1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mersun uusi katumaasturi houkuttelee uutta ostajakuntaa. Tulokas täydentää merkin alati kasvavaa pienemmän kokoluokan tarjontaa. Hyvää: Ajo-ominaisuudet, polttoainetalous. Huonoa: Takaistuimen reisituki. Mercedes-Benz tuo markkinoille uutuuksia hengästyttävään tahtiin. V- ja C-sarjat ovat uunituoreita, eikä S-sarjan esittelystäkään ole ehtinyt kulua kuin tovi. Samaan ilotulitukseen tuodaan nyt GLA. Katumaasturiksi luokiteltava GLA täydentää Mercedeksen pienemmän pään mallistoa. Se jatkaa täysin uudistuneen A-sarjan, kasvojen kohotuksen kokeneen B-sarjan ja autotyyppinä uuden CLA:n viitoittamaa tietä. Lisäksi pienten katraaseen tulee suunnilleen vuoden kuluttua malli, jota luonnehditaan ”coupefarmariksi”. GLA jakaa A:n, B:n ja CLA:n kanssa saman pohjalevyn. Samankaltaisesta yleisilmeestä huolimatta autojen muut komponentit eivät ole keskenään yhteneviä. GLA on linjakas paketti. Tehtaan edustaja paljasti Malagassa, että yksi muotoilun kulmakivistä oli selvillä jo suunnittelun alkuvaiheessa runsaat kolme vuotta sitten. Auton pitää olla sellainen, etteivät suunnittelijoiden isät ostaisi sitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava tarjonta Hinnaston alapäästä löytyy etuvetomalleja, joilta ei kaupallisesti odoteta aivan valtavia. Alle 40 000 euron jäävät lähtöhinnat saattavat kuitenkin puhutella, sillä GLA:n ulkonäkö on pirteä ja laaduntuntu kautta malliston vaikuttava. Tarjolla on kaikki neljä moottori: kaksi dieseliä ja kaksi bensiiniä nieleviä. Kaikissa nelivetomalleissa on seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto. Käsivalinta on mahdollista ohjauspylvääseen sijoitetuilla valintavivuilla. Etuvetoisissa manuaalivaihteisto on kuusiportainen. Joihinkin etuvetoisiin saa kaksoiskytkinvaihteiston. Kiilamaisen auton matalat ikkunat ja korkea vyötärölinja saavat GLA:n näyttämään matalalta. Kohtuulliset tilat Takatilat ovat kohtuullisen väljät. Reisitukea takaistuin ei tarjoa käytännössä lainkaan, mutta istuma-asento on ryhdikäs, pääntilaa runsaasti ja myös polvitilaa on paljon. Taakse kapuaminen on vaivatonta. Istuin on korkeudella, johon ei erikseen tarvitse laskeutua. Lapsiperhe kiitää ainakin selvästi näkyville sijoitettuja isofix-kiinnikkeitä. Oviaukko ei ole suurimmasta päästä, joten rotevimmat lastenistuimet saattavat vaatia pujottelua. Tavaratila vaikuttaa ensi näkemältä pieneltä, mutta parin lentolaukun jälkeen huomaamme, että tilaa olisi monelle täysikokoiselle matkalaukulle. Mercedes-Benz on uusissa malleissaan selvästi parantanut ohjausta. Myös GLA:ssa ohjauksen tunto on kohdallaan. Toki GLA käyttäytyy kuten korkeat autot tapaavat tehdä. Pyörät puraisevat tiehen, jolloin auto reagoi terävästi ja voimakkaasti ohjausliikkeisiin. Ajettavuutta on hiottu laajalla testiohjelmalla. Uuutuudella on takanaan peräti 1,8 miljoonaa testikilometriä tiellä ja maastossa. Sitä on kiusattu myös Nürburgringin legendaarisella moottoriradalla. Maltillinen kulutus Koeajamamme 2,1-litrainen 220 CDI kuluttaa keskikulutusnormin mukaan vain 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Se on maasturille erinomainen arvo. Konepellin alla lymyävässä turbodieselissä riittää silti puhtia. Pikkuveli 200 CDI (100 kW/136 hv) pohjautuu samaan moottoriin. Koeajotuntuman perusteella silläkin pärjää, vaikka kiihtyvyys ei yllä kovin lähelle 220 CDI:n tasoa. Kulutuksessa säästö 220 CDI:hin verrattuna on yllättävän pieni, 0,1 litraa sadalla kilometrillä. Maantiehuristelun lomassa saamme kokeilla auton maasto-ominaisuuksia. Tiettömillä taipaleilla oiva apuväline on vakiovarusteena nelivetoisiin kuuluva alamäkihidastin (DSR). Sen voi manuaalisesti säätää toimimaan nopeusalueella 4-18 km/h. Ennakkokäsitykseni auton mataluudesta on näköharhaa, ja joutaa romukoppaan. Tukka pystyssä ajamme yli syvän ojan, ylitämme pari jyrkkää nousua, ryömimme läpi kaltevareunaisen kurun ja laskeudumme jyrkän alamäen törmäämättä yhteenkään ongelmaan. Kiinni ei jääty kertaakaan, eikä metsäpolulle karissut pakoputkia tai pohjasuojia. GLA näyttää kelpaavan myös tiettömille taipaleille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maukas AMG Tavoilleen uskollisena Mercede-Benz lanseeraa välittömästi myös AMG-version. GLA 45 AMG jää kaupallisesti kuriositeetiksi. Silti 360-hevosvoimainen turboversio ansaitsee huomiota pienen koeajon verran. AMG:n moottori äänineen on jo luku sinänsä. Myös ohjaus ja jousitus poikkeavat perusmalleista. Jousitus on jämäkkä, mutta ei silti epämiellyttävän kova. Kallistelu on vähäisempää, tosin AMG:n maavarakin on rinnakkaismalleja matalampi. Keskikonsolissa on valintakiekko, josta ajaja voi säätää moottorin ja vaihteiston käytöstä. Sport-asennossa kaasuun reagointi herkistyy ja pakoputken päästä ilmoille kajahtaa vaikuttava pamaus vaihteita vaihdettaessa. Tarpeetonta ehkä, mutta ehdottomasti hauskaa! Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic a Hinta alkaen 38 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 840 € Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7.v-automaatti, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3400-4000 r/min Vääntö 350 Nm (3400-4000 r/min) Vääntö 350 Nm (3400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4417 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 2699 mm Tavaratila: 421 l Omamassa: 1535 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan