 kiloa vähemmän. Jarrullisena perävaunumassa on LBX:ssä sama 750 kiloa.

Tunnelmia laidasta laitaan

Lexus tulee tarjoamaan LBX:ää perusmallina, joka kirjataan hinnastoon alkaen-malliksi arviolta 35 000 eurolla (+- joitain tuhansia), kunhan myynti pääsee alkamaan.

Perusmallin lisäksi LBX saa neljä eri malliversiota, jotka pohjaavat tunnelmatiloihin, ja auttavat auton personoinnissa, mikä on tärkeää kun on kyse premiumimagon luomisesta. Mikäli pikku-Lexukseltaan mielii klassisempaa hienostuneisuutta, kannattaa kääntyä malliversioiden "Elegant" ja "Relax" puoleen, kun taas kaksiväriset "Emotion" ja "Cool" viittaavat enemmän urheilulliseen suuntaan.

LBX Relax

Omaa asennetta

Kuten nimikin antaa ymmärtää, Lexus laskee paljon LBX:n varaan Euroopassa, jossa sen myynti on ollut viime aikoina laskusuuntaista. LBX:n pitää siis kunnolla erottua edukseen etenkin Yaris Crossista sekä toki myös muista premium-segmentin B-SUV:eista.

Euroopassa suunniteltu ja oletettavasti Yaris Crossin rinnalla Ranskassa valmistettava LBX erottuu massasta erityisesti muotoilullaan. Lexus kutsuu uudenlaista keulailmettä nimellä ”Resolute Look”. Lexuksen design-osaston johtajan Koichi Suga sanoin: “Me purimme spindle grille -ilmeen osiin ja onnistuimme luomaan uudenlaisen keulan muotoilun, joka on yhtä aikaa täysin erilainen kuin muut mutta silti tunnistettavissa välittömästi Lexukseksi.”

Lexus on pyrkinyt keventämään auton koria, ja LBX on tässä autoluokassa harvinaisella tavalla saanut esimerkiksi alumiinisen konepellin. Auton omamassa onkin varsin siedettävä 1 280 kiloa.

Sisällä premiumia ovat ilme, materiaalit sekä varusteet. Kojelautanäkymä on nyky-Lexuksille hyvin ominainen, joskin LBX:n pieni koko näkyy paikoin mittasuhteissa. Kuljettaja katselee 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa sekä valinnaisvarusteena myös HUD-näyttöä. Keskeltä löytyy 9,8 tuuman tietoviihdenäyttö liitettävyyksineen. Varusteet kattavat lisäksi muun muassa Mark Levinsonin 13 kaiuttimen äänentoistosetin.

Ilmoitetusti 335 litraan ja siten Yaris Crossia pienemmäksi jäävä tavaratila saattaa koitua joillekin ostajaehdokkaille kompastuskiveksi. Toisaalta ei B-SUV:eja yleensä varsinaisesti tilan perusteella hankitakaan.

Saataville tulee myös L-aniliini -nahkaverhoilu, joka on tässä tapauksessa Lexus-malliston lähtö- ja yläpään herkkua, sillä LBX:n ohella sitä löytyy vain LS -lippulaivasedanista.

Tähän liittyen, Lexus esittelee LBX:n myynnin aloituksen yhteydessä uuden Lexus Bespoke Build -yksilöintipalvelun lukuisine räätälöintivaihtoehtoineen. Palvelu mahdollistaa esimerkiksi turvavöiden värin sekä istuimien ja ovipaneelien tehostetikkauksien värin ja tyylin valinnan juuri omannäköisiksi.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat