ARO 10

Ajoneuvot Nimi muutettu 11.5.2022

Nimi muutettu: budjettimaasturi Dacia Duster on villinnyt jo 80-luvulta lähtien

Mutta koska tämä on Nimi muutettu, kaikki ei tietenkään ole aivan niin yksinkertaista. Auto tunnettiin paremmin nimellä ARO 10, ja olihan siinä muutama muukin nimiväännös.

Romanialaisen kansanmaasturin tarina käynnistyi paljon ennen kuin siitä tuli jättihitti Euroopassa ja muuallakin. Daciaa joitakin vuosia vanhempi, mutta sittemmin itsenäisenä merkkinä lakkautettu autonvalmistaja kantoi nimeä Auto Romania eli ARO. Sen tuotehistoriasta on jäänyt elämään erityisesti yksi malli, ARO 24:n pikkusisko, ARO 10.

Jotain uutta, jotain lainattua

ARO 10:n nähdessä päivänvalon, olivat Auto Romania ja Dacia jo sujuvasti ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimuksessa keskenään. Tätä kautta ARO:lla oli käytettävissään Dacian Romaniassa lisenssillä valmistamat Renaultin simppelit ja edulliset voimalinjat, joista ARO:n pikkumaasturin pohjalle valikoituivat Dacia 1300:n sisukset. Tarinan tämän taustalta voi muuten lukea juttusarjan eräästä aiemmasta osasta.

Sisälmykset olivat siis lainaa kaverilta, mutta ulkokuori ja sisusta olivat aitoa ARO:a. 10-mallin on ajateltu saaneen vaikutteita Citroën Méharilta, ja kieltämättä niiden olemuksissa on jotain samaa.

Dacia Duster

Erityisesti avokattoisessa versiossa on selvästi jotain Méharia. Henkilömallien ohella myös pakettiautomalli oli saatavilla. Kuvassa Dacia Duster.

Vain 3,9-metrisen maasturin kori oli perin yksinkertainen, mutta kuitenkin tunnistettava. Auton sai taka- tai nelivetoisena, ja sisään mahtui huhujen mukaan jopa 5 henkeä. Moottorivaihtoehtoja tuli eri versioiden myötä reilusti lisää, mutta alkuperäisessä asussaan 54-heppaisena ARO-kymppiä ei järin suorituskykyiseksi voinut kehua. Nollasta sataan mentiin paperilla reilussa 22 sekunnissa, tosin Romanian maaseudulla – johon auto alun perin tarkoitettiin – ei varmaan koskaan. Ohjaus oli raskas, ja ajotuntuma ilmeisesti aika eksoottinen, mutta yhtä asiaa ARO:ssa oli ainakin riittävästi, nimittäin luonteen lujuutta!

Yksi versioiduimpia automalleja

ARO 10:n yksinkertainen rakenne teki siitä helpon versioitavan, ja muun muassa moottoreita auton keulalla nähtiin lopulta usealta eri valmistajalta, Daewoosta Volkswageniin.

Dasia Duster

Myös nimimuunnoksia oli erilaisia. Tunnetuin sellainen oli Britannian markkinoilla, joille ARO:t vietiin Dacioina. Mallinimi oli niin kovin tutunkuuloinen Duster. Daciat olivat jo tuohon aikaan Briteissä suhteellisen tunnettuja, eikä varmasti ole sattumaa, miksi Dusterin nimi otettiin takaisin kuvioihin vuonna 2010 esiteltyyn maasturimalliin.

Myös Italia osoittautui ARO 10:lle tärkeäksi vientimaaksi, ainakin siinä mielessä, että pieni ARO-Ciemmen tehdas Atessassa Keski-Italiassa ryhtyi valmistamaan sitä lisenssillä. Autossa nähtiin ilmeisesti suurtakin potentiaalia eteläitalialaisten viljelijöiden käytössä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että ARO-Ciemme Ischia, joksi auto Italiassa nimettiin, maksoi 80-luvun puolivälin tienoilla noin 12 miljoonaa liiraa eli moninkertaiset inflaatiot ja kurssit korjattuna nykyrahassa arviolta 15 000 euroa. Dacia Dusterin taas saa vuonna 2022 Italiassa halvimmillaan 14 000 ja risalla eurolla. Tämän mukaan nyky-Duster (joka on kuin luksusauto ARO:on verrattuna) olisi siis peräti edullisempi kuin henkinen edeltäjänsä.

ARO 10

Italian ohella romanialaismaasturi villitsi myös Espanjassa ja Portugalissa, joissa tehtiin omat lisenssiversiot. Muun muassa sellaisia nimiä, kuin ARO Dacia, ARO Spartana ja Dacia 10 käytettiin joillain markkinoilla. Auto kehittyi kaikkien vuosien ja vuosikymmenten varrella loppujen lopuksi vain vähän, konsepti oli siis toimiva.

Myynti oli niin Italiassa kuin muuallakin vähintään kohtuullista, ja viimeiset ARO 10 -johdannaiset valmistettiinkin siellä niinkin myöhään kuin 2006, jolloin ARO lakkautettiin lopullisesti. Alle neljän vuoden kuluttua tästä koittikin jo uuden Dusterin aika.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Dacia

Kaikki koeajot

Uusimmat