3.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-30 Hybrid – Katumaasturin viitta harteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-30 on käytännössä katumaasturiversio Mazda 3 -mallista, ne jakavat myös hyvin paljon samaa tekniikkaa. Hyvää: Ulkonäkö, ajettavuus, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: Lievä suuntavakauden puute. Otetaan yksi Mazda 3, korotetaan sitä hieman, lyhennetään samalla hieman pituutta sekä akseliväliä – ja saadaan yksi Mazda CX-30.Mazda CX-30 on kuin katumaasturin viitan päälle pukenut Mazda 3. Sen lisäksi, että autot ovat muotokieleltään hyvin samanlaiset, ne myös jakavat tekniikkaa hyvin paljon keskenään. Mazda 3:n palkitun muotoilun tavoin myös CX-30:n muotoilu toimii erinomaisesti, auto on kaunis katseltava, siinä on tyylipuhdasta muotoilua yhdistettynä Mazdalle ominaisiin piirteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridillä jarrutusenergia talteenKatumaasturilookia Mazda CX-30:een on tuotu lisäämällä pyöränkaariin muovilistat, niin sanotut seikkailumuovit. Koeajettu CX-30 oli etuvetoinen, mutta muutaman tuhannen euron lisähintaan mallin saa myös parempaa etenemis- ja vetokykyä nelivedon muodossa.Koeajossa ollut Mazda CX-30 on kevythybridi, autossa on 2-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin lisäksi kevythybriditekniikkaa, joka kerää talteen jarrutusenergiaa ja jakaa sitä sitten auton sähkölaitteille, joka puolestaan pienentää polttoaineenkulutusta. Hybriditekniikan toiminta on käytännössä huomaamatonta, sen eri toimintavaiheita ei huomaa mitenkään, jollei sitä seuraa kojelaudan päällä olevasta näytöstä eikä hybridin toiminta taustalla vaikuta ajokokemukseen millään tavalla.Moottoriin pientä päivitystäBensiinimoottoreissaan Mazda luottaa korkeampaan puristuspaineeseen, jonka ansiosta moottorin hyötysuhde paranee ja polttoaineen kulutus pienenee. Mazdan bensiinimoottoreissa ei käytetä turboa. Mazdan 2-litrainen bensiinimoottori on saanut tälle vuodelle päivityksen. Tehoa on tullut muutama kilowatti lisää ja vääntöä 16 newtonia. Moottorissa ihailtavaa on sen sitkeys, se jaksaa viedä autoa hyvin eteenpäin, ja mikä hyvää, tekemättä siitä esimerkiksi äänimaailman puolesta ”sen isompaa numeroa”. Äänimaailman hienostuneisuus on kehitystyön tulosta ja nimenomaan yksi mallipäivitys tälle vuodelle, sillä moottorin äänimaailmaan on tehty parannuksia imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla.Hyvää ajettavuuttaAjettavuus on CX-30:ssä kohdallaan, vaikkakin suoralla tiellä ohjaus hakee hieman, mutta ei niin paljoa, että se häiritsisi valtavasti. Ohjaustuntuma on muuten CX-30:ssä varsin luonnollinen ja tunnokas. Kuljettajan ergonomia toimii erinomaisesti ja hallintalaitteet ovat paikallaan. Vaikka kysymyksessä on katumaasturin viitan päälle pukenut crossover, sen ajettavuus on hyvin henkilöautomainen.Mazda ei ole laittanut infotainmentin keskukseksi kosketusnäyttöä, vaan kojelaudan päällä olevan näytön toimintoja hallitaan keskikonsolin painikkeista ja kiekosta. Hyvä niin, sillä tämä toimii myös erinomaisesti. Tiloiltaan Mazda CX-30 Hybrid on runsas, takana on tilaa hyvin ja edessä istutaan isokokoisen keskikonsolin hallitsemassa tunnelmassa. Tavaratila CX-30:ssä on huomattavasti isompi kuin Mazda 3:n hatchback-versiossa, mutta kuormauskynnys vaivaa hieman CX-30 -mallissakin. Muutenkin CX-30:stä tulee isomman auton fiilis, korkeus tekee siihen isomman auton tuntua, vaikka auto on Mazda 3:a hieman lyhyempi.CX-30 on Mazdan muunkin malliston tapaan silmää miellyttävä ja hyvin viimeistelty auto. Mazda haluaa myös tällä mallilla viestittää sitä, että se on oikeasti premium-luokan autoja tarjoava autovalmistaja, vaikka sitä ei aina sellaiseksi mielletä.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Blackout Edition AT Hinta alkaen 40 084 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 001 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v automaatti, etuveto. Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?