3.4.2020 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Ford Kuga – suurempi ja sähköisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puman jälkeen seuraavana Fordin korkeammassa mallistossa päivänvalon näkee täysin uudistunut Ford Kuga. Uudistumisen myötä Kuga on suurempi ja voimalinjaan saa sähköä, mutta pikkusisaren Megabox-innovaatiota ei ole saatavilla. Uusi Ford Kuga on kasvanut edeltäjäänsä nähden, korkeutta lukuun ottamatta, jokaiseen suuntaan. Edeltäjään nähden takamatkustajan jalkatila on kasvanut 87 millimetriä, kokonaisuudessaan tilaa on nyt 1 035 mm. Kaiken kaikkiaan pituutta on kertynyt 73 mm lisää, josta 20 mm vaikuttaa myös akseliväliin. 15 senttimetriä liikuteltavat takaistuimet ovat vakiovarusteena, tämän ansiosta tavaratilan saa laajennettua parhaillaan 645 litraan. Korkeudesta on karsittu 11 mm ja auton kasvaneesta pituudesta huolimatta etujalkatiloistakin on nipistetty 18 mm pois. Suomessa saatavilla on aluksi yksi bensiinivoimalinja, 1,5-litrainen ja 150-hevosvoimainen Ecoboost-moottori jolta voimaa pyörille siirtää aina kuusialueinen käsivaihteisto. Dieselvoimalinjoja on kaksi: 1,5-litrainen Ecoblue joka tuottaa 120 hevosvoimaa tehoa, sekä 190-hevosvoimainen kaksilitrainen Ecoblue. Molempien yhteydessä on aina kahdeksanalueinen automaattivaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköä Suomeen vain raskaasti Sähköä Kugan liikuttamiseen on aluksi saatavilla ainoastaan ladattavan hybridin muodossa, jonka odotetaan kattavan jopa 80 prosenttia uuden Kugan myynnistä. Lataushybridissä polttomoottorin tehtäviä toimittaa 2,5-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla ja voimaa välittää CVT-vaihteisto. Auton pohjaan integroidun akuston kapasiteetti on 14,4 kilowattituntia, jonka voimin WLTP-toimintamatkaksi on saatu 56 kilometriä. Mallistoon liittyy myöhemmin myös itselataava hybridi, mutta 48-voltin kevythybridi jää Suomen markkinoilla näkemättä. Koeajoyksilömme on ladattavalla voimalinjalla. Heti alkuun tulee selväksi, ettei autoa voi pakottaa käymään sähköllä aivan jokaisessa tilanteessa. Mikäli autoa ei ole esilämmitetty, sisätilat lämpeävät polttomoottorin voimin, eikä kertaalleen herätettyä moottoria voida käyttää ainoastaan muutamaa sekuntia, muun muassa päästösyistä. Ufomaisuus veks Sisätilat ovat huomasti edeltäjää modernimmat, kojelaudasta on hävinnyt edeltäjän ufomaisuus. Kugaan on saatavilla koeajamastamme Pumasta tuttu 12,3-tuumainen täysin digitaalinen mittaristo, mutta myös koeajo-Kugamme pienempi 6,5-tuumainen mittaristonäyttö vakuuttaa. Laajalta lisävarustelistalta voi valita muun muassa päivitetyn audiojärjestelmän tai automaattiset kaukovalot, mutta Pumassa esiteltyä Megabox-innovaatiota ei varustelistalla esiinny. Vaihteenvalitsimen L-painikkeella saa sähkömoottorin regenerointia tehostettua huomattavasti. Sähköisiä ajotiloja on valittavissa neljä. Automaattisella auto päättää itse milloin liikutaan bensiinin, ja milloin sähkön voimin. Sähkö-ajotilassa hybridi-Kugan puolestaan pitäisi päästä liikkumaan puhtaasti sähkön voimin, mutta kuten aiemmin todettua, joka tilanteessa tämä ei toteudu. Akunsäästötilassa sähkömoottoria ei käytetä ollenkaan, ja EV-lataus-ajotilassa bensiinimoottoria käytetään liikkumisen lisäksi korkeajänniteakun lataamiseen. Ensituntumat autosta ovat lupaavat. Ohjaus tuntuu raskaalta, mutta muuten ajaminen on pehmeää, voimalinja toimii moitteetta eikä ajomeluunkaan kiinnitä huomiota. Palaamme kuitenkin tarkemmin ajo-ominaisuuksiin myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää: Kolmesti hybridi: uusi Ford Kuga tuo tekniikkaa ja tilaa Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan