Lexus UX sai uudistui ja sai lisää kipinöitä tuotantolinjalleen
Harvemmin kevyissä elinkaaripäivityksissä kajotaan niin syvälle, kuin Lexus UX:n kohdalla. Sopivaa uudistusta tulee myös tietoviihdepuoleen sekä keskikonsoliin.
UX eli Urban Explorer uudistuu nyt noin kolmen ja puolen vuoden tuotantoiässä. Lexus päivittää crossovereistaan siroimman vastaamaan merkin nykylinjaa, inspiraationaan erityisesti uusi NX. UX ei ole mikään kovin vanha malli, joten uudistuskohteita on ollut maltillisesti, mutta vähän siellä ja täällä. Uudistettu UX tulee myyntiin kesällä, eli ihan pian.
Aloitetaan sieltä syvästä päästä, eli korin jäykkyydestä. Sen parantamiseksi koriin on lisätty 20 uutta hitsauspistettä sivuovien ja takaluukun aukeamiskohtiin. Tuotantolinjalla Miyawakassa siis kipinöi entistä enemmän. F Sport Design on uusi lisä UX 250h:n tyylitarjontaan, mutta F Sport -malliversio on saanut Yamahalta sen suorituskykyluonteeseen sopivat iskunvaimentimet.
Auto on käynyt myös ikään kuin uudelleen testiohjelmaa läpi. Siinä kaikki keskeinen ajamista ja hallintaa koskeva on testattu toimivaksi ja osin myös paranneltu.
Uutta järjestystä kojelautaan
Keskikonsolin toimintoja on ajateltu uudelleen käytännöllisyyden ja käyttäjätarpeiden nimissä. Esimerkiksi penkinlämmittimien napit on siirretty eri paikkaan, ja tilalle on saatu kaksi uutta USB-latauspistettä. Lexuksen jo vuosia sitten alkuperäisessä NX:ssä lanseeraama langaton puhelimen latauspiste on kasvanut kokoa, ja ristiriitoja herättänyt kosketuslevy on poistunut takavasemmalle.
Uudet kosketusnäytöt tulevat tarjolle 8- ja 12,3-tuumaisina. Niissä on aikaisempaa parempi resoluutio, ja tietoviihdejärjestelmä ottaa trendikkäästi vastaan niin kutsuttuja over-the-air- eli langattomia päivityksiä. Näytöillä näkyy niin ikään panoraamakuvaa auton nurkkiin asetetuista kameroista, jotka ovat muuten nekin parkkitutkien tavoin päivittyneet. Digitaalinen avain eli älypuhelinsovelluksen toimiminen avaimena on myös uusi juttu UX:ssä.