8.5.2016 Ajoneuvot Mitsubishi Galant VR-4 – Vielä 25 vuotta sitten MM-rallin voittoon ajettiin tällaisella autolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Galant VR-4:n tärkein numero oli neljä. Siinä oli neliveto, neljä ovea ja neljä kääntyvää pyörää. Mitsubishi Galant VR-4 on kaukana nykypäivän ralliautosta sekä mitoiltaan että tekniikaltaan. Kun B-ryhmän superautot kiellettiin rallissa kauden 1986 lopulla, tuli autotehtaille kiire saada luokiteltua kilpailukykyiset mallit uuteen A-ryhmään. Mitsubishi oli ajattanut B-ryhmäläisten aikakaudella Starion Turboja, mutta takavetoisena ne eivät olleet kilpailukykyisiä muiden nelivetoja vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valttina väkivahva turbomoottori A-ryhmäläisen Mitsubishi rakensi kuudennen sukupolven neliovisen Galant VR-4:n pohjalle. Rallin sääntömuutos miellytti japanilaisia, sillä heille oli tärkeää ulkoisen ja teknisen yhteyden säilyttäminen sarjavalmisteisiin automalleihin. Galantin parhaana ominaisuutena pidettiin A-ryhmään tehtyä vahvaa turbomoottoria. Tehtaan virallisena tiiminä toimi Mitsubishi Ralliart Europe. Se saavutti nelivetoisella ja turboahdetulla Galantilla kolme MM-osakilpailuvoittoa. Ensimmäiseen voittoon ajoi suomalaisten suureksi harmiksi Ruotsin Mikael Ericsson Jyväskylän Suurajoissa 1989. Saman vuoden lopulla Pentti Airikkala ajoi ainoan MM-osakilpailuvoittonsa RAC-rallissa. Viimeisen voiton Galantilla ajoi Kenneth Eriksson kotikisassaan Ruotsin rallissa vuonna 1991. MM-sarjan lisäksi Mitsubishi kilpaili ahkerasti Aasian-Tyynenmeren sarjassa. Japanin Kenjiro Shinozuka vei Galantilla sarjan mestaruuden 1988. Uusseelantilainen Ross Dunkerton puolestaan voitti saman sarjan kahdesti, vuosina 1991 ja 1992. Lasse Lampi Galantin menestyksen taustalla Suomalaisista Mitsua MM-sarjassa ulkoilutti myös Ari Vatanen. Lasse Lampi puolestaan nousi keskeiseen rooliin auton kehittämisessä toimimalla Mitsun testikuskina pitkään. Helkama Auton tukemana kotimainen rallitoiminta oli vilkasta. N-ryhmän ison luokan mestaruudet menivät Galant-kuljettajille 1990 (Arto Kumpumäki), 1992 (Jarmo Kytölehto) ja 1993 (Juha Hellman). Lasse Lampi ajoi A-ryhmän mestariksi 1991. Galant VR-4:n erikoisuus oli hydraulisesti takapyöriä kääntävä nelipyöräohjaus. Sen toimivuus A-ryhmässä käytettyjen kovien kumipuslien takia jäi kyseenalaiseksi, mutta N-ryhmässä ominaisuus auttoi enemmän. Mitsubishi Galant VR-4 oli näytillä Classic Motorshow'ssa keväällä 2016. Katso myös Moottorin messuraportti! Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?