11.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: budjettimaasturi Dacia Duster on villinnyt jo 80-luvulta lähtien Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta koska tämä on Nimi muutettu, kaikki ei tietenkään ole aivan niin yksinkertaista. Auto tunnettiin paremmin nimellä ARO 10, ja olihan siinä muutama muukin nimiväännös. Romanialaisen kansanmaasturin tarina käynnistyi paljon ennen kuin siitä tuli jättihitti Euroopassa ja muuallakin. Daciaa joitakin vuosia vanhempi, mutta sittemmin itsenäisenä merkkinä lakkautettu autonvalmistaja kantoi nimeä Auto Romania eli ARO. Sen tuotehistoriasta on jäänyt elämään erityisesti yksi malli, ARO 24:n pikkusisko, ARO 10. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jotain uutta, jotain lainattua ARO 10:n nähdessä päivänvalon, olivat Auto Romania ja Dacia jo sujuvasti ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimuksessa keskenään. Tätä kautta ARO:lla oli käytettävissään Dacian Romaniassa lisenssillä valmistamat Renaultin simppelit ja edulliset voimalinjat, joista ARO:n pikkumaasturin pohjalle valikoituivat Dacia 1300:n sisukset. Tarinan tämän taustalta voi muuten lukea juttusarjan eräästä aiemmasta osasta. Sisälmykset olivat siis lainaa kaverilta, mutta ulkokuori ja sisusta olivat aitoa ARO:a. 10-mallin on ajateltu saaneen vaikutteita Citroën Méharilta, ja kieltämättä niiden olemuksissa on jotain samaa. Erityisesti avokattoisessa versiossa on selvästi jotain Méharia. Henkilömallien ohella myös pakettiautomalli oli saatavilla. Kuvassa Dacia Duster. Vain 3,9-metrisen maasturin kori oli perin yksinkertainen, mutta kuitenkin tunnistettava. Auton sai taka- tai nelivetoisena, ja sisään mahtui huhujen mukaan jopa 5 henkeä. Moottorivaihtoehtoja tuli eri versioiden myötä reilusti lisää, mutta alkuperäisessä asussaan 54-heppaisena ARO-kymppiä ei järin suorituskykyiseksi voinut kehua. Nollasta sataan mentiin paperilla reilussa 22 sekunnissa, tosin Romanian maaseudulla – johon auto alun perin tarkoitettiin – ei varmaan koskaan. Ohjaus oli raskas, ja ajotuntuma ilmeisesti aika eksoottinen, mutta yhtä asiaa ARO:ssa oli ainakin riittävästi, nimittäin luonteen lujuutta! Yksi versioiduimpia automalleja ARO 10:n yksinkertainen rakenne teki siitä helpon versioitavan, ja muun muassa moottoreita auton keulalla nähtiin lopulta usealta eri valmistajalta, Daewoosta Volkswageniin. Myös nimimuunnoksia oli erilaisia. Tunnetuin sellainen oli Britannian markkinoilla, joille ARO:t vietiin Dacioina. Mallinimi oli niin kovin tutunkuuloinen Duster. Daciat olivat jo tuohon aikaan Briteissä suhteellisen tunnettuja, eikä varmasti ole sattumaa, miksi Dusterin nimi otettiin takaisin kuvioihin vuonna 2010 esiteltyyn maasturimalliin. Myös Italia osoittautui ARO 10:lle tärkeäksi vientimaaksi, ainakin siinä mielessä, että pieni ARO-Ciemmen tehdas Atessassa Keski-Italiassa ryhtyi valmistamaan sitä lisenssillä. Autossa nähtiin ilmeisesti suurtakin potentiaalia eteläitalialaisten viljelijöiden käytössä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että ARO-Ciemme Ischia, joksi auto Italiassa nimettiin, maksoi 80-luvun puolivälin tienoilla noin 12 miljoonaa liiraa eli moninkertaiset inflaatiot ja kurssit korjattuna nykyrahassa arviolta 15 000 euroa. Dacia Dusterin taas saa vuonna 2022 Italiassa halvimmillaan 14 000 ja risalla eurolla. Tämän mukaan nyky-Duster (joka on kuin luksusauto ARO:on verrattuna) olisi siis peräti edullisempi kuin henkinen edeltäjänsä. Italian ohella romanialaismaasturi villitsi myös Espanjassa ja Portugalissa, joissa tehtiin omat lisenssiversiot. Muun muassa sellaisia nimiä, kuin ARO Dacia, ARO Spartana ja Dacia 10 käytettiin joillain markkinoilla. Auto kehittyi kaikkien vuosien ja vuosikymmenten varrella loppujen lopuksi vain vähän, konsepti oli siis toimiva. Myynti oli niin Italiassa kuin muuallakin vähintään kohtuullista, ja viimeiset ARO 10 -johdannaiset valmistettiinkin siellä niinkin myöhään kuin 2006, jolloin ARO lakkautettiin lopullisesti. Alle neljän vuoden kuluttua tästä koittikin jo uuden Dusterin aika. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: FormulaPassion, Jalopnik Kuvat: ARO Lisää aiheesta Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe