4.6.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Toyoda, Yamaha ja kahdesti kehitetty Lexus LFA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LFA oli odotettu lippulaiva japanilaiselta autojätiltä, mutta monet potentiaaliset ostajat eivät ymmärtäneet automallia. 10 vuotta myöhemmin kyseessä on keräilyharvinaisuus. Perheyrityksensä toimitusjohtaja Akio Toyoda on moneen kertaan todistettu autohullu. 2000-luvun alkuvuosina hän tahtoi luoda lippulaivamallin, joka osoittaisi Toyota-imperiumin teknisen osaamisen, olihan yhtiö lähtenyt F1-sarjaankin suurin suunnitelmin 2002. Konsernin merkkivalikoimasta kruunun kantajaksi sopi parhaiten Lexus. Lexus LF-A -konsepti esiteltiin 2005 Detroitin autonäyttelyssä ja innostunut vastaanotto antoi puhtia kehitystyöhön. Prototyyppivaiheessa auton rakenne vaihdettiin alumiinisesta hiilikuituiseen, joten monelta osin kehitystyö jouduttiin aloittamaan alusta. Uusien konseptien ja prototyyppien jälkeen Akio Toyoda vahvisti 2009, että LF-A saapuisi tuotantoon. Autoja nähtiin myös Nürburgringillä kilpailemassa VLN-sarjassa vielä samana vuonna. Loppuvuodesta 2009 Lexus LFA esiteltiin Tokion autonäyttelyssä lehdistölle ja auton valmistusmääräksi kerrottiin 500 kappaletta. Vielä ennen vuoden loppua Toyota vetäytyi toisaalta Formula 1:stä, sillä läpimurtoa menestykseen ei tuntunut syntyvän. Lexus LFA oli kuitenkin kaupallisesti haaste. Vaikka auto oli suunniteltu alunperinkin tappiolliseksi kokeiluprojektiksi, jäivät autot erityisesti Yhdysvalloissa usein autokauppojen esittelykäyttöön. Alkuvuodesta 2020 maasta löytyi viisi täysin uutta LFA:ta, vaikka mallin valmistus oli päättynyt jouluna 2012. Autoja valmistui yhteensä luvatut 500, joista 64 varustettiin Nürburging-paketilla. Keskimoottorisen sijaan autosta haluttiin tehdä etumoottorinen helpomman ajettavuuden takia, mutta kompakti ja kevyt moottori sijoitettiin etuakselin takapuolelle. Konseptiajan peruja on puolestaan päätyminen tunnusomaiseen kolmiomuodostelmaan pakoputkissa. Legendat syntyvät joskus hitaasti. Nyt Lexus LFA:t ovat keräilyharvinaisuuksia, jotka ovat jo osoitus kadonneesta ajasta. Vaikka F1-menestystä juhlitaan melkoisin teknisin ponnistuksin esimerkiksi Mercedeksen AMG Onen muodossa, on vapaasti hengittävä ja suorastaan villisti kiertävä V10 muistutus väistyneestä aikakaudesta. Konepellin alta löytyvä 4,8-litrainen 72° V10 valittiin F1-kytkösten lisäksi myös kierrosherkkyytensä ja värinättömyytensä vuoksi. Toyotan yhteistyökumppanina moottoriosastolla oli Yamaha. 9 000 r/min kierroslukuun kiertävä moottori pystyi valmistajan mukaan kiertämään tyhjäkäynniltä punarajalle 0,6 sekunnissa. Tästä syystä autossa on näyttöpohjainen mittaristo, perinteinen viisarimittari ei tehtaan mukaan pysy moottorin mukana. 1LR-GUE-moottorikoodilla varustettua voimanlähdettä ei ole LFA:n jälkeen nähty muissa malleissa. Huipputeho 560 hevosvoimaa (412 kW) saavutetaan kierrosluvulla 8 700 r/min, huippuvääntö 480 Nm puolestaan 6 800 r/min kohdalla. Erityisesti tarinoiden lähteenä on moottorin ääni. Insinöörien tavoitteena oli viitata F1-moottorin ääneen. Äänen sävyä on kuvailtu "enkelin karjunnaksi" ja Yhdysvalloissa Lexus mainosti autoa shampanjalaseja rikkovalla äänellä. Vaihteistona on kuusivaihteinen automatisoitu yksikytkinvaihteisto, ikään kuin osoituksena aikakauden trendeistä. Lexuksen upea kuljettajakeskeinen sisusta tuli puolestaan tunnetuksi siitä, että autossa ei ole yhtään mukitelinettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lexus LFA 2011 Qatarissa ensirekisteröity auto on sarjanumeroltaan 211. Vain 6 109 km ajettu autoyksilö on väriltään Whitest White, mikä asettaa auton yhdeksi 44:stä vasemmalta ajettavasta valkoisesta LFA:sta. Auto valmistui marraskuussa 2011 ja se rekisteröitiin 2013. Sisustaväriksi tilattiin upea sininen, joka heijastuu myös sinisinä jarrusatuloina. Auto siirtyi 2021 heinäkuussa Sveitsiin, jossa se sai uudet renkaat ja huollatettiin Kölnissä Toyota Gazoo Racingin toimipisteessä. Auton mukana on alkuperäinen vararengas ja vaahtosammutin. Genevessä myynnissä oleva auto on listattuna RM Sotheby'sillä 650 000 Sveitsin frangin hintaan, joten ostajan tililtä tulisi löytyä 630 000 euroa. Millainen auto LFA on vuonna 2021? Yhdysvaltalainen ISSIMI selvitti 2021 Lexus LFA:n tilaa keräilijän kannalta ja miten auto vertautuu aikalaisiinsa sekä uudempiin kilpakumppaneihinsa. Lyhyesti: V10 dominoi kokemusta. https://www.youtube.com/watch?v=kZnJRPWoRGM Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä. Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen Video: ISSIMI Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?