5.6.2023 Ajoneuvot Lexus laajentaa odotetusti alaspäin – uusi LBX on varsin herkullisesti kuorrutettu Yaris Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen pienin tuotantomalli koskaan suuntautuu Eurooppaan 100-kilowattisena hybridinä. LBX saa muun muassa UX:n tuntumaan todella isolta autolta. Lexuksen avauksesta B-segmentissä huhuttiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2021. Menihän siinä lopulta kaksi vuotta, mutta nyt "baby-Lexus" on tosiasia. Tuotanto alkaa loppuvuodesta, myynti puolestaan vasta ensi vuonna, ja vähän tuonnempana saamme tietää LBX:n mukana koko Lexus-malliston uuden lähtöhinnan.LBX perustuu teknisesti Toyota Yaris Crossiin eli mitoissa liikutaan pikkuautoluokan tuntumassa. Auto on 4,19 metriä pitkä ja 1,825 metriä leveä, akselivälin ollessa 2,58 metriä. LBX on täten peräti 30 senttimetriä lyhyempi kuin tähän asti malliston kompaktein, UX. Erilaiset korimuodot ovat kuitenkin venyttäneet LBX:n äärimittoja aivan hienoisesti Yaris Crossia pidemmälle.Autolle voisi etsiä erityyppisiä premiumkilpailijoita vaikkapa Audi Q2:sta tai Mazda CX-30:sta, mutta Lexus on kumpaakin esimerkkiä hieman pienempi. Pääsuunnittelija Kunihiko Endohin sanojen mukaan LBX:ssä on ollut "tavoitteena haastaa premiumautojen perinteinen konsepti".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmipyttyinen hybridiJos LBX on kokomielessä malliston lähtöpäätä, sitä se on myös voimalinjansa puolesta. LBX kulkee aina samalla hybridivoimalinjalla, jonka saa sekä etu- että nelivetoisena. LBX ei siis poikkeuksellisesti saa mitään numeroyhdistelmää nimensä jatkeeksi. Sanoista "Lexus Breakthrough Crossover" juontuva mallinimi on muuten myös ensimmäinen laatuaan kolmikirjaiminen sitten itse LFA:n.LBX:n hybridivoimalinja perustuu saman 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin ympärille kuin Yaris Crossinkin, mutta järjestelmäteho on nostettu 85:stä 100:aan kilowattiin eli 136 hevosvoimaan. Vääntömomenttia irtoaa 185 newtonmetrin edestä. Lisäksi auton Bi-Polar -nikkelimetallihydridiakku on Yaris Crossin litiumioniakkua tehokkaampi. Toyota on täyshybrideissään siirtymässä muun muassa kestävyyssyistä yhä enemmän takaisin nikkeliakkuihin.Jonkin verran sisarmalliin nähden kasvaneet voimavarat näkyvät LBX:ssä ainakin parantuneina kiihtyvyyslukemina (0 - 100 km/h 9,2 sekuntia), ja Lexus on varmasti Toyotaa hieman turvallisempi esimerkiksi maanteiden ohitustilanteissa. Lexus myös vetää täyden 750 kilon jarrutonta perävaunua, siinä missä Yaris Crossille luvataan 200 kiloa vähemmän. Jarrullisena perävaunumassa on LBX:ssä sama 750 kiloa.Tunnelmia laidasta laitaanLexus tulee tarjoamaan LBX:ää perusmallina, joka kirjataan hinnastoon alkaen-malliksi arviolta 35 000 eurolla (+- joitain tuhansia), kunhan myynti pääsee alkamaan.Perusmallin lisäksi LBX saa neljä eri malliversiota, jotka pohjaavat tunnelmatiloihin, ja auttavat auton personoinnissa, mikä on tärkeää kun on kyse premiumimagon luomisesta. Mikäli pikku-Lexukseltaan mielii klassisempaa hienostuneisuutta, kannattaa kääntyä malliversioiden "Elegant" ja "Relax" puoleen, kun taas kaksiväriset "Emotion" ja "Cool" viittaavat enemmän urheilulliseen suuntaan.LBX RelaxOmaa asennettaKuten nimikin antaa ymmärtää, Lexus laskee paljon LBX:n varaan Euroopassa, jossa sen myynti on ollut viime aikoina laskusuuntaista. LBX:n pitää siis kunnolla erottua edukseen etenkin Yaris Crossista sekä toki myös muista premium-segmentin B-SUV:eista.Euroopassa suunniteltu ja oletettavasti Yaris Crossin rinnalla Ranskassa valmistettava LBX erottuu massasta erityisesti muotoilullaan. Lexus kutsuu uudenlaista keulailmettä nimellä ”Resolute Look”. Lexuksen design-osaston johtajan Koichi Suga sanoin: “Me purimme spindle grille -ilmeen osiin ja onnistuimme luomaan uudenlaisen keulan muotoilun, joka on yhtä aikaa täysin erilainen kuin muut mutta silti tunnistettavissa välittömästi Lexukseksi.”Lexus on pyrkinyt keventämään auton koria, ja LBX on tässä autoluokassa harvinaisella tavalla saanut esimerkiksi alumiinisen konepellin. Auton omamassa onkin varsin siedettävä 1 280 kiloa. Sisällä premiumia ovat ilme, materiaalit sekä varusteet. Kojelautanäkymä on nyky-Lexuksille hyvin ominainen, joskin LBX:n pieni koko näkyy paikoin mittasuhteissa. Kuljettaja katselee 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa sekä valinnaisvarusteena myös HUD-näyttöä. Keskeltä löytyy 9,8 tuuman tietoviihdenäyttö liitettävyyksineen. Varusteet kattavat lisäksi muun muassa Mark Levinsonin 13 kaiuttimen äänentoistosetin.Ilmoitetusti 335 litraan ja siten Yaris Crossia pienemmäksi jäävä tavaratila saattaa koitua joillekin ostajaehdokkaille kompastuskiveksi. Toisaalta ei B-SUV:eja yleensä varsinaisesti tilan perusteella hankitakaan.Saataville tulee myös L-aniliini -nahkaverhoilu, joka on tässä tapauksessa Lexus-malliston lähtö- ja yläpään herkkua, sillä LBX:n ohella sitä löytyy vain LS -lippulaivasedanista.Tähän liittyen, Lexus esittelee LBX:n myynnin aloituksen yhteydessä uuden Lexus Bespoke Build -yksilöintipalvelun lukuisine räätälöintivaihtoehtoineen. Palvelu mahdollistaa esimerkiksi turvavöiden värin sekä istuimien ja ovipaneelien tehostetikkauksien värin ja tyylin valinnan juuri omannäköisiksi.Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?