11.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: budjettimaasturi Dacia Duster on villinnyt jo 80-luvulta lähtien Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta koska tämä on Nimi muutettu, kaikki ei tietenkään ole aivan niin yksinkertaista. Auto tunnettiin paremmin nimellä ARO 10, ja olihan siinä muutama muukin nimiväännös. Romanialaisen kansanmaasturin tarina käynnistyi paljon ennen kuin siitä tuli jättihitti Euroopassa ja muuallakin. Daciaa joitakin vuosia vanhempi, mutta sittemmin itsenäisenä merkkinä lakkautettu autonvalmistaja kantoi nimeä Auto Romania eli ARO. Sen tuotehistoriasta on jäänyt elämään erityisesti yksi malli, ARO 24:n pikkusisko, ARO 10.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJotain uutta, jotain lainattuaARO 10:n nähdessä päivänvalon, olivat Auto Romania ja Dacia jo sujuvasti ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimuksessa keskenään. Tätä kautta ARO:lla oli käytettävissään Dacian Romaniassa lisenssillä valmistamat Renaultin simppelit ja edulliset voimalinjat, joista ARO:n pikkumaasturin pohjalle valikoituivat Dacia 1300:n sisukset. Tarinan tämän taustalta voi muuten lukea juttusarjan eräästä aiemmasta osasta.Sisälmykset olivat siis lainaa kaverilta, mutta ulkokuori ja sisusta olivat aitoa ARO:a. 10-mallin on ajateltu saaneen vaikutteita Citroën Méharilta, ja kieltämättä niiden olemuksissa on jotain samaa.Erityisesti avokattoisessa versiossa on selvästi jotain Méharia. Henkilömallien ohella myös pakettiautomalli oli saatavilla. Kuvassa Dacia Duster.Vain 3,9-metrisen maasturin kori oli perin yksinkertainen, mutta kuitenkin tunnistettava. Auton sai taka- tai nelivetoisena, ja sisään mahtui huhujen mukaan jopa 5 henkeä. Moottorivaihtoehtoja tuli eri versioiden myötä reilusti lisää, mutta alkuperäisessä asussaan 54-heppaisena ARO-kymppiä ei järin suorituskykyiseksi voinut kehua. Nollasta sataan mentiin paperilla reilussa 22 sekunnissa, tosin Romanian maaseudulla – johon auto alun perin tarkoitettiin – ei varmaan koskaan. Ohjaus oli raskas, ja ajotuntuma ilmeisesti aika eksoottinen, mutta yhtä asiaa ARO:ssa oli ainakin riittävästi, nimittäin luonteen lujuutta!Yksi versioiduimpia automallejaARO 10:n yksinkertainen rakenne teki siitä helpon versioitavan, ja muun muassa moottoreita auton keulalla nähtiin lopulta usealta eri valmistajalta, Daewoosta Volkswageniin.Myös nimimuunnoksia oli erilaisia. Tunnetuin sellainen oli Britannian markkinoilla, joille ARO:t vietiin Dacioina. Mallinimi oli niin kovin tutunkuuloinen Duster. Daciat olivat jo tuohon aikaan Briteissä suhteellisen tunnettuja, eikä varmasti ole sattumaa, miksi Dusterin nimi otettiin takaisin kuvioihin vuonna 2010 esiteltyyn maasturimalliin.Myös Italia osoittautui ARO 10:lle tärkeäksi vientimaaksi, ainakin siinä mielessä, että pieni ARO-Ciemmen tehdas Atessassa Keski-Italiassa ryhtyi valmistamaan sitä lisenssillä. Autossa nähtiin ilmeisesti suurtakin potentiaalia eteläitalialaisten viljelijöiden käytössä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että ARO-Ciemme Ischia, joksi auto Italiassa nimettiin, maksoi 80-luvun puolivälin tienoilla noin 12 miljoonaa liiraa eli moninkertaiset inflaatiot ja kurssit korjattuna nykyrahassa arviolta 15 000 euroa. Dacia Dusterin taas saa vuonna 2022 Italiassa halvimmillaan 14 000 ja risalla eurolla. Tämän mukaan nyky-Duster (joka on kuin luksusauto ARO:on verrattuna) olisi siis peräti edullisempi kuin henkinen edeltäjänsä.Italian ohella romanialaismaasturi villitsi myös Espanjassa ja Portugalissa, joissa tehtiin omat lisenssiversiot. Muun muassa sellaisia nimiä, kuin ARO Dacia, ARO Spartana ja Dacia 10 käytettiin joillain markkinoilla. Auto kehittyi kaikkien vuosien ja vuosikymmenten varrella loppujen lopuksi vain vähän, konsepti oli siis toimiva.Myynti oli niin Italiassa kuin muuallakin vähintään kohtuullista, ja viimeiset ARO 10 -johdannaiset valmistettiinkin siellä niinkin myöhään kuin 2006, jolloin ARO lakkautettiin lopullisesti. Alle neljän vuoden kuluttua tästä koittikin jo uuden Dusterin aika.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: FormulaPassion, Jalopnik Kuvat: AROLisää aiheestaNimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier – Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan