Ajoneuvot | Uutinen | 29.7.2020

Mitsubishi luovuttaa Euroopassa

Mitsubishi luovuttaa Euroopassa heti kun nykyinen mallisto tulee tiensä päähän. Uusia malleja ei tulla näillä markkinoilla enää näkemään.

Jaa artikkeli

Maanantaina esitellyssä kolmevuotissuunnitelmassa japanilaisvalmistaja vahvisti, että Mitsubishi luovuttaa Euroopassa nykyisten mallien myynnin loppumisen myötä. Tämä tarkoittaa malliston pienenemistä aina vanhojen mallien tuotannon päättyessä, kunnes jäljelle ei enää jää mitään.

Mitsubishi luovuttaa Euroopassa

Merkki tiedotti maanantaina, että se jäädyttää tulevien mallien esittelyn Euroopassa välittömästi tästä hetkestä eteenpäin ja Automotive News Europe sai tietoonsa, että tämä tarkoittaa myös tulevan Outlanderin esittelyn perumista. Näillä näkymin vuonna 2017 esitelty Mitsubishi Eclipse Cross jäi viimeiseksi Euroopassa esitellyksi timanttimerkin tuotteeksi. Tosin ANE:n saamien tietojen mukaan Mitsubishi aikoo silti säilyttää jälkimarkkinointipuolen Euroopassa.

Uutinen lopettamisesta ei tullut täytenä yllätyksenä, sillä Moottorin tuhti tietopaketti koko Renault-Nissan-Mitsubishi-Allianssin kuulumisista kesäkuulta ei luvannut kolmelle neljäkkäälle kovin hyvää Euroopan suhteen. Mitsubishin viime vuosi oli noin 215 miljoonaa euroa pakkasella liikevoiton pudottua 89 prosenttia ja kyseessä oli Euroopan osalta toinen tappiollinen vuosi putkeen. Tuolloin Mitsubishin toimitusjohtaja Takao Kato sanoi merkin suunnitelmien olleen Euroopan osalta vielä epäselviä, mutta nyt saimme vastauksen siihenkin.

Mitsubishi on myynyt autoja Euroopassa aina vuodesta 1975 lähtien ja tämän lisäksi myös valmistanut autoja Alankomaissa vuoteen 2012 asti. Vielä viime vuoden puolella 2019 Mitsubishi halusi vahvistaa Euroopan toimintojaan perustamalla uuden yrityksen seuraamaan alueellista myyntiä. Vuonna 2014 julkaistu Mitsubishi Outlander PHEV nosti merkin Euroopan lataushybridimarkkinoiden kärkikahinoihin ja sen myynti säilyi pitkään hyvänä monista myöhemmin esitellyistä kilpailijoista huolimatta.

Mitsubishi Outlander

Suuret setelit ja keskittyminen Kaakkois-Aasiaan

Euroopan osalta jo viime vuosi oli toinen tappiollinen putkeen, mutta maailmanlaajuisesti Mitsubishi ennustaa toista perättäistä tappiollista vuotta tälle vuodelle. Tällä kertaa isona tekijänä on luonnollisesti pandemia.

Japanin kuudenneksi suurin autonvalmistaja ennustaa tällä hetkellä 140 miljardin jenin, eli noin 1,13 miljardin euron, tappiota tälle talousvuodelle, joka loppuu maaliskuussa 2021. Ainakaan vuoteen 2002 ulottuvista autonvalmistajan talouskertomuksista ei löydy suurempaa tappiota, joten tämä olisi Mitsubishin huonoin tulos vähintään 18 vuoteen.

Mitsubishi aikoo vähentää henkilökuntaa, leikata tuotantoa ja sulkea tuottamattomia autoliikkeitä alentaakseen kiinteitä kustannuksia 20 prosenttia seuraavan kahden vuoden aikana. Tämä on osa laajempaa Renault-Nissan-Mitsubishi-Allianssin strategiaa.  Jatkossa merkki keskittyy Kaakkois-Aasiaan ja toivoo tilanteen kääntyvän seuraavan kolmen vuoden aikana.

Kaakkois-Aasian markkinoilla Mitsubishillä on tällä hetkellä 6,4 prosentin markkinaosuus, joka on suuri verrattuna sen 1 prosentin Euroopan markkinaosuuteen. Sen liikevoitto Kaakkois-Aasiassa oli viime vuonna 63,6 miljardia jeniä eli noin 510 miljoonaa euroa.

 

Lähteet: Automotive News Europe, Autocar, Mitsubishi; Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu