5.6.2023 Ajoneuvot Lexus laajentaa odotetusti alaspäin – uusi LBX on varsin herkullisesti kuorrutettu Yaris Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen pienin tuotantomalli koskaan suuntautuu Eurooppaan 100-kilowattisena hybridinä. LBX saa muun muassa UX:n tuntumaan todella isolta autolta. Lexuksen avauksesta B-segmentissä huhuttiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2021. Menihän siinä lopulta kaksi vuotta, mutta nyt "baby-Lexus" on tosiasia. Tuotanto alkaa loppuvuodesta, myynti puolestaan vasta ensi vuonna, ja vähän tuonnempana saamme tietää LBX:n mukana koko Lexus-malliston uuden lähtöhinnan. LBX perustuu teknisesti Toyota Yaris Crossiin eli mitoissa liikutaan pikkuautoluokan tuntumassa. Auto on 4,19 metriä pitkä ja 1,825 metriä leveä, akselivälin ollessa 2,58 metriä. LBX on täten peräti 30 senttimetriä lyhyempi kuin tähän asti malliston kompaktein, UX. Erilaiset korimuodot ovat kuitenkin venyttäneet LBX:n äärimittoja aivan hienoisesti Yaris Crossia pidemmälle. Autolle voisi etsiä erityyppisiä premiumkilpailijoita vaikkapa Audi Q2:sta tai Mazda CX-30:sta, mutta Lexus on kumpaakin esimerkkiä hieman pienempi. Pääsuunnittelija Kunihiko Endohin sanojen mukaan LBX:ssä on ollut "tavoitteena haastaa premiumautojen perinteinen konsepti". Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmipyttyinen hybridi Jos LBX on kokomielessä malliston lähtöpäätä, sitä se on myös voimalinjansa puolesta. LBX kulkee aina samalla hybridivoimalinjalla, jonka saa sekä etu- että nelivetoisena. LBX ei siis poikkeuksellisesti saa mitään numeroyhdistelmää nimensä jatkeeksi. Sanoista "Lexus Breakthrough Crossover" juontuva mallinimi on muuten myös ensimmäinen laatuaan kolmikirjaiminen sitten itse LFA:n. LBX:n hybridivoimalinja perustuu saman 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin ympärille kuin Yaris Crossinkin, mutta järjestelmäteho on nostettu 85:stä 100:aan kilowattiin eli 136 hevosvoimaan. Vääntömomenttia irtoaa 185 newtonmetrin edestä. Lisäksi auton Bi-Polar -nikkelimetallihydridiakku on Yaris Crossin litiumioniakkua tehokkaampi. Toyota on täyshybrideissään siirtymässä muun muassa kestävyyssyistä yhä enemmän takaisin nikkeliakkuihin. Jonkin verran sisarmalliin nähden kasvaneet voimavarat näkyvät LBX:ssä ainakin parantuneina kiihtyvyyslukemina (0 - 100 km/h 9,2 sekuntia), ja Lexus on varmasti Toyotaa hieman turvallisempi esimerkiksi maanteiden ohitustilanteissa. Lexus myös vetää täyden 750 kilon jarrutonta perävaunua, siinä missä Yaris Crossille luvataan 200 kiloa vähemmän. Jarrullisena perävaunumassa on LBX:ssä sama 750 kiloa. Tunnelmia laidasta laitaan Lexus tulee tarjoamaan LBX:ää perusmallina, joka kirjataan hinnastoon alkaen-malliksi arviolta 35 000 eurolla (+- joitain tuhansia), kunhan myynti pääsee alkamaan. Perusmallin lisäksi LBX saa neljä eri malliversiota, jotka pohjaavat tunnelmatiloihin, ja auttavat auton personoinnissa, mikä on tärkeää kun on kyse premiumimagon luomisesta. Mikäli pikku-Lexukseltaan mielii klassisempaa hienostuneisuutta, kannattaa kääntyä malliversioiden "Elegant" ja "Relax" puoleen, kun taas kaksiväriset "Emotion" ja "Cool" viittaavat enemmän urheilulliseen suuntaan. LBX Relax Omaa asennetta Kuten nimikin antaa ymmärtää, Lexus laskee paljon LBX:n varaan Euroopassa, jossa sen myynti on ollut viime aikoina laskusuuntaista. LBX:n pitää siis kunnolla erottua edukseen etenkin Yaris Crossista sekä toki myös muista premium-segmentin B-SUV:eista. Euroopassa suunniteltu ja oletettavasti Yaris Crossin rinnalla Ranskassa valmistettava LBX erottuu massasta erityisesti muotoilullaan. Lexus kutsuu uudenlaista keulailmettä nimellä ”Resolute Look”. Lexuksen design-osaston johtajan Koichi Suga sanoin: “Me purimme spindle grille -ilmeen osiin ja onnistuimme luomaan uudenlaisen keulan muotoilun, joka on yhtä aikaa täysin erilainen kuin muut mutta silti tunnistettavissa välittömästi Lexukseksi.” Lexus on pyrkinyt keventämään auton koria, ja LBX on tässä autoluokassa harvinaisella tavalla saanut esimerkiksi alumiinisen konepellin. Auton omamassa onkin varsin siedettävä 1 280 kiloa. Sisällä premiumia ovat ilme, materiaalit sekä varusteet. Kojelautanäkymä on nyky-Lexuksille hyvin ominainen, joskin LBX:n pieni koko näkyy paikoin mittasuhteissa. Kuljettaja katselee 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa sekä valinnaisvarusteena myös HUD-näyttöä. Keskeltä löytyy 9,8 tuuman tietoviihdenäyttö liitettävyyksineen. Varusteet kattavat lisäksi muun muassa Mark Levinsonin 13 kaiuttimen äänentoistosetin. Ilmoitetusti 335 litraan ja siten Yaris Crossia pienemmäksi jäävä tavaratila saattaa koitua joillekin ostajaehdokkaille kompastuskiveksi. Toisaalta ei B-SUV:eja yleensä varsinaisesti tilan perusteella hankitakaan. Saataville tulee myös L-aniliini -nahkaverhoilu, joka on tässä tapauksessa Lexus-malliston lähtö- ja yläpään herkkua, sillä LBX:n ohella sitä löytyy vain LS -lippulaivasedanista. Tähän liittyen, Lexus esittelee LBX:n myynnin aloituksen yhteydessä uuden Lexus Bespoke Build -yksilöintipalvelun lukuisine räätälöintivaihtoehtoineen. Palvelu mahdollistaa esimerkiksi turvavöiden värin sekä istuimien ja ovipaneelien tehostetikkauksien värin ja tyylin valinnan juuri omannäköisiksi. Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe