29.7.2020 Ajoneuvot Mitsubishi luovuttaa Euroopassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi luovuttaa Euroopassa heti kun nykyinen mallisto tulee tiensä päähän. Uusia malleja ei tulla näillä markkinoilla enää näkemään. Maanantaina esitellyssä kolmevuotissuunnitelmassa japanilaisvalmistaja vahvisti, että Mitsubishi luovuttaa Euroopassa nykyisten mallien myynnin loppumisen myötä. Tämä tarkoittaa malliston pienenemistä aina vanhojen mallien tuotannon päättyessä, kunnes jäljelle ei enää jää mitään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitsubishi luovuttaa EuroopassaMerkki tiedotti maanantaina, että se jäädyttää tulevien mallien esittelyn Euroopassa välittömästi tästä hetkestä eteenpäin ja Automotive News Europe sai tietoonsa, että tämä tarkoittaa myös tulevan Outlanderin esittelyn perumista. Näillä näkymin vuonna 2017 esitelty Mitsubishi Eclipse Cross jäi viimeiseksi Euroopassa esitellyksi timanttimerkin tuotteeksi. Tosin ANE:n saamien tietojen mukaan Mitsubishi aikoo silti säilyttää jälkimarkkinointipuolen Euroopassa.Uutinen lopettamisesta ei tullut täytenä yllätyksenä, sillä Moottorin tuhti tietopaketti koko Renault-Nissan-Mitsubishi-Allianssin kuulumisista kesäkuulta ei luvannut kolmelle neljäkkäälle kovin hyvää Euroopan suhteen. Mitsubishin viime vuosi oli noin 215 miljoonaa euroa pakkasella liikevoiton pudottua 89 prosenttia ja kyseessä oli Euroopan osalta toinen tappiollinen vuosi putkeen. Tuolloin Mitsubishin toimitusjohtaja Takao Kato sanoi merkin suunnitelmien olleen Euroopan osalta vielä epäselviä, mutta nyt saimme vastauksen siihenkin.Mitsubishi on myynyt autoja Euroopassa aina vuodesta 1975 lähtien ja tämän lisäksi myös valmistanut autoja Alankomaissa vuoteen 2012 asti. Vielä viime vuoden puolella 2019 Mitsubishi halusi vahvistaa Euroopan toimintojaan perustamalla uuden yrityksen seuraamaan alueellista myyntiä. Vuonna 2014 julkaistu Mitsubishi Outlander PHEV nosti merkin Euroopan lataushybridimarkkinoiden kärkikahinoihin ja sen myynti säilyi pitkään hyvänä monista myöhemmin esitellyistä kilpailijoista huolimatta.Suuret setelit ja keskittyminen Kaakkois-AasiaanEuroopan osalta jo viime vuosi oli toinen tappiollinen putkeen, mutta maailmanlaajuisesti Mitsubishi ennustaa toista perättäistä tappiollista vuotta tälle vuodelle. Tällä kertaa isona tekijänä on luonnollisesti pandemia.Japanin kuudenneksi suurin autonvalmistaja ennustaa tällä hetkellä 140 miljardin jenin, eli noin 1,13 miljardin euron, tappiota tälle talousvuodelle, joka loppuu maaliskuussa 2021. Ainakaan vuoteen 2002 ulottuvista autonvalmistajan talouskertomuksista ei löydy suurempaa tappiota, joten tämä olisi Mitsubishin huonoin tulos vähintään 18 vuoteen.Mitsubishi aikoo vähentää henkilökuntaa, leikata tuotantoa ja sulkea tuottamattomia autoliikkeitä alentaakseen kiinteitä kustannuksia 20 prosenttia seuraavan kahden vuoden aikana. Tämä on osa laajempaa Renault-Nissan-Mitsubishi-Allianssin strategiaa. Jatkossa merkki keskittyy Kaakkois-Aasiaan ja toivoo tilanteen kääntyvän seuraavan kolmen vuoden aikana.Kaakkois-Aasian markkinoilla Mitsubishillä on tällä hetkellä 6,4 prosentin markkinaosuus, joka on suuri verrattuna sen 1 prosentin Euroopan markkinaosuuteen. Sen liikevoitto Kaakkois-Aasiassa oli viime vuonna 63,6 miljardia jeniä eli noin 510 miljoonaa euroa.Lähteet: Automotive News Europe, Autocar, Mitsubishi; Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?