4.6.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Toyoda, Yamaha ja kahdesti kehitetty Lexus LFA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LFA oli odotettu lippulaiva japanilaiselta autojätiltä, mutta monet potentiaaliset ostajat eivät ymmärtäneet automallia. 10 vuotta myöhemmin kyseessä on keräilyharvinaisuus. Perheyrityksensä toimitusjohtaja Akio Toyoda on moneen kertaan todistettu autohullu. 2000-luvun alkuvuosina hän tahtoi luoda lippulaivamallin, joka osoittaisi Toyota-imperiumin teknisen osaamisen, olihan yhtiö lähtenyt F1-sarjaankin suurin suunnitelmin 2002. Konsernin merkkivalikoimasta kruunun kantajaksi sopi parhaiten Lexus. Lexus LF-A -konsepti esiteltiin 2005 Detroitin autonäyttelyssä ja innostunut vastaanotto antoi puhtia kehitystyöhön. Prototyyppivaiheessa auton rakenne vaihdettiin alumiinisesta hiilikuituiseen, joten monelta osin kehitystyö jouduttiin aloittamaan alusta. Uusien konseptien ja prototyyppien jälkeen Akio Toyoda vahvisti 2009, että LF-A saapuisi tuotantoon. Autoja nähtiin myös Nürburgringillä kilpailemassa VLN-sarjassa vielä samana vuonna. Loppuvuodesta 2009 Lexus LFA esiteltiin Tokion autonäyttelyssä lehdistölle ja auton valmistusmääräksi kerrottiin 500 kappaletta. Vielä ennen vuoden loppua Toyota vetäytyi toisaalta Formula 1:stä, sillä läpimurtoa menestykseen ei tuntunut syntyvän. Lexus LFA oli kuitenkin kaupallisesti haaste. Vaikka auto oli suunniteltu alunperinkin tappiolliseksi kokeiluprojektiksi, jäivät autot erityisesti Yhdysvalloissa usein autokauppojen esittelykäyttöön. Alkuvuodesta 2020 maasta löytyi viisi täysin uutta LFA:ta, vaikka mallin valmistus oli päättynyt jouluna 2012. Autoja valmistui yhteensä luvatut 500, joista 64 varustettiin Nürburging-paketilla. Keskimoottorisen sijaan autosta haluttiin tehdä etumoottorinen helpomman ajettavuuden takia, mutta kompakti ja kevyt moottori sijoitettiin etuakselin takapuolelle. Konseptiajan peruja on puolestaan päätyminen tunnusomaiseen kolmiomuodostelmaan pakoputkissa. Legendat syntyvät joskus hitaasti. Nyt Lexus LFA:t ovat keräilyharvinaisuuksia, jotka ovat jo osoitus kadonneesta ajasta. Vaikka F1-menestystä juhlitaan melkoisin teknisin ponnistuksin esimerkiksi Mercedeksen AMG Onen muodossa, on vapaasti hengittävä ja suorastaan villisti kiertävä V10 muistutus väistyneestä aikakaudesta. Konepellin alta löytyvä 4,8-litrainen 72° V10 valittiin F1-kytkösten lisäksi myös kierrosherkkyytensä ja värinättömyytensä vuoksi. Toyotan yhteistyökumppanina moottoriosastolla oli Yamaha. 9 000 r/min kierroslukuun kiertävä moottori pystyi valmistajan mukaan kiertämään tyhjäkäynniltä punarajalle 0,6 sekunnissa. Tästä syystä autossa on näyttöpohjainen mittaristo, perinteinen viisarimittari ei tehtaan mukaan pysy moottorin mukana. 1LR-GUE-moottorikoodilla varustettua voimanlähdettä ei ole LFA:n jälkeen nähty muissa malleissa. Huipputeho 560 hevosvoimaa (412 kW) saavutetaan kierrosluvulla 8 700 r/min, huippuvääntö 480 Nm puolestaan 6 800 r/min kohdalla. Erityisesti tarinoiden lähteenä on moottorin ääni. Insinöörien tavoitteena oli viitata F1-moottorin ääneen. Äänen sävyä on kuvailtu "enkelin karjunnaksi" ja Yhdysvalloissa Lexus mainosti autoa shampanjalaseja rikkovalla äänellä. Vaihteistona on kuusivaihteinen automatisoitu yksikytkinvaihteisto, ikään kuin osoituksena aikakauden trendeistä. Lexuksen upea kuljettajakeskeinen sisusta tuli puolestaan tunnetuksi siitä, että autossa ei ole yhtään mukitelinettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lexus LFA 2011 Qatarissa ensirekisteröity auto on sarjanumeroltaan 211. Vain 6 109 km ajettu autoyksilö on väriltään Whitest White, mikä asettaa auton yhdeksi 44:stä vasemmalta ajettavasta valkoisesta LFA:sta. Auto valmistui marraskuussa 2011 ja se rekisteröitiin 2013. Sisustaväriksi tilattiin upea sininen, joka heijastuu myös sinisinä jarrusatuloina. Auto siirtyi 2021 heinäkuussa Sveitsiin, jossa se sai uudet renkaat ja huollatettiin Kölnissä Toyota Gazoo Racingin toimipisteessä. Auton mukana on alkuperäinen vararengas ja vaahtosammutin. Genevessä myynnissä oleva auto on listattuna RM Sotheby'sillä 650 000 Sveitsin frangin hintaan, joten ostajan tililtä tulisi löytyä 630 000 euroa. Millainen auto LFA on vuonna 2021? Yhdysvaltalainen ISSIMI selvitti 2021 Lexus LFA:n tilaa keräilijän kannalta ja miten auto vertautuu aikalaisiinsa sekä uudempiin kilpakumppaneihinsa. Lyhyesti: V10 dominoi kokemusta. https://www.youtube.com/watch?v=kZnJRPWoRGM Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä. Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen Video: ISSIMI Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin) 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe