5.6.2023 Ajoneuvot Lexus laajentaa odotetusti alaspäin – uusi LBX on varsin herkullisesti kuorrutettu Yaris Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen pienin tuotantomalli koskaan suuntautuu Eurooppaan 100-kilowattisena hybridinä. LBX saa muun muassa UX:n tuntumaan todella isolta autolta. Lexuksen avauksesta B-segmentissä huhuttiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2021. Menihän siinä lopulta kaksi vuotta, mutta nyt "baby-Lexus" on tosiasia. Tuotanto alkaa loppuvuodesta, myynti puolestaan vasta ensi vuonna, ja vähän tuonnempana saamme tietää LBX:n mukana koko Lexus-malliston uuden lähtöhinnan.LBX perustuu teknisesti Toyota Yaris Crossiin eli mitoissa liikutaan pikkuautoluokan tuntumassa. Auto on 4,19 metriä pitkä ja 1,825 metriä leveä, akselivälin ollessa 2,58 metriä. LBX on täten peräti 30 senttimetriä lyhyempi kuin tähän asti malliston kompaktein, UX. Erilaiset korimuodot ovat kuitenkin venyttäneet LBX:n äärimittoja aivan hienoisesti Yaris Crossia pidemmälle.Autolle voisi etsiä erityyppisiä premiumkilpailijoita vaikkapa Audi Q2:sta tai Mazda CX-30:sta, mutta Lexus on kumpaakin esimerkkiä hieman pienempi. Pääsuunnittelija Kunihiko Endohin sanojen mukaan LBX:ssä on ollut "tavoitteena haastaa premiumautojen perinteinen konsepti".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmipyttyinen hybridiJos LBX on kokomielessä malliston lähtöpäätä, sitä se on myös voimalinjansa puolesta. LBX kulkee aina samalla hybridivoimalinjalla, jonka saa sekä etu- että nelivetoisena. LBX ei siis poikkeuksellisesti saa mitään numeroyhdistelmää nimensä jatkeeksi. Sanoista "Lexus Breakthrough Crossover" juontuva mallinimi on muuten myös ensimmäinen laatuaan kolmikirjaiminen sitten itse LFA:n.LBX:n hybridivoimalinja perustuu saman 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin ympärille kuin Yaris Crossinkin, mutta järjestelmäteho on nostettu 85:stä 100:aan kilowattiin eli 136 hevosvoimaan. Vääntömomenttia irtoaa 185 newtonmetrin edestä. Lisäksi auton Bi-Polar -nikkelimetallihydridiakku on Yaris Crossin litiumioniakkua tehokkaampi. Toyota on täyshybrideissään siirtymässä muun muassa kestävyyssyistä yhä enemmän takaisin nikkeliakkuihin.Jonkin verran sisarmalliin nähden kasvaneet voimavarat näkyvät LBX:ssä ainakin parantuneina kiihtyvyyslukemina (0 - 100 km/h 9,2 sekuntia), ja Lexus on varmasti Toyotaa hieman turvallisempi esimerkiksi maanteiden ohitustilanteissa. Lexus myös vetää täyden 750 kilon jarrutonta perävaunua, siinä missä Yaris Crossille luvataan 200 kiloa vähemmän. Jarrullisena perävaunumassa on LBX:ssä sama 750 kiloa.Tunnelmia laidasta laitaanLexus tulee tarjoamaan LBX:ää perusmallina, joka kirjataan hinnastoon alkaen-malliksi arviolta 35 000 eurolla (+- joitain tuhansia), kunhan myynti pääsee alkamaan.Perusmallin lisäksi LBX saa neljä eri malliversiota, jotka pohjaavat tunnelmatiloihin, ja auttavat auton personoinnissa, mikä on tärkeää kun on kyse premiumimagon luomisesta. Mikäli pikku-Lexukseltaan mielii klassisempaa hienostuneisuutta, kannattaa kääntyä malliversioiden "Elegant" ja "Relax" puoleen, kun taas kaksiväriset "Emotion" ja "Cool" viittaavat enemmän urheilulliseen suuntaan.LBX RelaxOmaa asennettaKuten nimikin antaa ymmärtää, Lexus laskee paljon LBX:n varaan Euroopassa, jossa sen myynti on ollut viime aikoina laskusuuntaista. LBX:n pitää siis kunnolla erottua edukseen etenkin Yaris Crossista sekä toki myös muista premium-segmentin B-SUV:eista.Euroopassa suunniteltu ja oletettavasti Yaris Crossin rinnalla Ranskassa valmistettava LBX erottuu massasta erityisesti muotoilullaan. Lexus kutsuu uudenlaista keulailmettä nimellä ”Resolute Look”. Lexuksen design-osaston johtajan Koichi Suga sanoin: “Me purimme spindle grille -ilmeen osiin ja onnistuimme luomaan uudenlaisen keulan muotoilun, joka on yhtä aikaa täysin erilainen kuin muut mutta silti tunnistettavissa välittömästi Lexukseksi.”Lexus on pyrkinyt keventämään auton koria, ja LBX on tässä autoluokassa harvinaisella tavalla saanut esimerkiksi alumiinisen konepellin. Auton omamassa onkin varsin siedettävä 1 280 kiloa. Sisällä premiumia ovat ilme, materiaalit sekä varusteet. Kojelautanäkymä on nyky-Lexuksille hyvin ominainen, joskin LBX:n pieni koko näkyy paikoin mittasuhteissa. Kuljettaja katselee 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa sekä valinnaisvarusteena myös HUD-näyttöä. Keskeltä löytyy 9,8 tuuman tietoviihdenäyttö liitettävyyksineen. Varusteet kattavat lisäksi muun muassa Mark Levinsonin 13 kaiuttimen äänentoistosetin.Ilmoitetusti 335 litraan ja siten Yaris Crossia pienemmäksi jäävä tavaratila saattaa koitua joillekin ostajaehdokkaille kompastuskiveksi. Toisaalta ei B-SUV:eja yleensä varsinaisesti tilan perusteella hankitakaan.Saataville tulee myös L-aniliini -nahkaverhoilu, joka on tässä tapauksessa Lexus-malliston lähtö- ja yläpään herkkua, sillä LBX:n ohella sitä löytyy vain LS -lippulaivasedanista.Tähän liittyen, Lexus esittelee LBX:n myynnin aloituksen yhteydessä uuden Lexus Bespoke Build -yksilöintipalvelun lukuisine räätälöintivaihtoehtoineen. Palvelu mahdollistaa esimerkiksi turvavöiden värin sekä istuimien ja ovipaneelien tehostetikkauksien värin ja tyylin valinnan juuri omannäköisiksi.Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta