1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mersun uusi katumaasturi houkuttelee uutta ostajakuntaa. Tulokas täydentää merkin alati kasvavaa pienemmän kokoluokan tarjontaa. Hyvää: Ajo-ominaisuudet, polttoainetalous. Huonoa: Takaistuimen reisituki. Mercedes-Benz tuo markkinoille uutuuksia hengästyttävään tahtiin. V- ja C-sarjat ovat uunituoreita, eikä S-sarjan esittelystäkään ole ehtinyt kulua kuin tovi. Samaan ilotulitukseen tuodaan nyt GLA.Katumaasturiksi luokiteltava GLA täydentää Mercedeksen pienemmän pään mallistoa. Se jatkaa täysin uudistuneen A-sarjan, kasvojen kohotuksen kokeneen B-sarjan ja autotyyppinä uuden CLA:n viitoittamaa tietä. Lisäksi pienten katraaseen tulee suunnilleen vuoden kuluttua malli, jota luonnehditaan ”coupefarmariksi”.GLA jakaa A:n, B:n ja CLA:n kanssa saman pohjalevyn. Samankaltaisesta yleisilmeestä huolimatta autojen muut komponentit eivät ole keskenään yhteneviä.GLA on linjakas paketti. Tehtaan edustaja paljasti Malagassa, että yksi muotoilun kulmakivistä oli selvillä jo suunnittelun alkuvaiheessa runsaat kolme vuotta sitten. Auton pitää olla sellainen, etteivät suunnittelijoiden isät ostaisi sitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava tarjontaHinnaston alapäästä löytyy etuvetomalleja, joilta ei kaupallisesti odoteta aivan valtavia. Alle 40 000 euron jäävät lähtöhinnat saattavat kuitenkin puhutella, sillä GLA:n ulkonäkö on pirteä ja laaduntuntu kautta malliston vaikuttava.Tarjolla on kaikki neljä moottori: kaksi dieseliä ja kaksi bensiiniä nieleviä.Kaikissa nelivetomalleissa on seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto. Käsivalinta on mahdollista ohjauspylvääseen sijoitetuilla valintavivuilla. Etuvetoisissa manuaalivaihteisto on kuusiportainen. Joihinkin etuvetoisiin saa kaksoiskytkinvaihteiston.Kiilamaisen auton matalat ikkunat ja korkea vyötärölinja saavat GLA:n näyttämään matalalta.Kohtuulliset tilatTakatilat ovat kohtuullisen väljät. Reisitukea takaistuin ei tarjoa käytännössä lainkaan, mutta istuma-asento on ryhdikäs, pääntilaa runsaasti ja myös polvitilaa on paljon.Taakse kapuaminen on vaivatonta. Istuin on korkeudella, johon ei erikseen tarvitse laskeutua.Lapsiperhe kiitää ainakin selvästi näkyville sijoitettuja isofix-kiinnikkeitä. Oviaukko ei ole suurimmasta päästä, joten rotevimmat lastenistuimet saattavat vaatia pujottelua.Tavaratila vaikuttaa ensi näkemältä pieneltä, mutta parin lentolaukun jälkeen huomaamme, että tilaa olisi monelle täysikokoiselle matkalaukulle.Mercedes-Benz on uusissa malleissaan selvästi parantanut ohjausta. Myös GLA:ssa ohjauksen tunto on kohdallaan.Toki GLA käyttäytyy kuten korkeat autot tapaavat tehdä. Pyörät puraisevat tiehen, jolloin auto reagoi terävästi ja voimakkaasti ohjausliikkeisiin.Ajettavuutta on hiottu laajalla testiohjelmalla. Uuutuudella on takanaan peräti 1,8 miljoonaa testikilometriä tiellä ja maastossa. Sitä on kiusattu myös Nürburgringin legendaarisella moottoriradalla.Maltillinen kulutusKoeajamamme 2,1-litrainen 220 CDI kuluttaa keskikulutusnormin mukaan vain 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Se on maasturille erinomainen arvo. Konepellin alla lymyävässä turbodieselissä riittää silti puhtia.Pikkuveli 200 CDI (100 kW/136 hv) pohjautuu samaan moottoriin. Koeajotuntuman perusteella silläkin pärjää, vaikka kiihtyvyys ei yllä kovin lähelle 220 CDI:n tasoa. Kulutuksessa säästö 220 CDI:hin verrattuna on yllättävän pieni, 0,1 litraa sadalla kilometrillä.Maantiehuristelun lomassa saamme kokeilla auton maasto-ominaisuuksia. Tiettömillä taipaleilla oiva apuväline on vakiovarusteena nelivetoisiin kuuluva alamäkihidastin (DSR). Sen voi manuaalisesti säätää toimimaan nopeusalueella 4-18 km/h.Ennakkokäsitykseni auton mataluudesta on näköharhaa, ja joutaa romukoppaan. Tukka pystyssä ajamme yli syvän ojan, ylitämme pari jyrkkää nousua, ryömimme läpi kaltevareunaisen kurun ja laskeudumme jyrkän alamäen törmäämättä yhteenkään ongelmaan.Kiinni ei jääty kertaakaan, eikä metsäpolulle karissut pakoputkia tai pohjasuojia. GLA näyttää kelpaavan myös tiettömille taipaleille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaukas AMGTavoilleen uskollisena Mercede-Benz lanseeraa välittömästi myös AMG-version. GLA 45 AMG jää kaupallisesti kuriositeetiksi. Silti 360-hevosvoimainen turboversio ansaitsee huomiota pienen koeajon verran.AMG:n moottori äänineen on jo luku sinänsä.Myös ohjaus ja jousitus poikkeavat perusmalleista. Jousitus on jämäkkä, mutta ei silti epämiellyttävän kova. Kallistelu on vähäisempää, tosin AMG:n maavarakin on rinnakkaismalleja matalampi.Keskikonsolissa on valintakiekko, josta ajaja voi säätää moottorin ja vaihteiston käytöstä. Sport-asennossa kaasuun reagointi herkistyy ja pakoputken päästä ilmoille kajahtaa vaikuttava pamaus vaihteita vaihdettaessa. Tarpeetonta ehkä, mutta ehdottomasti hauskaa!Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic a Hinta alkaen 38 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 840 € Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7.v-automaatti, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3400-4000 r/min Vääntö 350 Nm (3400-4000 r/min) Vääntö 350 Nm (3400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4417 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2699 mm Tavaratila: 421 l Omamassa: 1535 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?