4.5.2021 Ajoneuvot Neljännen sukupolven Škoda Fabia – selvästi isommin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkiläinen pikkuauto on ollut käytännöllisyyden kulmakivi edullisessa hintaluokassa. Nyt neljännen sukupolven Škoda Fabia lupaa runsaasti lisää tilaa, liitettävyyttä ja turvallisuutta. Täysin uusi neljännen sukupolven Škoda Fabia on kasvanut merkittävästi. Uusi Fabia pohjautuu Volkswagen Groupin MQB-A0 -perusrakenteelle ja tulee tutusti B-segmenttiin eli pienten autojen luokkaan. Uutuus lupaa olla aiempaa fiksumpi, liitettävämpi ja tarjoavan runsaasti lisää tilaa. Valmistaja painottaa vahvasti tunnetta. Julkaisuvideon perusteella kohdeyleisönä vaikuttaisi olevan nuorten lisäksi myös upeat viikset omaavat pukuun sonnustautuneet vanhemmat herrasmiehet. Škoda on valmistanut jo 4,5 miljoonaa Fabiaa, joten kyseessä on merkille tärkeä malli. Tšekkiläisvalmistaja etsii jatkuvasti uusia markkinoita ja nyt Intiaan suunnatun Kushaqin jälkeen jatketaan ainakin Venäjälle ja Pohjois-Afrikkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljännen sukupolven Škoda Fabia ulkoa Merkin uusin pienokainen lupaa kaiken mitä tarvitset – ja hieman päälle. Päälle onkin nyt laitettu aikaisempaan nähden 110 millimetriä pituutta, josta on napattu 94 millimetriä akseliväliin. Auto on myös 48 millimetriä leveämpi. Kylkilinjasta tulee välittömästi mieleen Seat ja Volkswagen, mutta keulassa ja perässä on enemmän persoonallisuutta. Keulassa on merkille ominainen maski ja led-takavaloissa tutut terävät kulmat. Ilmanvastuskerroin (0,28) on Škodan mukaan luokkansa paras, vaikka tämä ei kuulosta enää tänä päivänä erityisen uskomattomalta lukemalta. Valmistaja lupaa melutason laskeneen tuulen suhinoita optimoimalla, mutta tämä ei ole koskaan ollut hallitseva äänilähde karkealla tiestöllämme. Uutuuden saa hankittua yhdeksässä eri värissä, josta kaksi metalliväriä (Phoenix Orange ja Graphite Grey) tulevat täysin uutena. Kontrastiväriksi muun muassa kattoon ja muutamiin muihin yksityiskohtiin on mahdollista valita joko metalliväri Graphite Grey tai helmiäisväri Black Magic. Vannevalikoima alkaa 14 tuuman pelleistä ja jatkuu aina 18-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin. …ja sisältä Sisältä löytyy aiempaa pehmeämpiä materiaaleja ja saatavilla on jopa kontrastitikkauksia. Ovessa on sisäpuolella näyttävä yksityiskohta, joka on kopioitu valmistajan konseptiautosta. Jälleen merkin muotoiluosaston näkemys vaikuttaa yhtenäiseltä ja tämä muistuttaa kovasti suurempia sisaruksiaan vaakasuuntaisella kojelaudallaan ja kosketusnäytöllään. Itse asiassa neljännen sukupolven Škoda Fabia saa esimerkiksi lämmitettävän ohjauspyörän ja tuulilasin varustevalikoimaansa juurikin isommista malleista. Samalla luvataan myös runsaasti turvavarusteita, jotka on aiemmin totuttu näkemään suuremmissa autoluokissa. Ostaja voi valita lisärahasta myös 10,25-tuumaisen digitaalimittariston. Vakiovarusteena on perinteinen analoginen mittaristo, jonka keskeltä löytyy 3,5-tuumainen ajotietokoneen näyttö. Keskikonsolin kosketusnäytön koko on 6,5; 8 tai 9,2 tuumaa. Lupasimme jo Fabiaan myös lisää tilaa. Tästä osa näkyy sisällä, mutta paras lukuarvo lienee 50 litraa kasvanut tavaratila. Se on nyt perusmuodossaan 380 litraa ja istuimet kaatamalla jopa 1 190 litraa. EVO on päivän sana Kaikki uutuuden moottorit edustavat Volkswagen Groupin tuoreinta EVO-sukupolvea ja ovat bensiinikäyttöisiä. Tehovaihtoehtoja on neljä kappaletta. Suomessa edullisin vaihtoehto tulee olemaan 59 kilowatin (80 hv) tehoinen kolmesylinterinen 1.0 MPI -moottori. Sen parina on aina viisipykäläinen käsivalintainen vaihteisto. Tämän jälkeen siirrytäänkin ahtamisen maailmaan. Kolmesylinterinen 1.0 TSI -moottori on tarjolla kahtena eri tehoversiona: 70 kilowattia (95 hv) ja 81 kilowattia (110 hv). Tässä valinta vaikuttaa vaihteistoon. Kevyemmillä teholukemilla on tyytyminen käsin valittaviin viiteen vaihteeseen, kun tehokkaampi saa kuusi kappaletta vaihteita. Tehokkaampaan on saatavilla myös 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Malliston lippulaivana tulee toimimaan neljännellä sylinterillä varustettu 1,5-litrainen TSI-moottori. Sen teholukema on 110 kilowattia (150 hv) ja parina aina 7-pykäläinen DSG-automaatti. Škoda lupasi uutuuden lähtöhinnaksi alle 14 000 euroa monissa Euroopan maissa, mutta tämä tuskin koskee väkevästi autoverotettua Suomea. Jäämme siten vielä odottamaan hintoja suurella mielenkiinnolla. Lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?